اختتامیه نخستین نشست سه جانبه همکاریهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با حضور شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی، معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طالب جواد کاظم، مدیر راه آهن جمهوری عراق و نجیب الفارس مدیرعامل راه […]
اختتامیه نخستین نشست سه جانبه همکاریهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با حضور شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی، معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طالب جواد کاظم، مدیر راه آهن جمهوری عراق و نجیب الفارس مدیرعامل راه آهن جمهوری عربی سوریه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و سند همکاری های سه جانبه ایران، عراق و سوریه امضا شد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن تشکر از طرفین مذاکره گفت: در این نشست طی دو روز و با صرف ساعات طولانی مذاکره پیرامون افزایش تعاملات حمل و نقلی سه جانبه به نتایج و توافقات امیدوارکننده ای دست یافته ایم.
شهرام آدمنژاد ادامه داد: این جدیت در مباحثات و تشریک مساعی طرف ها، نشانه ای بسیار روشن است که همه ما برای گشودن درچه های جدید همکاری مشترک، کاملا همدل، همراه و هم اراده هستیم.
آدم نژاد با بیان اینکه هدف مشخص و قابل دست یابی این مذاکرات فعال سازی کریدور حمل و نقل ایران، عراق و سوریه به عنوان بخشی از طرح بزرگتر احیای جاده ابریشم بود، گفت: خاطرنشان می سازم سه کشور در منطقه ای قرار دارند که تجربه ای باستانی در تجارت بین الملل دارد و همواره در مسیر تردد مسافران و کالا از خاور دور تا سواحل مدیترانه، اروپا و آفریقا بوده اند.
وی افزود: دو هزار سال پیش از این، ساز و کار منظم در مرزها با همسایگان باستانی، تامین شبکه راه های مناسب و امن احداث و فعالیت کاروان سراهای بین راهی در فواصل منظم برای استراحت کاروان ها، نقش مهمی در تامین امنیت، رفاه و آسایش بازرگانان در قلمرو فعلی سه کشور داشته است. این تجربیات و پیوندهای دو هزار ساله به عنوان پشتوانه ای قابل اطمینان برای همگرایی و افزایش تعاملات در عصر حاضر محسوب می شود. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی وظیفه اساسی تمام مسئولان حمل و نقل را روان سازی و ارزان سازی جریان تجارت میان سه کشور دانست و گفت: به لطف تلاش تجار و سرمایه گذاران، جریان تجارت میان سه کشور به میلیاردها دلار بالغ می شود، اما عدم وجود حمل و نقل یکسره و ارزان، بر هزینه های تجارت افزوده است. لذا حل این مساله وظیفه ای آشکار برای ما به حساب می آید.
وی ادامه داد: اکمیل اتصالات حمل و نقلی اعم از ریلی و جاده ای تنها بخشی از راه حل روانسازی جریان حمل و نقل میان سه کشور است. در کنار آن یکسان سازی فرآیندها، تبعیت از کنوانسیون های بین المللی و حل مشکلات هزینه زا در مرزهای مشترک، چالش هایی هستند که به همان اندازه کمبود زیرساخت های مناسب، دردسرزا بوده و باید حل و فصل شوند.