زهرا ایرانشاهی درست یک سال پیش بود که توافقنامه چابهار بین وزير راه و شهرسازی وقت ايران و نيتين گادكاري، نماينده ويژه نخست وزيرهند امضا شد. به زعم کارشناسان صنعت حملونقل کشور، توافقنامه چابهار يك موفقيت در روابط هند و ايران است و پس از عملياتي شدن آن، تحولات زيادي پيرامون اين بندر اتفاق خواهد […]
زهرا ایرانشاهی
درست یک سال پیش بود که توافقنامه چابهار بین وزير راه و شهرسازی وقت ايران و نيتين گادكاري، نماينده ويژه نخست وزيرهند امضا شد. به زعم کارشناسان صنعت حملونقل کشور، توافقنامه چابهار يك موفقيت در روابط هند و ايران است و پس از عملياتي شدن آن، تحولات زيادي پيرامون اين بندر اتفاق خواهد افتاد. چراکه چابهار هزينه حمل ونقل و زمان براي صادرات كالاهاي هند را تا يك سوم كاهش مي دهد. اين بندر همچنين تجارت ميان هند، افغانستان و ايران را با توجه به مخالفت پاكستان براي استفاده از خاك اين كشور افزايش خواهد داد.
اما در ادامه این همکاریها همین یک ماه پیش هم سومین مسیر دریایی ایران و هند از بندر کاندلا به قشم، با ورود کشتی تجاری «نشاط» با ۱۷۴ متر طول که حامل ۱۳ هزار تُن کالای تجاری بود، رسما افتتاح شد.
به گزارش جمله، حالا اما دو کشور ایران و هندوستان زیر سایه تحریمهای خصمانه دولت امریکا، در هشتمین نشست همکاریهای بندری و دریاییشان بر لزوم پیگیری جدی برنامه های هند و ایران برای جذابسازی فعالیت های تجاری در چابهار و همچنین لزوم پیگیری مسائل و مشکلات شرکتهای خصوصی فعال در این بندر تاکید کردهاند.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این نشست مهم منطقهای با اشاره به علاقه دو کشور ایران و هند برای توسعه روابط تجاری و جذاب سازی فعالیت در بندر چابهار، تاکید کرد: توسعه ظرفیت و به کارگیری پتانسیل های موجود در بندر چابهار می تواند اقتصاد منطقه را تحت تاثیر زیادی قرار دهد.
محمد راستاد ادامه داد: هدف ما در چابهار تجهیز بندر و تسهیل فعالیتهای بندری و ترانزیت کالا بر اساس توافقنامه چابهار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کمیته مشترک همکاری بندری و دریایی صرفا متمرکز بر همکاری های دو جانبه نیست ؛ بلکه تمام زمینه های همکاری مشترک بندری و دریایی را نیز شامل می شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره محورهای اصلی نشست هشتم کمیته مشترک بندری و دریایی ایران و هند، بررسی نحوه توسعه همکاری های بندری و دریایی دو کشور و بررسی موضوعات مربوط به قرداد شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار از جمله این موارد محسوب می شود.
به گفته راستاد، بررسی ترانزیت کالا بین هندوستان به افعانستان از طریق بندر چابهار؛ موضوعات مربوط به نامین خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری از طرف هندوستان به بندر چابهار و بررسی موضوعات مربوط به تامین تجهیزات ۸۵ میلیون دلاری از طرف شرکت هندی IPGL از دیگر دستورکارهای نشست هشتم کمیته بندری و دریایی دو کشور هند و ایران قلمداد می شود.
ارائه مشوق ها و تخفیف ۴۰ درصدی دولت هند به خطوط کشتیرانی فعال در چابهار
سفیر جمهوری هند در ایران نیز در همین نشست با اشاره به تاثیر بسیار زیاد بندر چابهار بر اقتصاد دو کشور ایران و هندوستان و همچنین کشور های همجوار تاکید کرده است که افزایش جدابیت بندر چابهار و شناسایی صاحبان خطوط کشتیرانی، دو هدف راهبردی دولت و وزارت کشتیرانی هندوستان در چابهار است.
