چهار پروژه فرودگاهی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور مهران کفاش معاون امور حقوقی و پارلمانی وزیر راه و شهرسازی و علی رستمی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به افتتاح رسید. مرکز کنترل عملیات فرودگاهی یا AOCC اولین پروژه ای بود که در این مجموعه افتتاح شد. این مرکز بخش مهمی […]
چهار پروژه فرودگاهی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور مهران کفاش معاون امور حقوقی و پارلمانی وزیر راه و شهرسازی و علی رستمی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به افتتاح رسید.
مرکز کنترل عملیات فرودگاهی یا AOCC اولین پروژه ای بود که در این مجموعه افتتاح شد. این مرکز بخش مهمی در فرودگاه های مدرن دنیاست که به عنوان مغز متفکر و سیستم راهبری و نظارتی عالی فرودگاه شناخته می شود و یک نقطه عطف در ارتقای خدمات فرودگاه محسوب می شود.
AOCC وظیفه ساماندهی، سرعت بخشی به حل مشکلات عملیاتی در قسمتهای مختلف و ارتقای سطح خدمات در بخشهای ایرساید، ترمینال و لندساید فرودگاه را برعهده دارد.
سامانه جامع اداره عملیات ایمنی زمینی که با هزینه ۱۸۰ میلیون تومان تهیه شده است، از دیگر پروژه هایی بود که امروز افتتاح رسید. این سامانه در سه بخش مدیریت اپرون، واحد ایمنی ساختمان و آتش نشانی هواپیما تهیه شده است و هوشمندسازی خودرو هایی که در ایرساید فرودگاه حرکت می کند بخشی از این سامانه به شمار می رود.
کنترل برخط تردد خودروها در ایرساید که منجر به کاهش تصادف خواهد شد، سرعت بخشیدن و سهولت در کنترل و سرویس تجهیزات و سامانههای اطفاء حریق و خودروهای آتشنشانی که منجر به افزایش ایمنی در سطح شهر فرودگاهی می شود از جمله مزایای بهرهبرداری از این سامانه است.
یکی دیگر از پروژه هایی که به بهره برداری رسید جاده اختصاصی سوخترسانی در ایرساید است که مرکز سوخت رسانی فرودگاه را مستقیماً به ایرساید متصل می کند. این مسیر که در ۷۵۴ متر و در دو باند رفت و برگشت احداث شده ۹۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.
همچنین شیبراهه شرقی ترمینال مسافربری شماره یک با ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به افتتاح رسید. کارکرد این شیب راه برقی جلوگیری از تجمع مسافر برای استفاده از آسانسور و سرعت بخشیدن به انتقال مسافر و مستقل به پارکینگ است.
تبدیل شهر فرودگاهی امام به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه، در آینده نزدیک
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشستی خبری که به مناسبت افتتاح پروژه های فرودگاهی در این مجموعه برگزار شده بود، گفت: شهر فرودگاهی برای رسیدن به هدف از مسیر درست و بدون مشکل، اقدام به مشورت با متخصصان، مشاوران داخلی و خارجی و اندیشمندان دانشگاهی کرد و به همین دلیل این طرح با مشارکت مشاوران داخلی و خارجی تهیه و سال گذشته تصویب و ابلاغ شد.
علی رستمی با اشاره به آغاز فعالیت منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال ۹۴ با توجه به سیاست دولت برای سرعت دادن به ماموریت تبدیل به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه و به منظور تامین منابع مالی برای دستیابی به این هدف، امتیازاتی نظیر ایجاد منطقه آزاد و ویژه تجاری دریافت کرد.
