مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی آزادراه همت_کرج خبرداد و گفت: نرخ‌گذاری عوارض منطقه یک آزادراه تهران_شمال منوط به مصوبه کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی است. خیرالله خادمی در حاشیه بازدید محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی آزادراه همت_کرج خبرداد و گفت: نرخ‌گذاری عوارض منطقه یک آزادراه تهران_شمال منوط به مصوبه کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی است.
خیرالله خادمی در حاشیه بازدید محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: آزادراه همت-کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر که پنج کیلومتر زیر بار ترافیکی قرار دارد و ۱۰ کیلومتر باقیمانده که از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برخوردار است و امیدواریم با تزریق منابع مالی مورد نیاز، بخش‌های باقیمانده تا پایان تابستان ۹۸ تکمیل و آماده بهره‌برداری شود. خادمی یادآور شد این پروژه در قالب دو قرارداد اجرا شده که قرارداد اول از ۹۹ درصد پیشرفت داشته و قرارداد دوم نیز امضا شده حدود ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:۶۰ منزل مسکوتی باید خریداری می‌شد که با همکاری مسوولان استانی مسیر باز شد در انتهای مسیر زمین‌هایی است که باید خریداری شود.
وی افزود: در بازدید امروز، فعالیت تمام جبهه‌های کاری مشهود بود و در چند ماه اخیر، تحول خوبی در این پروژه آزادراهی ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به مسکونی و تجاری بودن زمین‌های عبوری آزادراه همت- کرج به منظور تملک اراضی نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه‌ای هستیم. که طبق برآورد اولیه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان برای رفع معرض و تملک اراضی نیاز است که از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست پرداخت نقدی این مبلغ ارائه شده است. وی افزود: البته به صورت موقت نزدیک به هشت میلیارد تومان برای تملک اراضی به صورت موقت هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور رفع مشکلات ترافیکی استان البرز و همچنین محورهای مواصلاتی به استان‌های غربی کشور برنامه‌های ویژه‌ای از سوی شرکت ساخت و توسعه در نظر گرفته شده است. خادمی با بیان اینکه « تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه همت-کرج ۳۵ درصد ترافیک ورودی به شهر تهران به این جاده منتقل می‌شود» یادآور شد: آزادراه همت-کرج یکی از مسیرهای منتهی به پایتخت و تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است که با بهره‌برداری کامل از آن علاوه بر کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی شاهد کاهش بار ترافیکی درون شهری کرج با اتصال محور جدید به محور چالوس و کلاک و تسهیل دسترسی اهالی شمال کرج به استان‌های شمالی و تهران خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درادامه به منطقه یک آزادراه تهران-شمال اشاره کرد و گفت: این آزادراه از ویژگی خاصی برخوردار است و سعی شد با استاندارد روز همچون اجرای طرح منظر راه، دو پوششه کردن سقف تونل‌ها، هوشمندسازی کل مسیر، روشنایی کل مسیر، روسازی بتونی، رفع اختلافات حقوقی با معارضان و کمبود اعتبارات باعث طولانی شدن این ابر پروژه عمرانی بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص نحوه تعیین نرخ عوارضی منطقه یک آزادراه تهران_شمال گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه، در قرارداد پیش‌بینی شده که تمهیدات لازم از سوی دولت و بنیاد مستضعفان اندیشیده شود. خادمی تصریح کرد: نرخ گذاری عوارض منطقه یک آزادراه تهران_شمال منوط به مصوبه کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی است.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد:
روند تخلیه کالاهای اساسی و دارو در بنادر بسیار مطلوب است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ترکیه گفت: خوشبختانه در حال حاضر روند تخلیه کالاهای اساسی و دارو در بنادر کشور بسیار مطلوب است و دستگاه های دارای مسئولیت باید وظیفه خود را در راستای تسریع ترخیص کالا به خوبی انجام دهند.
رضا کامی در مورد چگونگی روند تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در بنادر ایران به ویژه در بخش کالاهای اساسی، اظهار کرد: چندین مجموعه و دستگاه در روند ترخیص کالا سهیم هستند و در این بین نقش گمرکات از سایرین برجسته تر است و با توجه به افزایش میزان واردات کالاهای اساسی و دارو به کشور در برهه زمانی کنونی که با اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا مواجه هستیم باید تمامی تدابیر لازم جهت تسریع در روند ترخیص کالا از بنادر اندیشیده شود و مانع ماندگاری و رسوب کالا در بنادر شد.
وی ادامه داد: انتقال کالا از مسیر دریا یکی از مهمترین مدهای های حمل و نقل است که می‌تواند نقش بسیار اثرگذاری در بهبود وضعیت تجاری کشور داشته باشد، بنابراین باید از کشورهای مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای موفق در حوزه بندری و دریایی الگوبرداری کنیم و بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی بیش از پیش بنادر کشور را توسعه بخشیم. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ترکیه با اشاره به اینکه کشورهای دنیا به این سمت رفته اند که بنادر خود را به بخش خصوصی واگذار کنند، گفت: به طور مثال اکثر بنادر در ترکیه طی چند سال گذشته به مدت طولانی به بخش خصوصی واگذار شدند و نحوه سرمایه گذاری و مدیریت به گونه ای است که باعث رونق بنادر و حفظ سرمایه و کسب درآمد بیش‌تر سرمایه گذار شود.
کامی با بیان اینکه بخش خصوصی به دنبال حفظ سرمایه و افزایش درآمد است، اظهار کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی و رونق یک بندر لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ اگر یک بندر رونق پیدا کند به طور حتم سرمایه گذار نیز از این شرایط بهره مند خواهد شد و در صورتی نیز که یک سرمایه گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در یک بندر شود شاهد رونق آن بندر خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه می توان با مشارکت بخش خصوصی شاهد رونق بنادر ایران بود، خاطرنشان کرد: واگذاری امور به بخش خصوصی در حال حاضر یکی از بهترین راهکارها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است و بنادر نیز از این موضوع مستثنا نیستند، چرا که در شرایط تحریم می توانند از قید و بندهای موجود به خوبی رهایی یابند و با ترفندهای خاص تحریم‌ها را دور بزنند.