اگر قصد دارید از اصفهان به خوزستان سفر کنید؛ یا باید (از استان لرستان و از مسیر اصفهان-دامنه-الیگودرز-خرم آباد- اندیمشک و نهایتا اهواز) به خوزستان برسید و یا می‌توانید به جنوب اصفهان برانید و از بروجن-لردگان-ایذه گذر کنید تا دستتان به خوزستان برسد. حالا اما مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای کشور خبر از تکمیل محور […]

اگر قصد دارید از اصفهان به خوزستان سفر کنید؛ یا باید (از استان لرستان و از مسیر اصفهان-دامنه-الیگودرز-خرم آباد- اندیمشک و نهایتا اهواز) به خوزستان برسید و یا می‌توانید به جنوب اصفهان برانید و از بروجن-لردگان-ایذه گذر کنید تا دستتان به خوزستان برسد. حالا اما مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای کشور خبر از تکمیل محور پاشنه زاگرس جهت تسهیل دسترسی اصفهان و خوزستان به یکدیگر داده است.
خیراله خادمی این اقدام را تحولی در حمل و نقل استان خوزستان دانست و گفت: این محور نقش مهمی در اتصال شمال استان خوزستان به اصفهان و مرکز کشور دارد و موجب رونق گردشگری و توسعه اقتصادی این استان می‌شود.
درواقع و بر اساس این خبر می‌توان گفت که نه تنها توسعه گردشگری از طریق اجرای این مسیر جدید جاده‌ای رقم می‌خورد بلکه در عملیات حمل‌ونقل بار نیز به دلیل کوتاهتر شدن مسیر، صرفه اقتصادی ایجاد خواهد شد.
این در حالی است که خیراله خادمی که روز چهارشنبه، نهم مردادماه به همراه نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان سفر کرده است، ضمن بازدید از پروژه‌های راهسازی این استان در جریان روند پیشرفت فیزیکی طرح‌ها قرار گرفته و بر توسعه محور جاده‌ای اصفهان-خوزستان تاکید کرده است.
خادمی در بازدید از محور پاشنه زاگرس این مسیر را یکی از اولویت‌های این استان برشمرد و گفت: این محور یکی از پروژه‌های مهم شرکت ساخت وتوسعه در استان است که تاثیر فراوانی در هدایت ترافیک شمال خوزستان دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول این محور را حدود ۲۲۰ کیلومتر عنوان کرد وافزود: راه اصلی پاشنه زاگرس از سردشت دزفول آغاز می‌شود و با عبور از اندیکا، ایذه به چهارمحال و بختیاری می‌رسد.
خادمی تاکید کرد: این محور نقش مهمی در اتصال شمال استان خوزستان به اصفهان و مرکز کشور دارد و موجب رونق گردشگری و توسعه اقتصادی این استان است.
وی پیشرفت فیزیکی قطعه یک این پروژه را ۴۰ درصد اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: قطعه اول در دزفول به طول ۲۴کیلومتر در حال اجرا است و عملیات اجرایی قطعه دوم نیز به طول ۱۵ کیلومتر به تازگی آغاز شده است.
خادمی محور پاشنه زاگرس را یکی از محورهای مهم برای پدافند غیرعامل استان خوزستان و توسعه گردشگری این استان برشمرد و گفت: این جاده می تواند ارتباط بین شمال خوزستان، استان اصفهان و مرکز کشور را فراهم کند.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در توضیح محورهای مواصلاتی استان خوزستان به سمت مرکز کشور گفت: محور مواصلاتی پاشنه زاگرس که از دزفول تا ایذه امتداد دارد از یک سو و محور اهواز –هفتگل- باغملک و در نهایت ایذه از سوی دیگر به سمت استان چهارمحال بختیاری امتداد پیدا می‌کنند که با تکمیل این دو محور در آینده اتصال استان خوزستان به استان اصفهان و مرکز کشور به صورت بزرگراه فراهم خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین از احداث باند دوم محور دزفول- شوشتر بازدید کرد و در این خصوص گفت:‌ این محور یکی از مسیرهای ارتباطی پرتردد بین شهرستان‌های دزفول و شوشتر و اتصال شمال استان به شهر اهواز است که با عبور روزانه ۱۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه از ترافیک بالایی برخوردار است.
خادمی طول این محور را ۶۰ کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: ۳۵ کیلومتر از این مسیر هم اکنون تکمیل و زیرعبور قرار دارد و بخش باقیمانده آن نیز به زودی به مناقصه خواهد رفت.
بنابراین می‌توان ادعا کرد که در طول سال‌های اخیر با اهتمام دولت‌های مختلف بر توسعه صنعت ریلی، تلاش شده است طول جاده‌ها با اجرای برنامه‌های عمرانی اول تا چهارم به ۴۲ هزار کیلومتر برسد که این مقدار قبل از انقلاب به ۴۶۰۰۰ کیلومتر راه افزایش یافت. ایران در سال ۱۳۸۷، دارای ۱۴۶۵ کیلومتر آزادراه، ۵۴۶۸ کیلومتر بزرگراه بود و در سال ۱۳۸۹ دارای ۲۰۰،۰۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی بود که از این مقدار ۸۰،۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بود. در سال ۱۳۹۱، ایران دارای ۱۰،۷۸۹ کیلومتر بزرگراه بود که در سال ۱۳۸۸، ۱،۵۴۵ کیلومتر و در سال ۱۳۸۹ ۱،۶۰۸ کیلومتر و در سال ۱۳۹۰، ۱،۸۴۸ کیلومتر بزرگراه احداث شده بود.