گدام دارمندرا اضافه کرد: تفاهم نامه چابهار در بالاترین سطح بین دو کشور امضا شده که نشان دهنده اهمیت استراتژیک این موضوع دارد.
سفیر هندوستان با بیان اقدمات دولت و وزارت کشتیرانی هندوستان در ایجاد مشوق و ارائه تخفیف ۴۰ درصدی به شرکت های کشتیرانی فعال در چابهار، تصریح کرد: تعهد سیاسی هند در زمینه توسعه چابهار کماکان به قوت خودش باقی است.
او با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی روابط بازرگانی دو کشور هند و ایران طی سال های اخیر، ابراز امیدواری کرد: با مکانیزم تجاری اتخاذ شده بین دو کشور، بازرگانی هند در ایران از ۱۷ میلیارد به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
این مقام مسئول در دولت هندوستان همچنین با اشاره تعهدات این کشور در زمینه تامین تجهیزات بندر چابهار خاطرنشان کرد: وزارت کشتیرانی هندوستان در زمینه تجهیزات و مزایای بندر چابهار به شرکت های کشتیرانی در هند اطلاع رسانی کرده و از آنها خواسته تا از بندر چابهار استفاده کنند.
دارمندرا همچنین اظهار داشت: تا پیش از این تاج محل به عنوان نماد همکاری ها بین دو کشور ایران و هندوستان شناخته می شد ؛ اما الان بندر چابهار را باید به عنوان نماد همکاری های دو کشور بدانیم.
سفیر کشور هندوستان در ایران پیش از این نیز گفته بود که هند به تعهدات خود برای همکاری در بندر چابهار پایبند است و برای ادامه همکاری و پیشرفت قرارداد تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.
او خبر داد که مدیران اگزیم بانک هند از بندر چابهار دیدار داشتند و حدود ۶ ماه است که هندوستان عملیات بندری را با جدیت کامل در بندر چابهار آغاز کرده و مذاکراتی در خصوص تامین فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری انجام داده است.
به گفته سفیر هند، تصمیم و همکاری هند با ایران در خصوص بندر چابهار بسیار جدی است و برای تامین مالی تجهیزات مورد قرارداد در حال رایزنی با بانکهای فیمابین هستیم.
گفتنی است که طبق توافقنامه چابهار، فاز نخست بندر چابهار ايران در دسامبر ۲۰۱۷ با حضور حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران به بهره برداري رسيد و يك مسير استراتژيك جديد ميان ايران، هند و افغانستان ايجاد كرد.
هند در سفر حسن روحانی به اين كشور (بهمن ماه سال گذشته) انجام عمليات بندري در اسكله شهيد بهشتي را بر عهده گرفت و تعهد كرد كه عمليات هاي توسعه اي اين بندر را قبل از ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) آغاز كند. شركت بين المللي بنادر (اي پي جي ال) هند در سال ۲۰۱۵ توسط دولت هند براي توسعه بنادر در خارج از اين كشور ايجاد شده است.
اين شركت در ماه مه (ارديبهشت) سال ۲۰۱۶ براي تجهيز و اداره ترمينال هاي چند جانبه و كانتينري اسكله چند منظوره شهيد بهشتي در فاز اول بندر چابهار ايران با شركت آريا بندر ايران قرارداد امضا كرد. بر اساس اين قرارداد اين شركت با سرمايه گذاري معادل ۸۵,۲۱ ميليون دلار، اداره اسكله شهيد بهشتي را به مدت ۱۰ سال بر عهده خواهد داشت.
هند براي توسعه بندر چابهار ايران متعهد به سرمايه گذاري ۵۰۰ ميليون دلاري شده است که فاز نخست اين بندر سال گذشته افتتاح شد.