معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سومین نشست خود با مدیران راه و شهرسازی استان‌ها که روز دوشنبه یازدهم شهریورماه در محل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد،گفت: مشاوران باید در محلات هدف بازآفرینی حضور بالینی داشته باشند و طرح‌هایی تهیه کنند که با مشارکت مردم و پشتوانه منابع […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سومین نشست خود با مدیران راه و شهرسازی استان‌ها که روز دوشنبه یازدهم شهریورماه در محل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد،گفت: مشاوران باید در محلات هدف بازآفرینی حضور بالینی داشته باشند و طرح‌هایی تهیه کنند که با مشارکت مردم و پشتوانه منابع محلی، نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را با رعایت مسائل فنی و مهندسی تامین کند.
سیدمحمد پژمان با اشاره به اینکه مشاوران باید در محلات هدف بازآفرینی حضور بالینی داشته باشند، گفت: مشکل بافت‌های هدف بازآفرینی با استفاده از ظرفیت‌های محلی و مردمی قابل حل است. وی سیاست محوری وزارت راه و شهرسازی را نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد عنوان کرد و گفت: مدیران استانی باید امور مربوط به سازمان‌ها و دستگاه‌ها را به خودشان واگذار کنند و به عنوان راهبر استانی برای تحقق اهداف بازآفرینی شهری برنامه‌ریزی و نظارت کنند.
پژمان، حل مشکل بافت‌های هدف بازآفرینی را تنها از طریق استفاده از ظرفیت‌های محلی و مردمی قابل حل دانست و خاطرنشان کرد: نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شامل پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که این مساله با مشارکت عمومی به سرانجام می‌رسد.
وی با بیان اینکه بهترین مطالعه، طرح و برنامه برای بافت‌های هدف بازآفرینی باید با استفاده از ظرفیت جامعه معماران و شهرسازان تدوین شود، افزود: ما بر این نکته اصرار داریم که امکانات خود را به صورت خام در اختیار کسی قرار ندهیم؛ یعنی فقط به دنبال فروش زمین نباشیم؛ باید مطمئن شویم که زمین واگذار شده وارد مدار و چرخه تولید مسکن می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مشاوران باید طرح‌های اقتصادی تهیه کنند و این طرح‌های دارای جذابیت، ساکنان محلات هدف بازآفرینی را به نوسازی ترغیب کند و از سرجمع درآمدهای محله، هزینه‌های زیرساختی و روبنایی نیز تامین شود.
گفتنی است که ارزیابی تجارب دیگر کشورها نشان می دهد که انجام این امر خطیر از عهده یک دستگاه دولتی و یا یک نهاد عمومی به تنهایی برنمی آید لذا پیشبرد و تحقق اهداف و برنامه های بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، مستلزم رویکردی جامع و هماهنگ و برنامه ریزی با مشارکت کلیه دست اندرکاران ذیربط است. بنابراین به دلیل ضرورت ها و مزیت های اجرای طرح بازآفرینی بافت های فرسوده، توجه به این موضوع را مورد توجه برنامه ریزان، مدیران و متخصصان شهری در حوزه های مختلف قرار داده است. در این راستا توجه جدی به این موضوع مورد توجه دولت دوازدهم قرار گرفت.
براساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاه های ذیربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف، برنامه های احیا، بهسازی و نوسازی شهری به منظور تحقق حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی و در جهت راهبردی، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی-اسلامی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت.