زهرا ایرانشاهی ۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفتکش خارجی که روز پنجشنبه در دریای عمان دچار حادثه شده بودند با هماهنگی مرکز جستوجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند. این شناور که ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح روز ۲۳ خرداد در فاصله ۲۵ […]
زهرا ایرانشاهی
۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفتکش خارجی که روز پنجشنبه در دریای عمان دچار حادثه شده بودند با هماهنگی مرکز جستوجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند. این شناور که ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح روز ۲۳ خرداد در فاصله ۲۵ مایلی جاسک دچار حادثه شد، با پرچم جرایر مارشال با محموله اتانول از مبدا بندر الروس کشور قطر به سمت تایوان در حرکت بود که از میانه کشتی دچار حریق شد.
این کشتی به فاصله یک ساعت بعد، پس از کشتی اول در ساعت ۹ و۵۰ دقیقه در فاصله ۲۸ مایلی جاسک دچار حریق شد. این نفتکش با پرچم پاناما ازیکی از بندرهای عربستان سعودی به سمت سنگاپور در حرکت بود و محموله آن متانول گزارش شده بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در اینباره گفت: در پی این حادثه ۴۴ نفر دریانورد خارجی با اقدام فوری بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نجات یافتند.
اله مراد عفیفی پور با اعلام جزییاتی از حادثه آتش سوزی دو فروند نفتکش خارجی عبوری در دریای عمان گفت: یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان در حال حرکت بود.
وی افزود: در ساعت ۸:۵۰، این نفتکش در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک واقع در مسیر بین المللی تردد کشتی ها با طول ۲۵۱ متر و محموله اتانول از ناحیه میانی بدنه شناور دچار حریق شد و فرمانده کشتی پس از سانحه آتش سوزی، به خدمه اعلام ترک کشتی می دهد. عفیفی پور تصریح کرد: با اقدام سریع مرکز هماهنگی جستوجو و نجات دریایی( Mrcc) هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی، تعداد ۲۳ نفر پرسنل تانکر سانحه دیده توسط شناور عبوری به نام هیوندای دوبی نجات داده شد.
وی تصریح کرد: این دریانوردان تحویل شناور ناجی اعزامی از بندر جاسک شد که به این بندر انتقال یافتند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هماهنگی با مدیریت خشکی کشتی در امارات انجام شد و نماینده کشتیرانی ایرانی و سالور(تیم امدادی) عمانی توسط آنها هماهنگ شد.
عفیفی پور اظهار داشت: یکساعت بعد و در ساعت ۹:۵۰شناور تانکر KOKUKA COURAGEOS با پرچم پاناما در فاصله ۳۰ مایلی بندر جاسک در مسیر بین المللی تردد کشتی ها دچار حریق شد. وی ادامه داد: این شناور از بندر الجبیل عربستان با محموله متانول در حال حرکت به سمت سنگاپور بود.
عفیفی پور اضافه کرد: با هماهنگی Mrcc هرمزگان توسط یدک کش عبوری خارجی به نام COSTAL ACE به تعداد ۲۱ نفر نجات داده شدند.
وی افزود: شناور ناجی پس از تخلیه نفرات شناور اول در بندر جاسک، نفرات شناور دومی را منتقل می کند. عفیفی پور تصریح کرد: بالگرد با همراهی کارشناسان Mrcc هرمزگان و Isps (مرکز امنیت دریانوردی) مستقر در بندر شهید رجایی برای ارزیابی بیشتر به موقعیت اعزام شدند.
امدادرسانی به کشتیهای حادثهدیده وظیفه نزدیکترین کشورها به نقطه حادثه است
به گزارش جمله، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر در اینباره گفت: پس از این حادثه بلافاصله با هماهنگی مرکز جستوجو و نجات دریایی هرمزگان هر ۴۴ خدمه این کشتی به بندر جاسک منتقل شدند و از آنها پذیرایی شد، خدمات مناسب به آنها ارائه شده است و افرادی که نیاز به درمان داشتند تحت درمان قرار گرفتند.
علیرضا خجسته در گفتوگو با خبرنگار ما ادامه داد: براساس قواعد بینالمللی و کنوانسیون جستوجو و نجات دریایی ضرورت دارد در هر حادثه جهت نجات جان پرسنل فارغ از علت و محل حادثه وارد شویم و ایران هم از سال ۷۵ عضو این کنوانسیون است.
خجسته ادامه داد: پس از وقوع این حادثه شناورهای امدادی بلافاصله از استان هرمزگان عازم شدند اما شناورهای عبوری که نزدیکتر بودند ابتدا این خدمه کشتی را از آب گرفتند و سپس تحویل شناورهای ناجی دادند.
وی افزود: برای بررسی ابعاد بروز این حادثه به مشاور و راهنمایی افسران این دو نفتکش نیاز داریم و این وظیفه کشورهای ساحلی و کشتیهای عبوری است که در زمان بروز این حوادث خدمات ارائه دهند.
ناامن شدن تنگه هرمز به زیان همه است
این حادثه همزمان با ورود شینزو آبه به ایران رخ داده است و این در حالی است که اتحادیه بینالمللی صاحبان تانکرهای مستقل (INTERTANKO) هفته گذشته هشدار داده بود که انتقال نفت خام کشورهای غربی با ناامن شدن تنگه هرمز با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
این سازمان طی بیانیهای که در رویترز منتشر شد اعلام کرد: ما باید بدانیم که ۳۰ درصد عبور نفتکشها از تنگه هرمز انجام میشود و اگر این مسیر ناامن بشود عرضه نفت برای کل کشورهای غرب با خطر جدی همراه خواهد شد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با مشکوک خواندن مرتبط بودن این کشتی با ژاپن گفته است، کشتیهای ایرانی نخستین کشتیهایی بودند که به این تانکر رسیده و ۴۴ ملوان و خدمه این کشتیها را نجات دادند. ظریف گفته بود در حالی که «آبه شینزو» نخستوزیر ژاپن در حال بازدید رسمی با مقامات ارشد کشورمان بود در ارتباط بودن محمولههای این کشتی با ژاپن مشکوک به نظر میرسد.
گفتنی است که این حادثه ترس و نگرانی از عرضه نفت خام را تشدید کرد و شاخص بورس در ریاض، دبی، ابوظبی و مسقط با انتشار خبر انفجار دو نفتکش در دریای عمان کاهش یافت. بورس عربستان سعودی نیز در پی این حادثه با کاهش ۸۳ درصدی مواجه شد و بورس دبی با کاهش ۱و۱۴ درصدی تنزل پیدا کرد. بورس ابوظبی نیز شاهد کاهش ۶۶ درصدی بوده است.
واشنگتن پست به نقل از وزیر تجارت ژاپن در اینباره اعلام کرده است که دو تانکری که در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفته محمولههای مرتبط با ژاپن را حمل میکرده است. براساس توئیتهای وزیر تجارت ژاپن، جلسه اضطراری برای بررسی موضوع حمله به دو نفتکش که محموله مرتبط با ژاپن داشته جلسه اضطراری تشکیل میدهد.
شبکه بلومبرگ نیز اعلام کرد که نفتکش فرونت آلتایر با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر، اتانول بارگیری کرده و کشتی دیگر با پرچم پاناما از الجبیل به مقصد سنگاپور محموله متانول بارگیری کرده است.