اشاره/ شهر بَرزُک با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰۰ نفر در جنوب غربی کاشان در يک منطقه كوهستاني در دامنه كوههاي كركس در فاصله حدوداً ۴۵ كيلومتري كاشان و ۶۰ كيلومتري ميمه و ۵۵ كيلومتري دليجان قرار دارد. تصادفات متعدد در محور کاشان – بَرزُک- موته که به جاده مرگ مشهور است در سالهای اخیر […]
اشاره/ شهر بَرزُک با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰۰ نفر در جنوب غربی کاشان در يک منطقه كوهستاني در دامنه كوههاي كركس در فاصله حدوداً ۴۵ كيلومتري كاشان و ۶۰ كيلومتري ميمه و ۵۵ كيلومتري دليجان قرار دارد. تصادفات متعدد در محور کاشان – بَرزُک- موته که به جاده مرگ مشهور است در سالهای اخیر موجب خسارات مالی و جانی بسیاری شد.
این جاده از آنجا اهمیت دارد که در فصل گلابگیری –اردیبهشت ماه-، هجوم مسافران داخلی و گردشگران خارجی در منطقه بهاندازهای است که تراکم ترافیک این جاده تا چند ده برابر ایام عادی بالا میرود و همین موضوع خود به چالشی جدید برای مردم تبدیل میشود. از دیگر سو بیش از ۴۰ سال از احداث جاده کاشان – بَرزُک – موته می گذرد. در طول این سال ها در این جاده بدلیل عرض کم و پیچ های خطرناک تصادفات زیادی رخ داده است و خانواده های زیادی داغدار شده اند که می توان دردناک ترین حادثه را در سال ۱۳۶۵ برشمرد که پنج نفر از اعضای چند خانواده در یک تصادف فوت کردند.
در طول این چهار دهه مسئولان و مدیران و نمایندگان مختلفی آمدند و رفتند و با بودجه های اندک استانی، تنها اقدام به لکه گیری و اصلاحات جزئی در این مسیر کردند. پس از انتخابات هفتم اسفند سال ۱۳۹۴ و شروع به کار نماینده جدید مردم کاشان، آران و بیدگل، وی همت خود را برای اصلاح اساسی تمام جاده های خراب منطقه گذاشت.
دکتر جواد ساداتی نژاد با رایزنی های مداوم با مسئولین سازمان برنامه و بودجه و با وجود اینکه اختصاص ردیف ملی جدید برای پروژهای کشور سال هاست ممنوع شده است توانست در سال ۹۶ احداث باند دوم جاده برزک را در ردیف ملی جاده کاشان- مشهد اردهال تعریف نماید.
براساس گزارش خبرنگار «جمله»، با حمایت نماینده و اعتباری که تعریف شد عملیات احداث باند دوم جاده بَرزُک هم اکنون در چهار نقطه در حال اجراست:
۱ جاده نابر تا اسحاق آباد به طول ۱۴ کیلومتر
۲ اسحاق آباد تا خنچه به طول ۱۰ کیلومتر
۳ از خنچه تا بارونق به طول ۴ کیلومتر
۴ حذف گردنه نابر
شاید مهم ترین خبر برای منطقه کوهستانی کاشان در سال های اخیر همین باشد. علیرغم کاهش شدید بودجه عمرانی دولت با پبگیری هایی که بعمل آمد، در سال اول ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷ نیز هفت و
نیم میلیارد اعتبار برای این پروژه تعریف شد که با تلاش مداوم نماینده مردم و همکاری مسئولین اجرایی، عملیات احداث باند دوم جاده برزک از چند نقطه به شرح زیر آغاز شد.
محور اسحاق آباد- خنچه- بارونق به طول ۱۴ کیلومتر با پیمانکاری شرکت جم راه طلوع عمران اصفهان از سال ۹۶ آغاز شد که در دو بخش عملیات در حال انجام است. در یک بخش ۶۰ درصد آن انجام شده و در بخش دوم ۴۵ درصد و با برنامه ریزی بعمل آمده تا آذرماه سال ۹۸ این قسمت به اتمام می رسد.
بر این اساس تا اواخر سال ۹۷ خاکریزی ۱۰ کیلومتر بالای اسحاق آباد تا خنچه بصورت کامل انجام خواهد شد.
قسمت دوم عملیات احداث باند دوم جاده برزک به طول ۱۴ کیلومتر از نابر تا اسحاق آباد است که توسط شرکت فردا راه سپاهان در سال ۹۷ شروع شده و فاز دوم آن نیز از گردنه نابر آغاز می شود و احتمالا گردنه پرخطر مرق را نیز شامل می شود.
پس از حذف موانع طبیعی و تکمیل زیرسازی، خط گردنه نابر به طول ۴ کیلومتر در حال آماده شدن برای آسفالت و بهره برداری در ماه های آینده است.
به گفته کارشناسان راه و شهرسازی در صورت تامین کامل بودجه و عدم بدقولی های پیمانکاران پروژه، زمان مورد نیاز برای تکمیل باند دوم جاده برزک حداقل ۴ سال می باشد.
همچنین پس از جلسه دکتر ساداتی نژاد با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و مهندس حسن نیا معاون وزیر و بازدید مهندس اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری کشور از جاده برزک در سال جاری، با اختصاص ۷هزار و پانصد تن آسفالت به ارزش ۲۵ میلیارد ریال برای بازسازی و روکش آسفالت و همچنین ۲۵ میلیارد ریال برای تعریض باند فعلی جاده برزک موافقت شد.
بدنبال این توافق مناقصه پروژه برگزار شد و انتخاب پیمانکار(شرکت جم راه) نیز مشخص شد که در مرحله انجام اقدامات اداری برای عقد قرارداد با پیمانکار می باشد. البته با توجه به تعطیلات کارگاهی راه سازی از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در کل کشور، شروع عملیات از ابتدای سال ۹۸ خواهد بود.