مسئول راهاندازی مرکز عمليات ايمنی و اضطراری با اشاره به بازديد و بررسی نهايی پروژه قابل افتتاح فاز نخست مرکز عمليات ايمنی و اضطراری توسط مدير عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران از افتتاح آن توسط وزير راه و شهرسازی خبر داد. امیرحسین رحیمی با اشاره به اینکه (۳۰ تیر) فاز نخست مرکز عملیات […]
مسئول راهاندازی مرکز عمليات ايمنی و اضطراری با اشاره به بازديد و بررسی نهايی پروژه قابل افتتاح فاز نخست مرکز عمليات ايمنی و اضطراری توسط مدير عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران از افتتاح آن توسط وزير راه و شهرسازی خبر داد.
امیرحسین رحیمی با اشاره به اینکه (۳۰ تیر) فاز نخست مرکز عملیات ایمنی و اضطراری توسط وزیر راه و شهرسازی شد، گفت: پنجشنبه ۲۷ تیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به منظور بررسی نهایی روند اجرایی و ارایه توصیههای لازم با حضور در مرکز عملیات ایمنی و اضطراری به بازدید از این پروژه پرداخت.
مسئول راهاندازی مرکز عملیات ایمنی افزود: امیرمکری در این بازدید ضمن بازبینی اطلاعات آنتن های چهار رادار در نظر گرفته شده برای دریافت اطلاعات زمان بحران، نرم افزار پایش اطلاعات ایمنی ۹ فرودگاه و CCTV در ۲۲ فرودگاه برای ارسال تصاویر موردنیاز در زمان بحران را بررسی کرد.
رحیمی گفت: فاز اول راهاندازی مرکز عملیات ایمنی و اضطراری (SOC&EOC) مربوط به عملیات انتقال اطلاعات ایمنی ۹ فرودگاه بزرگ بینالمللی کشور شامل مهرآباد، مشهد، تبریز، زاهدان، بندرعباس، کرمان، یزد، شیراز و اصفهان در قالب نرم افزار ویژه طراحی شده برای آن است که آزمایشهای اولیه نیز بر روی آن انجام شده است. در فاز دوم اطلاعات ایمنی ۳۳ فرودگاه مرز هوایی نیز به نرم افزار منتقل میشود و امیدواریم در بهمن ۹۸ اطلاعات ایمنی تمام فرودگاه های کشور را وارد این نرم افزار جامع کنیم.
افزايش ضريب ايمنی پروازهای محدوده تهران
گفتنی است که مديركل ارتباطات و ناوبری هوايی شرکت فرودگاهها نیز درباره ایمنی پروازها گفت: با پایان عمليات نصب مجموعه راداری کوشک بزم، پروژه راهبردی رادارهای MSSR و PSR آسمان تهران فردا با حضور وزير راه و شهرسازی به بهرهبرداری میرسد.
محمد حبیب اللهی اظهار داشت: عملیات نصب رادار کوشک بزم با توان مهندسان انجام شده و با بهرهبرداری از آن شاهد تکمیل پوشش فضای TMA تهران و افزایش ضریب ایمنی در این محدوده خواهیم بود.
وی ارتقای چشمگیر سطوح ایمنی و کیفیت خدمات ناوبری هوایی را یکی از دستاوردهای این پروژه عنوان کرد و افزود: رادارهای مذکور، نمونهای از طیف وسیع سامانههای ارتباطی، کمک ناوبری، نظارتی، ایمنی، امنیتی، مکانیکال، الکتریکال و انواعی از دیگر تجهیزات فرودگاهی است که با استفاده از فرصت کوتاه برجام توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خریداری شد. حبیب اللهی درباره مزایای بهره برداری از رادار TMA کوشک بزم توضیح داد: این رادار موجب تکمیل پوشش فضای TMA تهران میشود و افزایش ضریب ایمنی پروازهای محدوده پایتخت را دربردارد.
وی اظهار داشت: با بهره برداری از این رادار که پشتیبانی برای رادارهای فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) است، همه فرودگاه های موجود در محدوده TMA استان تهران در پوشش نظارتی این رادار قرار خواهند گرفت، ضمن اینکه با توجه به قابلیت پیشرفته Mode S این رادار، دقت نظارت برای پروازهای عبوری افزایش خواهد یافت.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی با بیان اینکه نصب رادار TMA کوشک بزم بخشی از پروژه بزرگ پوشش نظارتی فضای کل کشور است، افزود: این سامانه مشتمل بر دو رادار از نوع PSR و MSSR است که به فناوری MODE S که از آخرین دستاوردهای روز دنیا در تجهیزات نظارتی به شمار می رود، تجهیز شده است.
بنابراین گزارش رادار TMA مخفف عبارت Terminal Manover Area است و فضایی به شعاع حدود ۸۰ ناتیکال مایل معاد ۱۲۰ کیلومتر را پوشش می دهد، همچنین فضای پوششی رادار PSR حدود ۸۰ ناتیکال مایل و فضای پوششی رادار MSSR آن ۲۵۰ ناتیکال مایل است.