زهرا ایرانشاهی میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن در گفت و گو با خبرنگار جمله و در حاشیه برگزاری سومین روز از هفتمین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی، درباره رویکرد متفاوت نمایشگاه امسال با حضور هر روزه مدیرعامل راه آهن و معاونان ایشان گفت: همانطور که در سه روز گذشته مشاهده […]

زهرا ایرانشاهی
میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن در گفت و گو با خبرنگار جمله و در حاشیه برگزاری سومین روز از هفتمین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی، درباره رویکرد متفاوت نمایشگاه امسال با حضور هر روزه مدیرعامل راه آهن و معاونان ایشان گفت: همانطور که در سه روز گذشته مشاهده کردید نمایشگاه امسال تفاوت های عمده ای با سال های گذشته خود داشته است. موسوی افزود: اولا هر سالی که ما نمایشگاه برگزار می کنیم طبیعتا نقاط قوت و ضعفمان را در راه توسعه راه آهن و در جلسات شورای راهبردی مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم که در نمایشگاه های بعدی نقاط قوتمان را تقویت و نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم. دومین دلیل برای رونق گرفتن این دوره نمایشگاه و توجه ویژه به آن از طرف مدیرعامل محترم شرکت راه آهن، وضعیت ویژه کشور در شرایط تحریم و نقش راه آهن و حمل ونقل ریلی در هر دو بخش باری و مسافری است و همچنین نقش این نوع حمل ونقل در زمینه تامین قطعات وابسته صنعت ریلی است که تامین آنها وابسته به خارج از کشور است.
معاون مسافری شرکت راه آهن اضافه کرد: در واقع ما تلاش کردیم که عدم حضور شرکت های خارجی تبدیل به فرصت شود و قطعات موردنیاز در داخل تولید شود. بنابراین آقای رسولی در جلسه ای که برای شیوه برگزاری نمایشگاه امسال با هم داشتیم، تاکید داشتند که باید برای برگزاری نمایشگاه امسال بر مبنای شعار مقام معظم رهبری که حمایت از رونق تولید است، عمل کنیم و همچنین لازم است که بر مبنای توسعه ریلی با شدت بیشتری به صورت عملیاتی عمل کنیم.
لذا ما نیز بر آن شدیم که همه اولویت ها را در راه آهن به این ۴ روز زمان برای برگزاری نمایشگاه اختصاص دهیم. ما به شرکت ها ابلاغ کردیم که چه آنهایی که در نمایشگاه حضور دارند و چه آنهایی که غرفه ندارند و فقط برای سرمایه گذاری در این صنعت برنامه دارند، می توانند به ما مراجعه کنند. ما هم برای آنها زمان گذاشتیم و وقت تنظیم کردیم و مراجعان تخصصی تر را خودِ معاونت ها هر کدام پذیرفتند و به تعامل با آنها پرداختند و هر موردی را هم که به برگزاری جلسه با حضور مدیرعامل محترم راه آهن و اعضای هیات مدیره نیاز داشت، جمعا پذیرفتیم.
موسوی تاکید کرد: همانطور که شاهد بودید ما از صبح تا شب جلساتی داشتیم که منتج به نتایج خوبی هم شد و تعیین تکلیف شدند که این خبر خوبی برای صنعت ریلی است.
موسوی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا سال ۹۸ سال رونق بیشتر بخش مسافری خواهد بود یا خیر نیز گفت: رویکرد ما در راه آهن عمل به این شعار است: «ارتقای کیفیت و کمیت».
او تصریح کرد: بنابراین خوشبختانه ما شیب کم شدن تعداد مسافران ریلی را که از سال ۹۶ به شیب صعودی تبدیل کردیم. شما در سال ۹۶ و در سال ۹۷ افزایش تعداد جابه جایی را در بخش مسافری بین شهری و همچنین در بخش حومه ای شاهد بودید. ما در سال ۹۷ توانستیم ۲۷ میلیون نفر مسافر را از طریق شبکه ریلی جابه جا کنیم و ۱۴ درصد نسبت سال ۹۶ رشد داشتیم.
اوافزود: این رشد در زمانی رخ داد که ما نسبت به ارتقای ایمنی و کیفیت قطارهای مسافری اهتمام ورزیدیدم. در آن زمان واگن های بالای ۴۵ و ۵۵ سال هم از رده خارج شدند و شماری از واگن های بالای ۳۰ سال نیز از رده خارج شد و تعداد کمی از واگن های مسافری را نیز توانستیم بازسازی کنیم. بنابراین با ارتقای کیفیت و افزایش خدمات دهی واگن های موجود توانستیم شاهد این رشد باشیم.
