نشست سه جانبه همکاریهای حملونقل ریلی بین ایران، عراق و سوریهدر نشست همکاریهای حملونقل ریلی سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه روسای راهآهن عراق و سوریه، فایده راهآهن شلمچه-بصره را تسهیل حملونقل جهانی عنوان کردند که باید برای پروژههای این چنینی در منطقه بازاریابی گستردهای صورت گیرد. در جریان برگزاری نشست سه جانبه همکاریهای […]
نشست سه جانبه همکاریهای حملونقل ریلی بین ایران، عراق و سوریهدر نشست همکاریهای حملونقل ریلی سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه روسای راهآهن عراق و سوریه، فایده راهآهن شلمچه-بصره را تسهیل حملونقل جهانی عنوان کردند که باید برای پروژههای این چنینی در منطقه بازاریابی گستردهای صورت گیرد.
در جریان برگزاری نشست سه جانبه همکاریهای حملونقل ریلی بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه، طالب جواد کاظم مدیر راهآهن جمهوری عراق تمایل این کشور برای اتصال ریلی بین سه کشور را اعلام کرد و گفت: ایران در جایگاه ویژهای قرار دارد و به همین خاطر همکاریهای ریلی بسیاری بین ایران و عراق شکل گرفته که میتوان از امکانات دو کشور در راستای ارتقاء همکاریها استفاده کرد.
وی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا سریع تر اتصال ریلی بین دو کشور ایران و عراق با تکمیل خطوط مرزی صورت گیرد.
همچنین نجیب الفارس مدیرعامل راهآهن جمهوری عربی سوریه تسهیل در حملونقل جهانی را منوط به اتصال ریلی سه کشور ایران ، عراق و سوریه دانست و گفت: با اتصال ریلی بین این سه کشور فایده های اقتصادی بسیاری برای کشورهای مذکور دارد که باید به این منظور گام های واقعی برداشته شود. وی اظهار داشت: باید برای پروژههای این چنینی در منطقه بازاریابی گستردهای صورت گیرد تا سرمایه گذاران با جدیت منطقه را به سوی پیشرفت حرکت دهند.
سعید رسولی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه بنیاد مستضعفان انفلاب اسلامی که پیمانکار پروژه احداث راهآهن شلمچه-بصره محسوب میشود را یکی از سازمانهای معتبر و قدرتمند از نظر مالی و فنی خواند و گفت: که پروژههای بزرگ و قابل توجهی از سوی آن اجرا شده است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با مدیریت دکتر خادمی رکوردهای بینظیری در حوزه زیرساخت ریل و جاده برجای گذاشته است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اعلام کرد:
پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راهآهن میانه- اردبیل
عباس خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات زیرسازی راهآهن میانه-اردیبل خبر داد و گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی راهآهن میانه-اردبیل در کمتر از ۱۰ ماه گذشته ۱۲ درصد بوده است.
عباس خطیبی در خصوص گفت: این مسیر ریلی ۱۷۵ کیلومتر است که پیشرفت فیزیکی آن در بخش زیرسازی به ۸۰ درصد رسیده و برنامهریزی شده است تا پایان سال ۹۸ و یا اوایل سال ۹۹ کل عملیات زیرسازی این مسیر تکمیل شود.
وی از رشد ۱۲ درصدی عملیات زیرسازی در کمتر از ۱۰ ماه گذشته خبر داد و افزود: راهآهن میانه-اردبیل با توجه به توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن مسیر از نظر میزان و نوع ابنیه فنی یکی از خطوط ریلی منحصر به فرد در کشور است و به همین دلیل این میزان پیشرفت در پروژه طی این مدت زمان کم نظیر محسوب میشود.
خطیبی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر بیش از ۷۵۰ دستگاه ماشینآلات و بیش از ۱۷۰۰ نفر نیروی کار دراین پروژه فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها در تکمیل این موضوع اظهار داشت: در این مسیر ریلی قریب به ۲۸ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری، ۷.۷ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۹۵۰ هزار متر مکعب بتنریزی صورت میگیرد.
خطیبی افزود: راهآهن میانه- اردبیل دارای ۶۴ دستگاه تونل و گالری به طول ۲۷ کیلومتر و ۳۳ دهانه پل به طول بیش از ۵.۵کیلومتر است که بزرگترین تونل مسیر به طول ۱۲۰۰ متر و بزرگترین پل به طول ۶۰۰ متر بخشی از ابنیه فنی این محور است. وی پل آرپاچای در راهآهن میانه- اردبیل را مرتفعترین پل ریلی کشور دانست و گفت: این پل یکی از منحصر به فرد ترین پلهای ریلی کشور است که پنج دهانه دارد و ارتفاع دهانه میانی آن ۶۳ متر و ارتفاع پایه آن ۸۵ متر است. ۲۴۰ متر طول دارد و با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال اجرا است.
خطیبی اعتبار سالجاری این طرح را ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار از محل بودجه عمومی تامین خواهد شد و با توجه به قانون ماده ۵۶ و فاینانس داخلی این پروژه، مقرر است ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سایر منابع نیز به این پروژه تخصیص یابد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در این سفر همچنین از ایستگاه راهآهن اردبیل بازدید کرد و گفت: مساحت کل ایستگاه اردبیل ۲۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع و ساختمان مسافری آن ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع است که با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی در این بخش در حال اجرا است.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها به همراه دو تن از نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار اردبیل از راهآهن میانه- اردبیل بازدید کردند.
نقشه راه شهرستانها بر اساس اولویت
و اهداف ملی و استانی تدوین شود
نخستین جلسه شورای مدیران راه و شهرسازی هرمزگان، با بررسی موارد مربوط به بحث اولویت بندی احداث راه های روستایی ، تامین و تخصیص قیر برای آسفالت محور های مواصلاتی و بحث بازآفرینی پایدار شهری و بافت فرسوده این حوزه برگزار شد.
مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان ضمن تبیین اهداف و برنامههای حوزه راه و مسکن از مدیران خواست نسبت به تدوین نقشه راه ادارات شهرستان ها بر اساس اولویت و اهداف ملی و استانی اقدام کنند.
آرش رضایی با تبیین مسائل و مشکلات پیش رو اظهار امیدواری کرد با جدیت و ارادهای مدیران این اداره به اهداف خود برسد.
وی با بیان اهداف و برنامههای پیش رو تهیه نقشه راه سیاستها و راهبردها و برنامه محوری ادارات تابعه را مهم ارزیابی کرد و از معاونین این اداره کل خواست نسبت به مستندسازی و نظاممند کردن همه فعالیتها از ابتدای کار توجه ویژه داشته باشند و تصریح کرد توصیه وزیر راه و شهرسازی این است همه فعالیتها در راستای تحقق توسعه و رفاه شهروندان انجام شود.