زهرا ایرانشاهی جمله: ماجرای پرداخت عوارض آزادراهی و بحث‌های مربوط به آن، از دوره دولت سازندگی مطرح شده است. از آن زمان و با روی کار آمدن تکنوکرات‌ها نگاه به مباحث اقتصادی شکل دیگری به خود گرفت و متعاقب این نوع نگاه، آزادراه‌ها و اتوبان‌ها و مجتمع‌های تجاری بلندمرتبه و… یکی پس از دیگری ساخته […]

زهرا ایرانشاهی
جمله: ماجرای پرداخت عوارض آزادراهی و بحث‌های مربوط به آن، از دوره دولت سازندگی مطرح شده است. از آن زمان و با روی کار آمدن تکنوکرات‌ها نگاه به مباحث اقتصادی شکل دیگری به خود گرفت و متعاقب این نوع نگاه، آزادراه‌ها و اتوبان‌ها و مجتمع‌های تجاری بلندمرتبه و… یکی پس از دیگری ساخته شدند و پس از آن، طرح اخذ عوارض از خودروها که مابه‌ازای هزینه‌های ساخت آزادراه‌ها بود، عملیاتی شد.
در این میان، اگرچه طرح اخذ عوارض از اتوبان‌های شهری هنوز رای نیاورده است اما سال‌ها است که این مبلغ از رانندگان بین جاده‌ای گرفته می‌شود و درمورد ستاندن عوارض از آزادراه‌هایی مانند تهران-ساوه یا تهران-قم با توجه به قدمت ساخت آنها بحث‌های بسیاری وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که عوارض حاده‌ای فقط باید از آزادراه‌های تازه تاسیس گرفته شود و عده‌ای دیگر نیز این کار را در راستای کسب درآمد برای انجام پروژه‌های دیگر و همچنین کاستن از بار ترافیک جاده‌ای و افزودن بر شمار سفرهای ریلی می‌دانند؛ و از این منظر بحث عوارض را مثبت ارزیابی می‌کنند.
مدیر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در اینباره معتقد است که اخذ عوارض منجربه امنیت بیشتر مسافران خواهد شد چراکه کاهش سفرهای جاده‌ای و اقبال به انواع امن‌تر سفر را به دنبال دارد اما برای دستیابی به این هدف گسترش شبکه انواع ایمن‌تر حمل‌ونقل باری و مسافری لزوم قطعی دارد.
تجربیات سایر کشورهای جهان، از شرق و غرب عالم نشان می‌دهد که مسئولان آنها برای عبور خودروها از بعضی معابر درون و برون شهری، عوارض عبور و مرور دریافت می‌کنند.
تجربیاتی نظیر نیوزلند، نیویورک و امریکا، سئول، انگلستان و شهر لندن که به بهشت عوارض‌بگیرها شهره است و یا ایرلند و شهر دوبلین که عوارض سفت و سختی از ورود به تونل دوقلوی بندری خود که درواقع یک تونل جاده‌ای است می‌گیرند و یا عوارض بین شهری از فرانسه و پاریس که به کشورهای اطرافمان مثل دوبی و کشور مسلمان مالزی نیز سرایت کرده همه و همه نشان دهنده تجربه زیسته آنها از اخذ عوارض است.
تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در این کشورها است که قرار است این هدف در کشور ما از امسال پیگیری و اجرا شود. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیش از این، خبر از از دریافت الکترونیکی عوارض چهار آزادراه از اواخر اسفندماه سال گذشته خبر داده بود. سید حسین میرشفیع در اینباره اظهار کرد: آزادراه‌های تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین، تهران–قم چهار آزادراهی هستند که با سیستم اخذ الکترونیکی، عوارض دریافت می‌کنند. او الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی را در آزادراه‌های قزوین-رشت و تهران-پردیس نیز به امسال موکول کرد و افزود: در مجموع ۱۹ آزادراه طی ۲۲۰۰ کیلومتر فعال هستند و باید اخذ عوارض در تمامی این آزادراه‌ها تا پایان ۹۸ الکترونیکی شود.