رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از حمایت این سازمان در احداث گلخانه های ۵۰ تا ۳۰۰ متری در محدوده شهرها و روستاها در سطح استان خبرداد. اکبر فتحی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی و با عنایت به اینکه محصولات آببر و جالیزی نیاز بیشتری به آب دارند، […]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از حمایت این سازمان در احداث گلخانه های ۵۰ تا ۳۰۰ متری در محدوده شهرها و روستاها در سطح استان خبرداد.
اکبر فتحی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی و با عنایت به اینکه محصولات آببر و جالیزی نیاز بیشتری به آب دارند، وزارت جهادکشاورزی بخشنامهای را صادر و ابلاغ کرد که بر اساس آن از اول سال ۱۳۹۹ امکان کشت این محصولات در فضای آزاد ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه محصولات آببر شامل سبزی، صیفی جات و محصولات جالیزی میشود افزود: هدف از اجرای این طرح استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش تولید است، به عنوان مثال از کشت خیار در فضای باز و در یک هکتار سطح زیرکشت ۴۰ تن محصول برداشت میشود در حالی که در محیط بسته و گلخانه با همان میزان آب و سطح کشت ۴۰۰ تن محصول به دست میآید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه خاطر نشان کرد: در گام نخست محصولات آببر با نیاز بالا که مصداقاً شامل خیار، گوجه فرنگی، سبزی و صیفی جات میشوند از اولویت اجرایی این طرح برخوردار خواهند بود. فتحی یادآور شد: پشتیبانیهایی که از گلخانهها صورت میگیرد شامل پشتیبانیهای فنی و حمایتهای مالی است، پشتیبانیهای فنی توسط کارشناسان فنی جهادکشاورزی در اختیار بهره برداران قرار داده شده و حمایتهای مالی در قالب پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی صورت میپذیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و اشتغال پایدار روستائی که دارای نرخ سود بانکی پایینتر از سایر تسهیلات میباشند پرداخت میشوند، اخیراً تسهیلاتی نیز از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور در قالب سامانه سیتا قابل ارائه و پرداخت شده است.
فتحی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر میزان سطح پوشش محصولات گلخانهای استان بالغ بر ۱۶۵ هکتار است که این روند از سال ۹۶ شروع و با یک حرکت جهشی ادامه دارد.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ابراز کرد: میزان تولیدات کشاورزی استان در حدود ۵ میلیون تن میباشد که این میزان تحت شرایط قهری آب و هوا با نوساناتی همراه است، ۳ میلیون تن از این مقدار محصولات زراعی، یک میلیون تن محصولات باغی و یک میلیون تن محصولات دامی را شامل میشود. فتحی در خصوص شهرکهای گلخانهای استان نیز گفت: ما در شهرستانهای ملکان، سراب، جلفا، عجبشیر و شهرک خصوصی شبستر دارای شهرکهای گلخانهای هستیم که احداث و به بهره برداری رسیدهاند و آماده واگذاری به سرمایه گذاران این صنعت جهت توسعه مجتمعهای گلخانهای است.
وی افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند با مراجعه به مدیریت شهرکهای کشاورزی درخواست خود را ارائه و از این مزیت بهره مند شوند، سازمان جهادکشاورزی استان ، شهرکهای خصوصی را نیز در دست اقدام دارد افرادی که اراضی مورد نیاز برای احداث شهرکهای گلخانهای را در اختیار دارند میتوانند با دریافت مجوز از سازمان، این شهرکها را تبدیل به واحدهای گلخانهای نموده و به متقاضیان ذیربط تحویل دهند. / تسنیم
کسبوکار تاکسیتلفنیها در ارومیه مساعد نیست
گره مشکلات رانندگان تاکسی تلفنیها و اتومبیل کرایهای که شامل نداشتن بیمه، فقدان یارانه سوخت، بیکاری و مسائلی از این دست است روز به روز کورتر میشود و این گره فقط به دستان دولت و با انجام سلسله اقدامات حمایتی باز میشود.
رانندههای آژانس و اتومبیل کرایه، مانند هر صنف دیگری مشکلات خاص خود را دارند، برخی فعالین این صنف در ارومیه میگویند باوجود سالهای سال فعالیت در این زمینه از هیچ امنیت شغلی برخوردار نیستند و مدیریت آژانس هر لحظه اراده کند، میتواند عذر آنها را بخواهد.
زیاد بودن رانندهها همیشه سبب میشود آنها ساعتهای زیادی را بیکار بنشینند و آنقدر منتظر بمانند تا نوبتشان شود آنها میگویند که فریادشان ٨ سال است به گوش کسی نمیرسد.
یکی از رانندگان این صنف میگوید: رانندگان آژانس در ناهماهنگیهایی که بعضاً در آژانسها وجود دارد مقصر نیستند و این صاحبان آژانس هستند که نه تنها هیچ اقدامی در راستای تثبیت نرخ نمیکنند بلکه بیشتر در صددند نرخ دلخواه خود را به رانندهها تحمیل کنند، این وسط این راننده است که ضرر میکند چون صاحب آژانس هیچ مسئولیتی در مورد کار راننده و حوادثی که او را موقع کار تهدید میکند، ندارد و هدفش صرفاً کسب درآمد آژانس است. این راننده تاکسیتلفنی میافزاید: صاحبان آژانس معتقدند بیکاری جریان دارد و متقاضی کار فراوان است، پس چه بهتر که راننده فدا شود تا چرخ آژانس بچرخد! گواه ادعای این راننده چهرههای جدیدی است که هر چند روز یک بار در آژانسها به کار گرفته میشوند و اگر هم زبان به شکایت باز کنند از کار کنار گذاشته شده و راننده جدید جایگزینشان میشود تا در نهایت، کار آژانس بیفتد و منافع آژانس تأمین شود رانندهای هم که بخواهد کارش را ادامه دهد ترجیح میدهد ضایع شدن حقش را نادیده بگیرد.
وی گفت: از سال ٩٣ سایت بیمه تأمین اجتماعی رانندگان بسته شده و عدم صدور کارت سوخت یارانه هم مشکلات این صنف را تشدید کرد. / فارس