
امضای ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید مدیرعامل شرکت راهآهن به تشریح برنامههای این شرکت پرداخت و گفت: در جریان تمام قراردادهایی که امروز منعقد میشود ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید، منعقد خواهدشد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به سرمایهگذاران این قراردادها بازخواهد گشت. رسولی درباره نمایشگاه امسال […]
امضای ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲
رفع موانع تولید
مدیرعامل شرکت راهآهن به تشریح برنامههای این شرکت پرداخت و گفت: در جریان تمام قراردادهایی که امروز منعقد میشود ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲ رفع موانع تولید، منعقد خواهدشد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به سرمایهگذاران این قراردادها بازخواهد گشت.
رسولی درباره نمایشگاه امسال گفت: هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی امروز با حضور ارزشمند و با نشاط شرکتهای داخلی و خارجی در شرایطی آغاز میشود که در پی تشدید تحریمهای ظالمانه و البته متداول، نشاندهنده جزم جدی خانواده راهآهن برای عبور پیروزمندانه از این برهه تاریخی است.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن افزود: ما نه در شعار بلکه در عمل، تحریمهای موجود را به فرصت تبدیل میکنیم و سال ۹۸ سال فرصتها برای حملونقل ریلی خواهد بود. معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ باعنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری بیان داشت: این شعار باهدف توسعه توان اقتصادی و کسبوکار نامگذاری شدهاست که از روزهای ابتدایی سال جاری اقدامات ارزشمندی در حوزه حملونقل ریلی رقم خورد.
او ادامه داد: بهعنوان مثال میتوان به استفاده از تبصره ۱۸ و اخذ قرارداد به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تولید انواع واگن با توان داخلی اشاره کرد، که بانکهای عامل نیز آمادگی خود را برای عاملیت در این پروژه اعلام کردهاند و به زودی شاهد شروع تولید این محصولات در کارخانجات داخلی خواهیمشد.
رسولی با بیان اینکه کار، تلاش، سازندگی و پیشرفت در جمهوریاسلامی ادامه دارد و خواهد داشت تصریح کرد: از شرکتهای خارجی که در جریان توسعه و سازندگی ایران مشارکت داشتهاند تشکر میکنم.
مدیرعامل راهآهن خاطرنشان کرد: امروز در حالی هفتمین نمایشگاه حملونقل ریلی آغاز میشود که سومین دوره از آخرین پیشرفتهای حوزه حملونقل ریلی از سوی دانشگاه راهآهن علم و صنعت ارائه میشود.
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه شرایط امروز شرایط جنگ با رویکرد اقتصادی است گفت: دشمنان نظام همچنان درس نگرفتهاند اما مجدد ثابت خواهیم کرد با ارادهای که امروز در نظام برای توسعه حملونقل ریلی ایجاد شده در سال ۹۸ به این توسعه دست خواهیم یافت.
رسولی همچنین به تشریح قراردادهایی که امروز در جریان این نمایشگاه منعقد خواهد شد گفت: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، به منظور بازگشت اصل و سود سرمایهگذاری در هر حوزهای که باعث بهرهوری و کاهش آلایندگی میشود، اقداماتی انجام شده که بر اساس آن، در حمل و نقل ریلی نیز قراردادی با شرکت بهینهسازی مصرف سوخت امضا خواهیم کرد تا از محل این ماده قانونی، ۲۲ قرارداد سرمایهگذاری در بخش ریلی را اجرایی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ظرفیت مالی این قرارداد، ۹۰۰ میلیارد تومان است که به سرمایهگذاران از محل ماده ۱۲ این قانون، بازگشت داده میشود. همچنین از لوکوموتیو مپ ۲۴ بازدید و از تولید قطعه مرکزی سوزن رونمایی خواهد شد.
ایران جزو هشت کشور دارای فناوری تولید سیگنالینگ در جهان قرارگرفت
رسولی افزود: تولید ریل ملی به مرحله عمل رسیده است؛ همچنین دو سیستم سیگنالینگ داخلی در کشور تولید شده که با عملیاتی شدن آن، ایران در فهرست ۸ کشور دارای تولید فناوری سیگنالینگ در صنعت حمل و نقل ریلی قرار گرفته است.
معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به مسئولیتهای هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی بیان داشت: این نمایشگاه علاوه بر برخورداری از مزیتهای عام، یک پیام بارز دارد که آن حضور و عزم و اراده تولید کنندگان در خانواده راهآهن برای ارتقا جایگاه خود است.
