پل شریدر فیلمنامه نویس، کارگردان و منتقد سرشناس آمریکایی پس از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و بازدید از اماکن و محیط‌های دانشگاهی ایران، در پستی در صفحه فیسبوک خود با عنوان “افکار گوناگون درباره ایران” تجربه سفر خود به ایران را توصیف کرده و نوشته است: «چند روز طول کشید که سفرم به […]

پل شریدر فیلمنامه نویس، کارگردان و منتقد سرشناس آمریکایی پس از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و بازدید از اماکن و محیط‌های دانشگاهی ایران، در پستی در صفحه فیسبوک خود با عنوان “افکار گوناگون درباره ایران” تجربه سفر خود به ایران را توصیف کرده و نوشته است: «چند روز طول کشید که سفرم به ایران را هضم کنم و بخشی از من هنوز در آنجاست. خیلی از ایرانی‌ها مردمی با فرهنگ و سخاوتمند هستند و به مهمان‌نوازی خود افتخار می‌کنند که کاملاً درست هم هست. با این وجود، آنها با یک شکاف در ذهن خود زندگی می‌کنند؛ انقلاب سال ۱۹۷۹٫ همه چیز به «قبل» و «بعد» تقسیم شده است. همه به خوبی ارزش انقلاب را به یاد دارند و اینکه ترامپ تظاهر به جنگ می‌کند چیزی را تغییر نمی‌دهد. پس جامعه در دو سطح قرار دارد».
وی در بخشی دیگر از پست خود آورده است: «با این که فیلم‌های آمریکایی و غربی امکان نمایش عمومی در ایران را ندارند، همه در ایران هر چیزی را که بخواهند می‌بینند. وقتی سؤال کردم چند نفر فیلم «فرست ریفورمد» من را دیده‌اند، نیمی از آن‌ها دست‌های خود را بالا بردند. این اتفاق سال گذشته برای “اولیور استون” هم افتاد. ایرانی ها کتاب «سبک استعلایی در سینما» نوشته من را ترجمه کردند و دو ساعت در یک کلاس با دانشجویان درباره آن بحث کردیم».
او که در سر راهش به فرودگاه راننده‌اش را وادار می‌کند تا توقف کوتاهی در حرم امام (ره) داشته باشد با انتشار عکسی از این دیدار نوشت: «دیدار حرم آیت‌ا… خمینی، به اندازه کافی مناسب بود برای آخرین توقف من در راه فرودگاه».