زهرا ایرانشاهی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال ۸۳ و به‌منظور کاهش تصدی‌ها و تقویت امور راهبردی مدیریت حمل‌ونقل کشور با هدف مدیریت متمرکز در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به استناد ماده ۴ قانون برنامه سوم توسعه، با پیشنهاد وزارت راه و مصوبه جلسه هیات وزیران تاسیس شد. این […]

زهرا ایرانشاهی
شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال ۸۳ و به‌منظور کاهش تصدی‌ها و تقویت امور راهبردی مدیریت حمل‌ونقل کشور با هدف مدیریت متمرکز در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به استناد ماده ۴ قانون برنامه سوم توسعه، با پیشنهاد وزارت راه و مصوبه جلسه هیات وزیران تاسیس شد.
این شرکت با تجمیع سه معاونت وزارتی شامل: معاونت ساخت و توسعه را‌ها، معاونت ساخت و توسعه راه‌‌آهن، معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه‌ها و همچنین اداره کل ساختمان‌ آزادراه‌ها و شرکت تأمین ماشین‌آلات شکل گرفت تا برنامه‌ریزی، طراحی و ایجاد زیربناهای حمل‌ونقل کشور در یک مجموعه واحد انجام شود.
از اهم وظایف شرکت می‌توان به تهیه، تدوین و پیشنهاد سیاست‌ها و خط مشی در زمینه توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در چارچوب برنامه‌های مصوب و اهداف قوانین برنامه های توسعه ملی کشور، طراحی و مدیریت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل و تاسیسات و تجهیزات مربوطه و نظارت بر اجرای پروژه‌ها از طریق عقد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران ذی‌صلاح، تحصیل و تملک اراضی و املاک مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها، تعیین روش‌های اجرایی در زمینه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‎‌ونقل بر اساس اولویت‌ها و سیاست‌های کلان وزارت راه‌وشهرسازی اشاره کرد.
به گزارش جمله، حال با توجه به پرهزینه بودن توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و لزوم تخصیص اعتبار و سرمایه‌گذاری هنگفت، مدیرعامل شرکت ساخت یکی از سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی را مشارکت روزافزون بخش خصوصی در توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور عنوان می‌کند. خادمی اذعان دارد که همچنین به‌منظور تحقق اهداف کمی، این شرکت همواره علاوه‌بر اینها در صدد جذب بودجه مصوب برای تامین منابع از طریق بودجه عمومی و اوراق مشار کت نیز بوده است.

عملیات زیرکوب راه‌آهن خواف-هرات
به شرکت ساخت واگذار شد
مدیرعامل شرکت ساخت درباره سایر پروژه‌های این شرکت گفت: پیش از این، قرارداد مشارکت بخش خصوصی در ساخت ۴۳۹ کیلومتر آزادراه به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان امضا شده است. علاوه بر این شرکت ساخت تسریع در پروژه‌های جاده‌ای و ریلی رال نیز در نظر دارد.
خیراله خادمی افزود: همچنین با دستور وزیر راه‌وشهرسازی مقرر شده است که برای تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن خواف-هرات، شرکت راه آهن یک دستگاه زیرکوب در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار دهد و آموزش پرسنل افغانستانی نیز جهت انجام امور مربوط به راه آهن در خاک افغانستان در دستور کار قرار گیرد. خادمی ادامه داد: راه‌آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر با هدف اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد- حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا در دست اجرا قرار دارد که با توجه به اهمیت آن وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان خراسان رضوی از آن بازدید کرد.
خادمی همچنین از دستور ویژه وزیر راه‌وشهرسازی برای تسریع در اجرای عملیات اجرایی این راه‌آهن خبر داد و گفت: با دستور ایشان مقرر شد برای تسریع در عملیات اجرایی راه آهن خواف-هرات، شرکت راه آهن یک دستگاه زیرکوب در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار دهد و آموزش پرسنل افغانستانی نیز جهت انجام امور مربوط به راه آهن در خاک افغانستان در دستور کار قرار گیرد.
خادمی ضمن مثبت ارزیابی کردن روند اجرای این پروژه پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر را ۱۰۰درصد عنوان و اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی روسازی این خط ریلی در داخل ایران بیش از ۸۸ درصد است و ۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری آن انجام شده که در حال حاضر عملیات تکمیلی نصب خطوط ایستگاهی در دست انجام است .
وی در تشریح مسیر این خط ریلی گفت: راه آهن خواف-هرات در بخش ایران از راه آهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد. مسیر این راه‌آهن جاده تایباد-خواف و جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می کند. ریل پس از عبور از ارتفاعات خواجه انجیر در کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در نهایت به مرز شمتیغ می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ساخت توسعه با بیان اینکه ایستگاه های سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ ایران در این مسیر ریلی قرار دارد اضافه کرد: عملیات احداث پایانه مرزی ایستگاه راه آهن شمتیغ با حدود ۱۰٫۷۲۷ متر مربع بنا با اولویت ساختمان اصلی با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح وضعیت برون مرزی این پروژه در خاک افغانستان گفت: عملیات ساختمان ایستگاه جونو با مساحت ۲۵۰ مترمربع با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در دست انجام است. وی افزود: از طول ۶۲ کیلومتری قطعه ۳ برون مرزی که در خاک افغانستان واقع شده تا کنون ۶۲ کیلومتر ریل گذاری انجام شده و عملیات تکمیلی خطوط ایستگاهی در حال اجرا است. همچنین عملیات اجرایی فیبرنوری به طول ۲۰ کیلومتر آغاز شده و در بخش ارتباطات رادیویی نیز مقدمات خرید دکل های مخابراتی فراهم و درحال حمل به محل ایستگاه است.

فعالیت‌های عمرانی ۳ ماه‌ اخیر در شرکت ساخت
گفتنی است که مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت ساخت در زمینه توسعه زیرساخت حمل‌ونقل کشور شامل موارد ذیل است. پروژه مهم راه‌آهن رشت- انزلی که نقش زیادی در اتصال کریدور شمال-جنوب ایفا می‌کند با سرعت در حال پیگیری است و با تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به منظور تملک اراضی راه‌آهن رشت- انزلی و کاسپین در اردیبهشت ماه سال جاری عملیات اجرایی در این دو مسیر با سرعت بالایی در حال پیگیری و انجام است.
همچنین با تخصیص بودجه مورد نیاز از سوی دولت و تعهد بنیاد مستضعفان برای تکمیل منطقه یک آزادراه تهران-شمال ظرف مدت دو ماه پس از تاریخ تخصیص، منطقه ١ این آزادراه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
خادمی درباره آزادراه همت- کرج گفته است که این آزاد‌راه هم‌اکنون ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید اما به‌منظور روان‌سازی ترافیک در استان البرز و تهران تا شهریور ماه به‌طور موقت زیرعبور ترافیک قرار می‌گیرد.
یکی دیگر از پروژه‌های مهم شرکت ساخت به زعم مدیرعامل این شرکت، عملیات اجرایی قطعه شش آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر است که با هدف تکمیل کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان و همچنین ساماندهی ترافیک بین شهر تبریز و ارومیه آغاز شد. تکمیل خط ریلی همدان-کرمانشاه که تکمیل‌کننده راه‌آهن غرب کشور است، با آغاز عملیات اجرایی اتصال شهرستان نهاوند به شبکه ریلی و عملیات اجرایی قطعه دو بزرگراه نهاوند-آورزمان- ملایر به طول ۴۰ کیلومتر با هدف تسهیل سفرهای زیارتی هم‌وطنان به عتبات عالیات توسط شرکت ساخت در حال پیگیری است.