مدیرعامل راهآهن یادآور شد، اعضای هیاتمدیره شرکت راهآهن طی این چهار روز به منظور رفع مشکلات و موانع حوزه حملونقل ریلی در نمایشگاه حضور خواهندداشت تا در صورت نیاز ضمن پاسخگویی جلسات هیاتمدیره را برای اتخاذ تصمیم عاجل برگزار کند.
سرعت قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان به بيش از ۳۰۰ کیلومتر افزایش مییابد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری و تعامل شرکت راه آهن و شرکت ساخت و توسعه در خصوص پروژه راه آهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان گفت: اگر قرار باشد قطار پرسرعت در کشور داشته باشیم، باید سرعت آن بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد.
سعید رسولی در حاشیه این نمایشگاه با اشاره به روند اجرایی قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان پس از تصمیمات وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اجرای این پروژه برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گذاشته شده است، اما طرح در قانون به نام شرکت راهآهن است.
وی افزود: در تفاهمنامهای که با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به امضا رساندیم، مسئولیت اجرای پروژه برعهده شرکت ساخت قرارداده شده؛ راهآهن و شرکت ساخت در این پروژه به صورت مشترک با یکدیگر کار میکنند؛ یعنی بررسی و نظارت میدانی با شرکت ساخت است و صورت وضعیتها را بررسی میکند و پس از تایید برای راهآهن میفرستد و تأیید نهایی و پرداخت آن در شرکت راهآهن انجام میشود.
مدیرعامل راه آهن بیان داشت: راهآهن و شرکت ساخت از یک خانواده هستند و امیدواریم با اجرای این پروژه فصلی جدید در همکاریهای ما و شرکت ساخت در ساخت طرحهای راهآهن کلید بخورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتاقی در شرکت راهآهن به شرکت ساخت اختصاص داده شده و مشارکت عملی خود را در این باره آغاز کردهایم و نماینده راه آهن عضو شورای فنی شرکت ساخت شده است.
مدیرعامل راهآهن گفت: در همین هفته با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از روند اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران_قم_ اصفهان بازدید میکنیم.
رسولی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در بخشهای مختلف متفاوت است گفت: ضرورت دارد سرعت این قطار، سرعتی قابل قبول باشد. مذاکرات برای ارتقای سرعت این قطار با سازمان برنامه و بوده آغاز شده تا سرعت از ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.
وی تأکید کرد: اگر قرار باشد قطار پرسرعت در کشور داشته باشیم، باید سرعت آن بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد.
مدیرعامل راهآهن درباره فاینانس چین برای این پروژه گفت: این پروژه گشایش یافته است. رسولی همچنین درمورد قطار برقی تهران ـ مشهد گفت: کارهای پروژه انجام شده است، اما هنوز طرف چینی نتوانسته است تضامین لازم را تأمین کند که در صورت ارائه طرف چینی، پروژه آغاز میشود.
وی افزود: در مورد خط آهن رشت ـ آستارا هنوز فاینانس آذربایجان فعال نشده است.
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در قطعهای ۴۰ کیلومتری انتشار اسناد مناقصه را آغاز کرده است که باید کار را شروع کنیم.
آغاز عملیات اجرایی سه پروژه بزرگ ریلی
در خوزستان؛ امسال
مدیرعامل شرکت راهآهن در روزهای گذشته نیز وعده داد که عملیات اجرایی سه پروژه اتصال خط ریلی اصفهان-اهواز، سربند-خرمشهر و شلمچه-بصره عراق، امسال آغاز شود.
سعید رسولی افزود: پروژه مهم اتصال خط ریلی اصفهان- اهواز به عنوان پروژهای بسیار بزرگ تعریف شده که مطالعات آن انجام شده و با طرفهای خارجی برای فاینانس این طرح مذاکراتی صورت گرفته است.
وی در نشست داخلی با مسئولان راهآهن جنوب که ۹ فرودین ماه امسال در محل این اداره کل در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اتصال خط ریلی شلمچه در خوزستان به بصره در کشور عراق از موقعیت استراتژیکی برخوردار است که یک کریدور جدید بینالمللی برای کشور و استان خوزستان ایجاد خواهد کرد.
رسولی گفت: پروژه اتصال سربندر-خرمشهر به دلایلی با تاخیر روبه رو بوده که ارتباطی با راهآهن ندارد و عملیات آن امسال آغاز میشود.