این قطعه مهم خط ریلی علاوه بر اینکه یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است، یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است چراکه اتصال راهآهن سراسری کشور به بوشهر، به اهمیت این خط ریلی میافزاید. بنادر استان بوشهر از مهمترین مبادی صادراتی و وارداتی کشور محسوب میشوند و سهم بالایی در صادرات کشور دارند […]
این قطعه مهم خط ریلی علاوه بر اینکه یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است، یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است چراکه اتصال راهآهن سراسری کشور به بوشهر، به اهمیت این خط ریلی میافزاید.
بنادر استان بوشهر از مهمترین مبادی صادراتی و وارداتی کشور محسوب میشوند و سهم بالایی در صادرات کشور دارند و هر ساله شاهد افزایش سهم استان در این حوزه هستیم.
اکنون حملونقل بنادر استان بوشهر به مرکز کشور از طریق خط زمینی انجام میشود ولی با اتصال استان بوشهر به خط ریلی، بخش قابلتوجهی از حملونقل با راهآهن انجام میشود.
راهآهن سراسری که تا شیراز کشیده شده است، درصورتیکه به بوشهر متصل شود میتواند زمینهساز اتصال بندر بوشهر بهعنوان نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور به شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد.
مشاور پروژه راهآهن بوشهر اظهار داشت: پروژه راهآهن بوشهر – شیراز دارای طول ۴۳۷ کیلومتر است که در ۱۱ قطعه اجرا میشود و قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ در استان بوشهر قرار دارد.
رضا فرامرزی اضافه کرد: قطعه دهم پروژه راهآهن بوشهر – شیراز دارای ۲۵.۵ کیلومتر طول است که در دو بخش الف و ب در دست اجرا است که قطعه ب دارای ۱۸.۱ کیلومتر طول است.
وی افزود: قطعه دهم این پروژه دارای ۹ تونل و ۱۷ دهانه پل است که در مجموع طول پلها دو هزار و ۹۰۰ متر و طول تونلها دو هزار و ۱۰۰ متر است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار داشت: راهآهن بوشهر دارای قدمت ۱۰ ساله است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سالها مسکوت مانده بود.
فرزاد رستمی با تقدیر از پیگیری و تلاش مسئولان استان بوشهر از جمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس، اضافه کرد: سختترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است.
وی بیان کرد: قطعه دهم بهعنوان گلوگاه پروژه راهآهن بوشهر – شیراز محسوب میشود. کل پروژه شش کیلومتر پل دارد که حدود سه کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد.
قطعه دهم به عنوان گلوگاه پروژه راهآهن بوشهر – شیراز محسوب میشود. کل پروژه شش کیلومتر پل دارد که حدود سه کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر تأکید کرد: با توجه به سختیهای قطعه دهم پروژه، تلاش کردیم تا این قطعه اجرایی شود تا بعد از تصویب فاینانس معطل قطعه دهم نباشیم.
وی به مذاکرات صورت گرفته برای فاینانس این پروژه از طریق چینیها اشاره کرد و ادامه داد: قطعه ۱۰ راهآهن بوشهر از مهمترین قطعات این پروژه محسوب میشود که امسال اعتبارات قابلتوجهی از محل بودجه ملی و اوراق مشارکت به آن تخصیص یافته است.
رستمی با تأکید بر تکمیل قطعه ۱۰ راهآهن بوشهر- شیراز با تخصیص اعتبار مصوب آن افزود: ۹۰ میلیارد تومان برای اجرای خط ریلی بوشهر مصوب شده که با پرداخت این اعتبار اجرای قطعه ۱۰ خط ریلی بوشهر به طول ۲۶ کیلومتر تسریع میشود.
وی، تأثیر اجرای خط ریلی یادشده در رونق بنادر و اقتصاد ملی را مهم دانست و تأکید کرد: پروژه راهآهن بوشهر به همان میزانی که در اقتصاد استان بوشهر اثرگذار است در توسعه کشور اهمیت ویژهای دارد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر به اهمیت اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه راهآهن بوشهر یکی از مطالبات مهم مردم استان بوشهر است.
مهرداد ستوده بیان کرد: با اجرای خط ریلی بوشهر و اتصال آن به راهآهن شیراز ضمن اینکه خطوط ریلی شیراز تا مرکز کشور دارای توجیه اقتصادی شده، زمینه رونق اقتصادی بوشهر هم بیشازپیش فراهم میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه راهآهن بوشهر اکنون فعالشده است ادامه داد: راهآهن بوشهر دارای قدمت ۱۰ ساله است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سالها مسکوت مانده بود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با تقدیر از پیگیری و تلاش مسئولان استان بوشهر ازجمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس، اضافه کرد: سختترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است.
وی ویژگی خط ریلی بوشهر و اتصال آن به راهآهن شیراز را مورداشاره قرار داد و بیان کرد: با اتصال استان بوشهر به خط ریلی جابجایی کالای تجاری افزایش قابلتوجهی مییابد که این مهم زمینه رونق تجاری استان را فراهم میکند.
مردم بوشهر همچنان چشمانتظار رسیدن قطار به ایستگاههای استان هستند ولی این طرح تا تحقق کامل فاصله بسیار زیادی دارد و باید منتظر ماند و دید که کی این مهم محقق میشود/مهر.