لوازم یدکی به کار برده شده در خودرو در ایمنی این وسیله و امنیت جانی سرنشین آن نقش مهمی دارد، اما گران شدن این لوازم، موجب شده تا برخی با سوء استفاده از این موقعیت کالا‌های تقلبی را به جای لوازم یدکی اصلی به فروش رسانده و موجب ضرر و زیان جانی و مالی برای […]

لوازم یدکی به کار برده شده در خودرو در ایمنی این وسیله و امنیت جانی سرنشین آن نقش مهمی دارد، اما گران شدن این لوازم، موجب شده تا برخی با سوء استفاده از این موقعیت کالا‌های تقلبی را به جای لوازم یدکی اصلی به فروش رسانده و موجب ضرر و زیان جانی و مالی برای مصرف کننده شوند.
این سوء استفاده به حدی زیاد شده است که علیرضا نیک آئین رئیس امور بازرسی اصناف در این باره گفته است: برخی افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند که برای تعمیرکاران خودرو نیز قابل تشخیص نیست.
به گفته وی؛ این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
رئیس امور بازرسی اصناف گفته است؛ ورود قطعه اصلی به کشور به دلیل روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام می‌شود و با نزدیک شدن به شب عید با کمبود قطعات هم مواجه هستیم.
در همین رابطه غلامرضا بخشی زاده رئیس اتحادیه لوازم یدکی، خودرو و ماشین آلات در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره عرضه لوازم یدکی بی کیفیت خودرو گفته بود: البته منکر اجناس تقلبی نیستیم، اما اجناسی که در حال حاضر از آن به عنوان تقلبی یاد می‌شود همان جنس‌های کم کیفیت چینی هستند که نشان تولید کننده ندارند و به صورت قانونی وارد و به عنوان جنس اصلی به فروش می‌رسند.
به گفته وی؛ افرادی که این قطعات را وارد می‌کنند باید بر روی این قطعات نشان کشور تولیدکننده را حک کنند تا مشخص باشد که هویت اصلی قطعه از کجا است.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی، خودرو و ماشین آلات تاکید کرده بود: این قطعات همه از طریق قانونی وارد می‌شوند و به دلیل اینکه قیمت کمتری دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها راه تشخیص آن‌ها نصب برچسب است.
با تمام این تفاسیر باید از سوی مسئولان ذی‌ربط برای مقابله با این موضوع تدابیری اندیشیده شود تا افراد سودجو نتوانند با سوءاستفاده از کمبود قطعات در بازار امنیت جانی مصرف کنندگان را به خطر اندازند.

قیمت چند نرخی عامل رونق لوازم یدکی تقلبی
رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز گفت: تأمین قطعات و لوازم یدکی اصل و مطمئن را در بازار نمی‌توان به طور کامل تضمین کرد زیرا قیمت قطعات و لوازم یدکی چند نرخی است و همچنین در تحریم‌ها قرار داریم و این موضوع باعث می‌شود تا لوازم یدکی و قطعات تقلبی در بازار مشاهده شود.
محمود بازرگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش تقاضا برای تعمیر و سرویس خودروها در ایام پایانی سال اظهار کرد: متأسفانه در بحث میزان قطعات و لوازم یدکی وضعیت و شرایط خوبی در بازار حکمفرما نیست و در این زمینه از مردم درخواست داریم تا قطعات مورد نیاز ماشین‌های خود را از نمایندگی‌های مجاز تهیه کنند.
وی با بیان اینکه برای خودروهای داخلی نمایندگی‌های مجاز متعهد هستند تا قطعات مجاز و اصلی را برای خودروها تهیه کنند، گفت: برای خودروهای خارجی هیچ معیار و کانال مشخصی برای تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز تصریح کرد: متأسفانه برای تهیه و تأمین قطعات موردنیاز ماشین‌های خارجی با مشکلاتی مواجه هستیم و در این زمینه کمبود وجود دارد اما در بحث قطعات مورد نیاز ماشین‌های داخلی مشکلی نیست و نمایندگی‌های مجاز موظف هستند تا این قطعات را تأمین کنند.
بازرگان عنوان کرد: خودروهای ایرانی اگر از طریق نمایندگی‌های مجاز تعمیر شوند، قطعات و لوازم یدکی به کار گرفته شده در آن‌ها باید مطمئن و اصل باشد زیرا نمایندگی‌ها نسبت به این موضوع مکلف شده‌اند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: تأمین قطعات اصل و مطمئن در بازار را نمی‌توان به طور کامل تضمین کرد زیرا قیمت قطعات و لوازم یدکی چندنرخی است و همچنین در تحریم‌ها قرار داریم و این موضوع باعث می‌شود تا لوازم یدکی و قطعات تقلبی در بازار مشاهده شود.
رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز با بیان اینکه نمی‌توان عرضه قطعات و لوازم یدکی تقلبی در بازار را انکار کرد، خاطرنشان کرد: عرضه این نوع قطعات به صورت مخفیانه و خارج از ملاءعام انجام می‌گیرد و در این زمینه اگر کسی شکایت کند، قطعاً موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.
در ماه‌های پایانی سال نیاز به قطعات جانبی به واسطه به‌روزرسانی خودرو و آمادگی برای سفرهای نوروزی، افزایش می‌یابد که متأسفانه در رابطه با نیاز بازار تمهیدات مناسبی اندیشیده نشده است و این در حالی است که قطعات و لوازم یدکی از سوی واردکنندگان به گمرکات رسیده و واردکنندگان مدعی آن هستند که قطعات و کالاهای مورد نیاز در گمرکات دپو شده است.
بررسی این شرایط نشان از آن دارد که بازار قطعات تقلبی به خصوص در لنت ترمز بیش از گذشته رونق یافته است.