برای رونق سرمایه گذاری در بنادر، ایجاد مسیرهای ارتباطی از بنادر و پسکرانه ها ضرورت دارد. چراکه این امر سبب گسترش و تقویت سیستم حمل و نقل کالا به نقاط دیگر می‌شود. بنابراین سازمان بنادر برای رونق سرمایه گذاری در بنادر کشور و همچنین به منظور مهیا کردن شرایط سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار […]

برای رونق سرمایه گذاری در بنادر، ایجاد مسیرهای ارتباطی از بنادر و پسکرانه ها ضرورت دارد. چراکه این امر سبب گسترش و تقویت سیستم حمل و نقل کالا به نقاط دیگر می‌شود. بنابراین سازمان بنادر برای رونق سرمایه گذاری در بنادر کشور و همچنین به منظور مهیا کردن شرایط سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در آنجا اقداماتی را انجام داده است.
حالا افزایش امکانات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پسکرانه بنادر، بستر و فرصت های خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است، چراکه بنادر و پسکرانه ها با توجه به نوع کارکرد هریک و با توجه به محل قرار گیری آنها می توانند به نوعی در توسعه اقتصادی کشور نقش و مشارکت داشته باشند.
درواقع در سراسر دنیا، توسعه اقتصادی از بنادر آغاز شده و به داخل کشور گسترش پیدا می کند در حالیکه در کشور ما این روند بالعکس بوده و توسعه اقتصادی از مراکز استان و شهرها به سمت بنادر بوده است. به عنوان مثال با توسعه و رونق بندر هامبورگ، شهر هامبورگ رشد کرد و اکنون به یکی از شهرهای توسعه یافته تبدیل شده است. سازمان بنادر با تاکید بر این نکته که در ایران هم چنین سیاستی می تواند دنبال شود، به جهش های اقتصادی دست یافته است.
بر اساس همین سیاست نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است که ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بنادر کشور جذب شده است.
راستاد با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری‌ها و اپراتوری‌های بنادر مهم کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: سازمان بنادر سعی می‌کند از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت توسعه بنادر و سواحل کشور استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه تا امروز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور صورت گرفته است، گفت: مهمترین برنامه‌های سازمان بنادر توسعه پس کرانه‌ها برای فعالیت‌های تولیدی، توسعه‌ای و لجستیکی است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریا‌نوردی افزود: سازمان بنادر اراضی پشتیبانی خود از جمله بندر شهید رجایی، بندر امیر‌آباد، بندر بوشهر و بندر چابهار را برای توسعه فعالیت‌های تولیدی در نظر گرفته است.
وی تاکید کرد: سیاست‌های تعرفه‌ای برای کشتی‌ها و ورود کالا‌ است و سرمایه گذاری‌ها در این بخش توسط اپراتوری‌های بخش خصوصی انجام می‌شود و مدل‌های مالی در این حوزه به گونه‌ای است که سرمایه‌ها به صورت ثابت مانده و برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد.
راستاد درباره توسعه فعالیت های گردشگری دریایی تصریح کرد: اسکله‌های شناوری برای فعالیت‌های گردشگری دریایی آماده شده و از سوی در بندر انزلی این اسکله‌ها هم اکنون آماده بهره‌برداری جهت استفاده گردشگران است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریا‌نوردی گفت: بسته گردشگری برای بندر فریدون کنار از سوی سرمایه گذاران آماده شده است و با ورود بخش خصوصی به این حوزه فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی تقویت می‌شود.

بندر چابهار، نقطه امن برای سرمایه گذاری
این در حالی است که در جلسه تسریع در امور تجاری و بازرگانی و ایجاد ترافیک بار و کالا که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، اعضای هیأت عامل این سازمان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در محل سالن جلسات بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد، بر تلاش برای جذب سرمایه گذار در بندر چابهار تاکید شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این جلسه گفت: بندر چابهار بهترین منطقه کشور و بهترین نقطه برای سرمایه گذاری است و شاهد اقدام ها و تلاش های قابل توجهی در این بندر هستیم.
یزدان سیف اظهار داشت: ۵۰ درصد کالاهای فله ای که سال گذشته از طریق بندر چابهار وارد شد توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شده است.
وی با بیان این که روند ورود کشتی های این شرکت از طریق بندر چابهار بر اساس اولویت هاست که تسریع خواهد شد ادامه داد: تقویت زیرساخت ها در این بندر و شکل گیری انبار های پسکرانه ای برای پشتیبانی از کشتی و بار ضروری است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: انبار طریق القدس به منظور پشتیبانی از بندر چابهار تا پایان سال به بهره برداری می رسد، انبار های غله چابهار نیز با کیفیت مناسب به چرخه بهره برداری وارد می شود.
سیف اظهار کرد: با توجه به این که بندر چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است می تواند پذیرای کشتی های بزرگ روغن باشد، با احداث مخازن نگهداری روغن می توان این امکان را در این بندر فراهم کرد.

حضور سرمایه‌گذاران داخلی در بنادر
محمد راستاد همچنین با تاکید بر جذب سرمایه گذاری های داخلی، اخیرا با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری‌ها و اپراتوری‌های بنادر مهم کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: سازمان بنادر سعی می‌کند از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت توسعه بنادر و سواحل کشور استفاده کند.
وی ادامه داد: در تعدادی از بنادر که دارای پس کرانه‌های طولانی هستند شرایط را برای سرمایه گذاری‌های صنعتی و تولیدی فراهم کند تا ارزش افزوده زیادی در این حوزه فراهم شود.
راستاد با اشاره به اینکه تا امروز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور صورت گرفته است، گفت: مهمترین برنامه‌های سازمان بنادر توسعه پس کرانه‌ها برای فعالیت‌های تولیدی، توسعه‌ای و لجستیکی است و بیشترین تمرکز سازمان بنادر در این حوزه برای اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی است.