موسوی در ادامه افزود: در همین نمایشگاه دکتر رسولی اعلام کردند که در آخر سال ۹۷ موافق نامه ای بین وزیر محترم راه وشهرسازی و سازمان برنامه و بودجه امضا شد که به موجب آن نزدیک به ۲هزار میلیارد دلار تسهیلات از محل تبصره ۱۸ در اختیار شرکت راه آهن و در واقع در اختیار شرکت های حمل ونقل مسافری قرار گرفت. بنابراین این نشان می دهد که اولویت اول شرکت راه آهن نوسازی ناوگان بالای ۳۰ سال بوده است که در این راه با شرکت ها نیز جلساتی را برگذار کردیم و متناسب با ظرفیت کارخانه های داخلی و همچنین شرکت های ریلی، برنامه ها را در این مورد نیز نهایی کردیم.
معاون مسافری راه آهن توضیح داد: ان شاالله فاز اول این تسهیلاتی که سازمان برنامه و بودجه به بخش ریلی تخصیص داده است که با بانک ها نیز آن را نهایی کرده ایم، در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهیم تا واگن هایشان را بازسازی کنند. چراکه باید طی ۱۵ سال آینده این پروژه عملیاتی شود.
موسوی ادامه داد: ما در بخش مسافری قیمت ها را نیز از سال ۹۴ تا ۹۷ ثابت نگه داشتیم و این باعث شد که سفر اقشار متوسط و پایین تر به وسیله قطار صورت بگیرد. درواقع ما علی رغم وجود نوسانات ارزی و احتیاج به خرید خارجی برای تامین قطعات، تنها ۱۰ درصد قیمت بلیت ها را در سال گذشته افزایش دادیم.
او خاطرنشان کرد: ما در ایام پیک سفرهای امسال نیز قیمت بلیت ها را ثابت نگه داشتیم. به همین دلیل نیز ضروری است که در اینجا از وزیر محترم راه و شهرسازی و مدیرعامل محترم راه آهن تشکر کنیم چراکه با اعمال سیاست های تسهیل گر که شامل عدم افزایش حق دسترسی و هزینه لکوموتیو برای شرکت ها است، به به بخش ریلی کمک کردند. همچنین از شرکت های ریلی نیز تشکر ویژه دارم چرا که آنها هم در این شرایط سختی کشیدند اما همکاری کردند.
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در گفت و گو با خبرنگار جمله؛
توجه به تلاش صنعت‌گران داخلی، وجه‎مشخصه نمایگاه امسال است
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن نیز در گفت و گو با خبرنگار جمله درباره شرکت هایی که امسال در نمایشگاه ریلی حضور پیدا کردند گفت: شرکت ها امسال با این نگاه آمدند که چیزی برای ارائه داشته باشند.
مازیار یزدانی تصریح کرد: ما در نمایشگاه امسال دو بخش مهم داشتیم که یک بخش آن تولیداتی بود که برای اولین بار رونمایی شد و یک بخش هم امضای توافق نامه هایی بود که بین شرکت ها و بخش دولتی امضا
شد.
یزدانی ادامه داد: این دو مشخصه کمتر در نمایشگاه های سال های قبل وجو داشته است. و این در حالی است که این امکان علی رغم حضور کمرنگ تر شرکت های خارجی پیش آمده است. ضمن اینکه این مشخصات برگزاری موجب شده که این نمایشگاه به لحاظ کیفیت برگزاری و تعدد رخدادها نیز بر نمایشگاه های سال های قبل پیشی بگیرد.
این مقام مسئول افزود: بخش مهمی از رونمایی های این دوره نمایشگاه به بخش بنده یعنی بخش زیربنایی مرتبط بود و دو سامانه سیگنالینگ و علائم الکتریکی که در شبکه ریلی نقش مهمی دارند افتتاح و به بهره برداری رسید و از تکه مرکزی سوزن های شیکه ریلی نیز رونمایی شد.
نکته مهم این است که این امکان توسط صنعت گران داخلی ایجاد شده است و توانسته ایم که اگر به تولید انبوه هم برسیم دیگر نیاز به تامین خارجی نخواهیم داشت. دیگر اینکه سامانه علائم الکتریکی ما هم یکی در ایستگاه جمکران و دیگری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسب شده است و زیر بهره برداری رفته است.