گزینه‌های خط ریلی شهر چابهار برای توسعه آتی چابهار به دستور وزیر راه و شهرسازی با محوریت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور نمایندگانی از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل منطقه آزاد […]

گزینه‌های خط ریلی شهر چابهار برای توسعه آتی چابهار به دستور وزیر راه و شهرسازی با محوریت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور نمایندگانی از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
فرزانه صادق ‌مالواجرد در این نشست گفت: مشاور طرح جامع چابهار که پیش‌بینی‌های توسعه پیرامون و توسعه‌های آتی را با نظر کمیته فنی شورا در دست بررسی دارد، گزینه پیشنهادی خط ریلی شهر چابهار را در جلساتی مشترک با راه آهن، زیرساخت و بنادر جمع بندی کرده و به معاونت معماری و شهرسازی ارایه می‌کند و اقدامات بعدی بر آن اساس انجام خواهد شد.
صادق‌مالواجرد درباره جمع‌بندی نشست فوق و مواردی که در این نشست بررسی شد، گفت: مکانیابی ایستگاه‌ها و مسیر ریلی برای رسیدن به شهر چابهار و بندر شهیدکلانتری و شهید بهشتی با سفری که وزیر راه و شهرسازی به چابهار داشتند امروز در نشست مشترک مورد بازنگری قرار گرفت.
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام اینکه ایجاد این خط ریلی در مسیر پیشنهادی، نگرانی هایی را از سوی استان و مسئولان استانی چابهار و همچنین معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه راه و شهرسازی داشت، افزود: نشست با هدف بررسی همه‌جانبه با حضور نمایندگانی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر، منطقه آزاد، استانداری، شرکت بازافرینی شهری به ریاست مهندس پژمان به جهت ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی آن منطقه انجام شد تا بهترین گزینه و واریانت برای مسیر ریلی چابهار انتخاب شود.
وی در خصوص نگرانی‌هایی که در مورد مسیر منتخب فعلی(واریانت موسوم به واریانت مبنای تعدیل شده) وجود دارد، اعلام کرد: گزینه پیشنهادی قبلی اشکالاتی داشت از جمله قطع شدن ارتباط شهر با دریا، ایجاد گسست شهری و اجتماعی و اینکه ریل فقط برای انتقال بار نیست بلکه ریل می‌خواهد به ساکنان و شهر چابهار و منطقه آزاد که در آنها گردشگر آمد و شد دارد، خدمات ارایه دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به بخشی از نظرات معاونت معماری و شهرسازی در خصوص بخش عمده‌ای از مسیر منتخب فعلی که از روستای کمپ در امتداد سواحل دریای عمان آغاز و در نزدیکی دروازه شرقی بندر شهیدبهشتی خاتمه می‌یابد، اشاره کرد و افزود: در پهنه موسوم به پهنه خطر، مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور ICZM واقع شده است که شامل خطر زیاد زلزله، خطر زیاد طوفان و خطرات دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد. احداث ایستگاه های مسافری چندوجهی، ایستگاه باری، توسعه‌های مبتنی بر TODو نظایر آن در منطقه خطر با محدودیت های اساسی مواجه است که ضرورت دارد مورد توجه قرار بگیرد.
وی همچنین به بخش دیگری از ملاحظاتی که باید مدنظر قرار گیرد اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران، حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن برای شهر چابهار در افق طرح پیش بینی شده است. این در حالی است که احداث خط راه آهن در واریانت منتخب مذکور، موجب ایجاد گسستگی کالبدی در شرق شهر چابهار و از طرفی تداخل با اراضی توسعه آتی شهر در امتداد جنوب چابهار و انسداد و گسست کالبدی در خط ساحلی می شود و عملا شهر جابهار را با محدودیت اراضی مواجه خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، مشخصا پیشنهاد راه آهن این بود که مسیر از کناره شهر و ساحل یعنی مسیر ساحلی که به بندر منتج می‌شود احداث و تکمیل شود.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در انتهای این جلسه از شرکت کنندگان در نشست خواست در یک ماه آتی طی جلساتی، نظرات خود را به صورت جمع بندی شده و با محوریت مشاور طرح جامع شهر چابهار به معاونت معماری و شهرسازی ارایه دهند تا بر اساس آن تصمیم نهایی اخذ شود.