شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌رغم سهم کمترش از بازار حمل‌ونقل کشور در زمینه کسب درآمد حاصل از حمل بار به رشد ۷۷ درصدی در سال ۹۷ دست یافته است. این شرکت همچنین در سال گذشته از محل حمل بار توسط ناوگان ریلی کشور ۴۱۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. درواقع رشد ترانزیت و […]

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌رغم سهم کمترش از بازار حمل‌ونقل کشور در زمینه کسب درآمد حاصل از حمل بار به رشد ۷۷ درصدی در سال ۹۷ دست یافته است. این شرکت همچنین در سال گذشته از محل حمل بار توسط ناوگان ریلی کشور ۴۱۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.
درواقع رشد ترانزیت و حمل کالاهای بین‌المللی از اولویت‌های مهم شرکت راه‌آهن است و در این راه از هیچ تلاشی از جمله: اعمال تخفیف بر اساس شرایط بازار، افزایش سیر واگن‌های ایرانی در کشورهای همسایه، توسعه کریدورها و کاهش زمان توقف واگن‌های باری در ایران برای افزایش بهره‌وری کوتاهی نکرده است. رشد بخش مسافری نیز با تلاش‌های صورت‌گرفته ۱۳٫۸ درصد نسبت به سال ۹۶ بوده است.
حالا نیز مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری ظهر دیروز خود که در محل ساختمان راه‌آهن ج.ا.ا برگزار شد، رئوس مسائل حوزه ریلی کشور و محورهای توسعه صنعت ریلی را که در این سازمان برای آن تلاش بسیاری شده است را مطرح کرد و همچنین از راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا و تهران-وان از اوایل تیرماه سال جاری خبر داد.
سعید رسولی اضافه کرد: این قطارها هفته‌ای یک بار اعزام دارند و پیش از این نیز یک قطار از تبریز به وان سیر می‌کرد که در نشست با طرف ترکیه‌ای به توافق رسیدیم از اوایل تیرماه سال جاری همزمان با قطار تهران-آنکارا هفته‌ای یک قطار نیز به صورت رفت و برگشت از تهران به وان تردد کند.
رسولی قیمت بلیت قطار تهران – آنکارا را ۴۳ یورو با مجموع زمانی ۶۰ ساعت و نرخ بلیت قطار تهران-وان را ۲۰ یورو با مجموع زمانی ۲۲ ساعت برآوردکرد.
مدیرعامل راه‌آهن همچنین از برقراری قطار گردشگری ایران و ترکیه خبر داد و اعلام کرد: این موضوع مورد توافق طرف ایرانی و ترکیه‌ای قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا قطار گردشگری ترکیه به ایران و بالعکس اعزام شوند.
رسولی خبر داد: کمتر از یک ماه قبل مسئولان ترکیه‌ای به ایران سفر کردند و در نشستی دو جانبه قرار شد در راستای اجرا و سرعت بخشیدن به موضوعات مورد توافق نشست‌ها، جلساتی حتی در سفر مقامات ایرانی به ترکیه به صورت کارشناسی برگزار شود.
او افزود: در این سفر در ارتباط با تسهیل حمل‌ونقل بار بین دو کشور مقرر شد که دو کشور نسبت به افزایش مبادلات ریلی و تعدیل تعرفه‌ها تلاش کنند تا حمل بار برای صاحبان بار و کالا صرفه اقتصادی داشته باشد.
رسولی با بیان اینکه در ارتباط با حرکت واگن‌های CIS از طریق ایران به ترکیه نیز موافقت شد، گفت: این موضوع قدم بلندی برای افزایش حجم ترانزیت و مبادله کالا بین دو کشور است.
به گفته رسولی همچنین صورت‌های حساب مالی دو کشور در بخش حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت و وضعیت بدهی و مطالبات به طور شفاف و روشن مشخص شد.

آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری از ۱۹ خرداد با ۲۲درصد افزایش قیمت
معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: با آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری با افزایش (متوسط) ۲۲ درصدی بلیت آنها نیز موافقت شده است و قرار است که از ۱۹ خرداد ماه سال جاری بلیت‌ها عرضه شوند. ضمن اینکه این افزایش مصوب و قانونی است.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در مورد افزایش قیمت‌ بلیت‌ها تکلیف قانونی مشخص است؛ چراکه شرکت‌های ریلی در اختیار راه‌آهن نیستند و هزینه‌هایی دارند که به صورت ارزی و آزاد به آنها تحمیل می‌شود و علاوه‌بر این هزینه‌های داخلی آنها نظیر پرداخت حقوق کارکنان و یا تامین سرویس‌های خوراکی در مسیرهای ریلی مسافری را نیز باید محاسبه کرد که به صورت آزاد است. چراکه اگر از محل دیگری به صورت یارانه‌ای هزینه‌ها تأمین می‌شد نیازی به افزایش قیمت نبود.
رسولی درباره افزایش قیمت بلیت‌ها نیز گفت: از سال ۹۴ تا سال ۹۷ بلیت قطارهای مسافری افزایش نیافته است و در تیرماه سال جاری بود که قیمت بلیت قطارهای مسافری ۱۰ درصد افزایش یافت و در نوروز سال جاری نیز شاهد افزایش قیمت‌ها نسبت به تیر ماه سال ۹۷ نبودیم.
او توضیح داد: ۲۲ درصد افزایش متوسط قیمت‌ها از ۱۹ خرداد ماه سال جاری که مورد توافق شورای عالی ترابری قرار گرفته است حداقل قیمتی است که برای جبران هزینه‌ها می‌توان در نظر گرفت.

تولید داخلی ناوگان ریلی با تامین دو هزار میلیارد تومان اعتبار
مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین به اختصاص دو هزار میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه برای تولید ناوگان ریلی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: مقرر شده است که ۴۰ درصد این رقم از منابع تبصره ۱۸، ۴۰ درصد از محل بانک‌های عامل و ۲۰ درصد از طریق شرکت‌های متقاضی خرید واگن و لوکوموتیو تهیه شود.
رسولی افزود: هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت هزار دستگاه واگن باری، مسافری، خودکشش و لوکوموتیو در نظر گرفته شده است و ۱۵ شرکت به عنوان شرکت‌های خریدار حضور دارند و ۱۰ شرکت سازنده نیز وظیفه ساخت ناوگان را بر عهده گرفته‌اند. علاوه‌بر این اعتبار طرح مرحله اول تخصیص نیز ابلاغ و عملیات طرح آغاز شده است.
رسولی، آمادگی شرکت‌ها برای آغاز کار در زمینه تولید ناوگان را به‌عنوان اولویت راه‌آهن عنوان کرد و افزود: دو بانک بزرگ نیز عاملیت طرح را پذیرفته‌اند و بانک صادرات نیز قبول کرده است که ۵۰ درصد عاملیت تامین بودجه را بر عهده گیرد و امیدوار هستیم با اجرایی شدن طرح تا پایان سال جاری تعداد زیادی از ناوگان کشور تامین شود.

برگزاری نمایشگاه ریلی از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه سال جاری
رسولی همچنین به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و بیان کرد: این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه سال جاری با حضور ۱۵۲ شرکت که هفت شرکت آن از کشورهای روسیه، لتونی و ترکیه خارجی هستند، برگزار می‌شود. او فضای مفید نمایشگاه را ۹ هزار متر مربع و فضای عمومی آن را ۱۸ هزار متر مربع عنوان کرد.
رسولی همچنین گفت: در بخش ترانزیت چشم‌انداز خوبی پیش‌روی ما است و در حمل کانتینری با کشور چین موفق به کاهش فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری با آن کشور شده‌ایم. ضمن اینکه این توافق با کشورهای مسیر ترانزیتی ما از جمله کشور چین ضمن کوتاه کردن مقصد، زمینه افزایش صرفه اقتصادی جابه‌جایی ریلی در این مسیر را نیز فراهم می‌کند.