بر اساس آمار یاتا در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۲۸ هزار فروند هواپیما در قالب ۱۵ هزار ایرلاین در بخش هوانوردی تجاری فعالیت می‌کردند و سهم ایران ۳۱۰ فروند هواپیما است که ۱۵۳ فروند به صورت عملیاتی در ناوگان هوایی کشور فعالیت می کنند. همچنین بر اساس آمار گاما در سال ۲۰۱۸، ۴۴۸ هزار فروند […]

بر اساس آمار یاتا در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۲۸ هزار فروند هواپیما در قالب ۱۵ هزار ایرلاین در بخش هوانوردی تجاری فعالیت می‌کردند و سهم ایران ۳۱۰ فروند هواپیما است که ۱۵۳ فروند به صورت عملیاتی در ناوگان هوایی کشور فعالیت می کنند. همچنین بر اساس آمار گاما در سال ۲۰۱۸، ۴۴۸ هزار فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در حوزه هوانوردی عمومی در جهان فعال بودند که سهم ایران ۲۶۶ فروند است.
این‌ها بخشی از اظهارات مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخصوص مخنصات صنعت هوانوردی در دنیا است. سیاوش امیرمکری همچنین معتقد است که این صنعت نقش غیرقابل انکاری در ایجاد اشتغال، تجارت و جریان اقتصادی دارد و در زمان‌های ویژه به‌صورت یک شاهراه حیاتی در هنگام بروز بلایا و فجایع طبیعی عمل کرده است.
امیرمکری با اشاره به آمار عملیات هوانوردی در سطح جهان گفت: در دنیا ۴ هزار فرودگاه فعال هستند که در کشور ما ۸۷ فرودگاه عملیاتی وجود دارد. همچنین در بخش ناوبری هوایی در دنیا ۱۹۰ ارائه دهنده خدمات هوانوردی فعال هستند که در کشور ما بخش فرودگاه ها و ناوبری هوایی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تجمیع شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه یکی از مزیت‌های حمل‌ونقل هوایی دنیا این است که امکانات و زیرساخت های خود را خود ایجاد می کند، گفت: این بر خلاف سایر مدهای حمل و نقل است که دولت ها سرمایه گذاری ایجاد زیرساخت‌های آن را انجام می‌دهد. وی افزود: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دو بخش اصلی هوانوردی، یعنی فعالیت‌های فرودگاهی و بخش ناوبری هوایی فعالیت می‌کند. در بخش اول، یعنی ارائه خدمات فرودگاهی ۵۳ فرودگاه در مالکیت شرکت قرار دارند و ۸ فرودگاه غیر مالکیتی نیز وجود دارد که عملیات هوانوردی آن در اختیار شرکت فرودگاه‌ها است.
امیرمکری در ادامه به آمار هوانوردی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، ۳۹۰ هزار نشست و برخاست در کشور انجام شد که حدود ۴۷ میلیون مسافر با این پروازها جابجا شدند. آمار سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۹ درصد در نشست و برخاست هواپیما، ۱۷ درصد در جابجایی مسافر و ۱۵ درصد در حمل‌ونقل بار کاهش داشته است. همچنین در کشور ۹ فرودگاه بین المللی، ۳۰ فرودگاه مرز هوایی و ۴۸ فرودگاه داخلی وجود دارد. گفتنی است فرودگاه‌های غیر مالکیتی عمدتا در اختیار مناطق آزاد، شرکت نفت و نهاد های نظامی قرار دارند.
وی ادامه داد: در حوزه عملیات هوانوردی و ناوبری که بخش ناشناخته خدمات شرکت فرودگاه‌ها است، ارائه سرویس‌های هوایی از طریق مرکز کنترل و فضای کشور ارائه می‌شود. از این مرکز با ارتباطی که با ۱۱ کشور همسایه ارتباط داریم و خدمات هوانوردی به شرکت‌های داخلی و خارجی ارائه می کنیم که جزو حساس ترین فعالیت ها است و ایمنی و سلامت پروازها را تامین می‌کند.
امیر مکری با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی کشور افزود: در شرایط فعلی که در تامین تجهیزات و رفع کمبودهای حوزه تجهیزاتی با محدودیت های بین المللی روبرو هستیم، همکاران من با تلاش بسیار موفق شدند تجهیزات پیشین را نگهداری کرده و عملیاتی نگاه دارند و سرویس‌های بسیار امن به ایرلاین‌ها ارائه کنند.

عملیات رفت حجاج با کمترین تاخیر
انجام شد
این مدیر ارشد صنعت هوانوردی کشور در ادامه با اشاره به عملیات حج در کشور گفت: فرودگاه‌ها در حال حاضر درگیر عملیات بازگشت حجاج هستند. در سال ۹۸ به دلیل محدودیت‌هایی که کشور عربستان در اعزام و پذیرش حجاج اعمال کرد، بر خلاف سال‌های گذشته که ۲ یا سه ایرلاین جابه‌جایی حجاج را بر عهده داشتند، تمام عملیات بر عهده ایران‌ایر قرار گرفت. خوشبختانه با تلاش مدیریت و کارکنان هما و پشتیبانی و تلاش همکاران من در ۱۹ فرودگاه کشور، موفق شدیم عملیات رفت را با کمترین تاخیر انجام دهیم.
وی ادامه داد: اکنون عملیات بازگشت ۸۸۵۰۰ زائر ایرانی از ۲۵ مرداد آغاز شده و تا ۱۷ شهریور توسط ۳۶۴ پرواز ظرف ۲۳ روز پایان می‌گیرد. در سال ۹۸ چهار درصد رشد زائر و ۱۴.۵ درصد رشد پرواز داشتیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته دولت گفت: هفته دولت در پیش رو است و با برنامه ریزی در ۹ فرودگاه کشور از ۲۵ پروژه به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: رویکرد امروز نسبت به زیرساخت هوانوردی صرفا ایجاد یک زیرساخت فنی و مهندسی نیست. اکنون در جهان فرودگاه‌ها تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شدند که در خود و شهرهای تحت نفوذ رونق اقتصادی ایجاد می‌کنند. شرکت فرودگاه ها به عنوان یک شرکت درآمد-هزینه‌ای که بر اساس قانون ایجاد شده، برای ادامه فعالیت و تامین تجهیزات از منابع درآمدی خود هزینه‌ها را تامین می کند. این موضوع اهمیت توجه مدیران فرودگاه‌ها به موضوعات اقتصادی و ایجاد شرایط و زمینه‌های کسب درآمد های مناسب تقویت می کند. بحث بازرگانی و اقتصادی در فرودگاه ها از اهداف بلند مدت ماست که از گذشته شروع شده و باید بیش از پیش به آن توجه شود.
وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های خالی در فرودگاه‌های کشور افزود: طی سال‌های گذشته و به دلیل وسعت سرزمین، فرودگاه های زیادی در کشور ایجاد شدند. این زیرساخت ها در حال حاضر با توجه به محدودیت ناوگان به صورت کامل عملیاتی نیستند. یکی از اقدامات برای اقتصادی کردن این فرودگاه‌ها، فعال کردن پروژه‌های هوانوردی عمومی است.