وی ادامه داد: رستمی با اشاره به اینکه در این طرح پهنه های مختلف از جمله منطقه آزاد، منطقه ویژه، پهنه فرودگاهی و زمین های پهنه نرمال به عنوان ذخایر توسعه های آتی شهر فرودگاهی مورد مطالعه قرار گرفته اند، گفت: برای اجرا، این طرح به سه فاز پنج ساله، ده ساله و پانزده ساله تقسیم شده است. بخشی از فاز اول پنج ساله، مانند افتتاح ترمینال سلام و توسعه اپرون تکمیل شده و بخشی دیگر مانند احداث ترمینال جدید در دست اقدام قرار دارد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه فاز دوم اجرای طرح جامع این مجموعه ده ساله است، گفت: در این فاز منابع مالی برای ایجاد زیرساخت ها از منابع مختلف مانند درآمد های شهر فرودگاهی، سرمایه گذاران، وام، انتشار اوراق قرضه و … انجام خواهد شد. وی ادامه داد: فاز سوم نیز پانزده ساله است و پس از اجرای آن شهر فرودگاهی به هاب دوم جابجایی مسافر و هاب اول بار منطقه تبدیل خواهد شد.
رستمی گفت: در فاز سوم در حوزه مسافری ظرفیت فرودگاه به صد و ده میلیون مسافر در سال خواهد رسید و ظرفیت حمل بار نیز بیش از ۴ میلیون تن در سال خواهد بود.
تقاضای ۱۱۰ سرمایهگذار برای سرمایه گذاری
در منطقه آزاد شهر فرودگاهی
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به افتتاح منطقه آزاد این مجموعه با حضور رییس جمهور گفت: از زمان افتتاح تا امروز بیش از ۱۱۰ سرمایه گذار در بخش های مختلف و فعالیت های مختلف برای حضور در این منطقه اعلام آمادگی کرده و به صورت جدی پیگیر این اقدام هستند.
وی افزود: در حال حاضر همکاران من مشغول انجام فرآیند سرمایه گذاری هستند و حداکثر در دو ماه آینده شاهد شروع فعالیت سرمایه گذاران، چه در بحث خدمات، چه تولید کالا و چه لجستیک و تجارت خواهیم بود. بسیاری از این سرمایه گذاری ها در حوزه صنایع خلاق است.
رستمی با بیان اینکه مراکز مالی و بیمه، خدمات گردشگری، مراکز درمانی، صنایع خلاق و فرهنگی، فناوری های برتر، صنایع دارویی و پزشکی و صادرات مجدد از جمله متقاضیان سرمایهگذاری در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستند، گفت: امکان استقرارصنایع سنگین، آلوده کننده، آببر و یا صنایعی که نیاز به مواد اولیه زیاد دارند این منطقه وجود ندارد. اما صنایعی که تولید در حج کم و ارزش زیاد را دارند، میتوانند از مزیت قرار گیری در کنار فرودگاه استفاده کنند.
وی با بیان اینکه شرمایهگذاران خارجی عمدتا علاقهمند به مشارکت در قالب فاینانس هستند، گفت: این در حالی است که ما بیشتر تمایل به جذب سرمایهگذار در قالب BOT هستیم، بنابراین مذاکرات با سرمایهگذاران خارجی ادامه دارد. این مدیر ارشد فرودگاهی کشور به تمایل سرمایهگذاران خارجی برای سرمایهگذاری در ترمینال جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: چند سرمایه گذار خارجی برای سرمایهگذاری در ترمینال جدید شهر فرودگاهی مراجعه کردند و آماده هستند تا تمام هزینه احداث این ترمینال که بیش از ۲ میلیارد یورو تخمین زده میشود را تامین کنند. در حوزه منطقه آزاد نیز با سرمایه گذاران خارجی در حال مذاکره هستیم. وی ادامه داد: تقریبا تمام مزایایی که در مناطق آزاد برای سرمایهگذاری وجود دارد، در شهر فرودگاهی نیز وجود دارد. این مجموعه آمادگی دارد زمینهای خود را در قالب طرحهای BOT به مدت ۲۵ الی ۳۰ سال به سرمایهگذاران واگذار کند. اما اگر سرمایه گذاری مراجعه کرده که طرحش توجیه داشته باشد امکان اخذ مجوز برای واگذاریهای طولانیمدتتر نیز وجود دارد.