زهرا ایرانشاهی موقعیت ژئوپلتیک و همچنین استراتژیک ایران همواره مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده است. موقعیت مناسب در زمینه دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر و همچنین اتصال آن به شبکه حملونقل ریلی و جادهای در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان […]
زهرا ایرانشاهی
موقعیت ژئوپلتیک و همچنین استراتژیک ایران همواره مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده است. موقعیت مناسب در زمینه دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر و همچنین اتصال آن به شبکه حملونقل ریلی و جادهای در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بودهاست.
بنابراین اتصال شمال به جنوب ایران از طریق حملونقل ریلی- بهعنوان پر مزیتترین نوع حملونقل به لحاظ حفظ محیط زیست و صرف هزینه مادی کمتر در بخش بهرهبرداری- میتواند در تسریع ترانزیت در سطح بینالملل و داخلی برای کشور و کشورهای حوزه CIS و در مرحله بعد اتحادیه اروپا اهمیت بسیاری داشته باشد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در همین ارتباط گفته است که اسکله رو-رو ریلی تا پایان سال در بندر امیرآباد احداث میشود. سیاوش رضوانی افزود: بحث ترانزیت ریلی برای مشتریان بندر امیرآباد ازجمله کشورهای عضو CIS اهمیت ویژهای داشته و بهشدت پیگیر راهاندازی آن هستند. با راهاندازی این خط این کشورها میتوانند از ایران به آذربایجان و سپس به کشورشان ترانزیت داشته باشند.
رضوانی با ارائه آمارهای ترانزیت کالا از بندر امیرآباد اظهار کرد: در این خصوص نسبت به سال قبل در این بندر شاهد رشد بسیار خوبی هستیم.در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ این رشد ۱۹ درصد در جمع واردات، صادرات و ترانزیت بوده است. در بخش صادرات عمده کالاهای صادر شده انواع مصالح ساختمانی، گاز بوتان و لبنیات بود.
وی ادامه داد: بندر امیرآباد در سال ۹۷ توانست دو بار موفق به ثبت رکورد تخلیه بار، صادرات و واردات نسبت به سالهای گذشته شود و در همین مدت در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بخش خصوصی ثبت قرارداد داشتند.
مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به سرجمع سرمایهگذاری انجامشده یا در حال انجام در این بندر تصریح کرد: عمده سرمایهگذاریهای انجامشده یا در حال انجام که کارخانههایی مثل کاغذ، آرد، مخازن، انبار و سیلو هستند چیزی حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان بوده که توسط بخش خصوصی انجام شده است.
وی افزود: در همین زمینه برنامههای مهمی را در دست برنامهریزی داریم که یکی از آنها رساندن تناژ واردات، صادرات و ترانزیت از سه میلیون ۸۰۰ هزار تن به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که به دنبال تحقق آن هستیم.
رضوانی گفت: درخصوص ترانزیت اولین گام برداشته شد و با بندر خشک منطقه ویژه دوغارون در مرز مشهد و افغانستان نشستی برگزار و تفاهمنامهای امضا شد. این تفاهمنامه بین بندر امیرآباد، دوغارون و بندر چابهار بود که شرکای هندی در آن حضور دارند. در این نشست به دنبال آن بودیم که بهنوعی ترانزیت در دریای خزر از طریق بندر چابهار و دوغارون به افغانستان یا کشورهای دیگر حاشیه خلیجفارس و دریای عمان رسانده شود. اهداف گذاشتهشده در این تفاهمنامه در حال پیگیری است تا این برنامهریزی به ثمر بنشیند.
وی با اشاره به ایجاد فرصت سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در زیرساختهای بندر امیرآباد، اظهار کرد: بحث عملیاتی کردن اسکله رو – رو ریلی یکی از مسائل مهمی است که در بندر امیرآباد در حال پیگیری است. این برنامه ریزی در راستای استفاده بهینه از مجموعه ریل بندر برای ورود واگن به بندر امیرآباد است و براساس برنامه ریزی ها به دنبال آن هستیم تا آخر سال این پروژه عملیاتی شود.
رضوانی ادامه داد: این موضوع جزو برنامههای اصلی در بندر امیرآباد است که با انتخاب پیمانکار در هفته پیش رو انجام خواهد شد و امیدوار هستیم بتوانیم اسکله رو-رو ریلی را تا پایان سال به بهرهبرداری برسانیم.
مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد تأکید کرد: بحث ترانزیت ریلی برای مشتریهای بندر امیرآباد اهمیت زیادی دارد، چون کشورهای CIS مثل قزاقستان، روسیه و دیگر کشورها که دریا ندارند و از طریق خشکی با آذربایجان همسایه هستند بهشدت پیگیر راهاندازی هرچه زودتر این خط هستند. با راهاندازی این خط این کشورها قادر خواهند بود از ایران به آذربایجان و سپس به کشورشان ترانزیت داشته باشند و از همین روی این مسئله جزو اهداف کلان کاری در بندر امیرآباد به شمار میرود.
گفتنی است که به دلیل اهمیت اسکله رورو ریلی در بندر امیراباد برای ترانزیت کل کشور، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز پیش از این وعده داد که اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد نیمه دوم سال ۹۸ به بهرهبرداری برسد.
محمد راستاد اضافه کرد: اکنون این بندر به راهآهن سراسری متصل است و با افتتاح اسکله رورو ریلی، امکان تردد در این بخش افزایش یافته و امکان پهلوگیری کشتیها با امکانات رورو ریلی فراهم خواهد شد و کالا از طریق واگن کشتی به قطار حمل میشود.
او با اشاره به طرحهای مطالعاتی اسکله رورو ریلی در بندر امیرآباد بیان کرد: همه تلاش ما برای اجرایی کردن این اسکله با توجه به ظرفیت بالای بندر امیرآباد در بخش رو رو ریلی است که با نهایی شدن مطالعات، اسکله رورو ریلی امیرآباد؛ نیمه دوم سال ۹۸ به بهرهبرداری میرسد.
گفتنی است که بندر امیرآباد ظرفیت مناسبی در بهرهمندی از واحدهای تولیدی دارد و با توجه به پس کرانههای موجود و ظرفیتهای خاص، آماده استقبال از سرمایهگذاران در بخشهای مختلف است.
منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، با داشتن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیرساخت حملونقل مدرن چندوجهی جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS برخوردار است.