نگاهی به آمار میزان تخلیه و بارگیری بنادر از ابتدای سال تاکنون، نشان‌دهنده رشد رشد حدود ۲ درصدی این صنعت نسبت به سال گذشته است. به این معنا که میزان تخلیه و بارگیری بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و […]

نگاهی به آمار میزان تخلیه و بارگیری بنادر از ابتدای سال تاکنون، نشان‌دهنده رشد رشد حدود ۲ درصدی این صنعت نسبت به سال گذشته است. به این معنا که میزان تخلیه و بارگیری بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر در مجموع تا امروز عدد ۶۸.۰۶ را نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۹ درصد رشد را نشان می دهد.
نکته جالب در این آمار در جایی است که این آمار رشد تا روزهای پایانی نیمه نخست سال ۹۸ اتفاق افتاده است. براساس این آمار می توان نتیجه گرفت که هماهنگی در عملیات تخلیه و بارگیری بندر و دریا در حال توسعه بیشتر است چرا که مقایسه جرئیات این آمار نسیت به سال گذشته نیز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ در مجموع تخلیه و بارگیری به عدد ۶۶.۷۶ میلیون تن رسید. این عدد با برنامه‌ریزی‌های سازمان بنادر و دریانوردی آنهم در شرایط تحریمی برای رونق بنادر اصلی و رشد و توسعه بنادر کوچک در نیمه اول سال ۹۸ از مرز ۶۸ میلیون تن گذشت.
گفتنی است که در بین مواردی همچون فله خشک و مایع، کانتینری، کانتینری TEU، جنرال کارگو و نفتی تنها مورد فله خشک و فله مایع هستند که توانسته رکورد سال قبلی را در نیمه نخست سال ۹۸ به دست بیاورد و از آن عبور کنند. فله خشک با ۲۷.۲۶ میلیون تن رشد حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته و با رشد چشمگیری از مرز حدود ۲۱ میلیون تن گذشته است. در فله مایع هم شرایط همین طور است و با ۲.۶۲ میلیون تن، رشد ۳ درصدی را به همراه داشته است.
این در حالی است که نظر به اهمیت برنامه‌ریزی توامان خشکی و دریا در استان‌های ساحلی کشور و در چهارچوب سیاست‌های توسعه سرزمینی این تفاهمنامه منعقد شده است. این تفاهم نامه با توجه به وظایف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، به‌منظور حسن اجرای احکام مصوبه مورخ ۵ مهر ٨٩شورای‌عالی در خصوص مدیریت یکپارچه سواحل (ICZM) منعقد ‌‌شده است.
تفاهم‌نامه فوق چهار هدف را دنبال می‌کند که شاملِ یکپارچه‌سازی فرایند برنامه‌ریزی توامان توسعه خشکی و دریا (تهیه، بررسی، تصویب و اجرای برنامه‌های توسعه فضایی کشور)، زمینه‌سازی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای انعکاس ملاحظات توسعه دریا محور در اسناد برنامه‌ریزی توسعه فضایی در استان‌های ساحلی، هم‌افزایی و هماهنگی توسعه خشکی و دریا در عرصه‌هایی مانند کریدورها، جزایر، سواحل، ICZM، و در نهایت بازنگری در شرح خدمات طرح‌های توسعه و عمران شهرهای ساحلی با تأکید بر تعامل شهر و بندر، می‌شود.

رشد ۴ درصدی تخلیه و بارگیری بنادر کشور
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده است که در سال جاری سهم ترانزیت و تخلیه و بارگیری بنادر کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. محمد راستاد اظهار داشت:‌ بخش مهمی از ترانزیت کشور ترانزیت از طریق بنادر جنوبی و بنادر شمالی کشور است. به ویژه از جنوب به شمال که رونق بیشتری دارد.
وی افزود: یکی از مزیت های مهمی که در بنادر داریم ظرفیت قابل توجه ۲۴۰ میلیون تنی بنادر است. علی الخصوص اینکه عمده بنادر مهم ایران که به سایر شقوق حمل و نقل نیز اتصال مناسبی دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد در شمال اشاره کرد که دسترسی ریلی دارند و در حوزه توسعه ترانزیت بسیار اثر گذار هستند و بندری مانند بندر چابهار که بر اساس طرح توسعه‌ نوشته شده برای آن، می‌تواند یکی از حلقه‌های اتصال خیلی مهم برای کشورهای همسایه در حوزه اقیانوس هند، کشورهای CIS، افغانستان و… باشد.
راستاد اعلام کرد: میزان ترانزیت غیر نفتی ما از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۱۲ هزار و ۱۱۷ تن بوده که از طریق بنادر تجاری کشور صورت گرفته و در همین بازه زمانی تخلیه و بارگیری کل بنادر نیز ۶۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۸۲۴ تن بوده است. به گفته وی، میزان تخلیه و بارگیری بنادر در ماه‌های گذشته ۴.۱ درصد رشد داشته است. تخلیه و بارگیری غیرنفتی کشور که بالغ بر ۴۷ میلیون تن بوده و با بیش از ۸.۸ درصد رشد روبرو شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارکرد: واردات غیر نفتی با ۱۴.۹ میلیون تن حدود ۲۳.۵ درصد رشد داشته و صادرات غیر نفتی نیز ۲۴.۶ میلیون تن بوده و ۵.۳ درصد افزایش یافته است.
بنادر کوچک در ۹ درصد ارزش کالای تجاری کشور نقش دارند
گفتنی است که با این حال، به گفته عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، بنادر کوچک در ۹ درصد ارزش کالای تجاری کشور هم نقش دارند.
محمد علی حسن‌زاده در اینباره گفت: بنادر کوچک ایران از نظر وزنی در ۷.۵ درصد و در ارزش کالاهای تجاری کشور ۹ درصد را از نظر عملکردی به خودشان اختصاص داده اند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص خبر آغاز واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی تا ۲ ماه آینده در مورد اینکه این بنادر چه ویژگی هایی دارند، اظهار داشت:‌ با توجه به پایان طرح جامع مطالعات بنادر کوچک و مشخص شدن توانمندی های هریک از بنادر عملیات واگذاری آن ها به بخش خصوصی با توجه به ارائه بهترین طرح از نظر سرمایه گذاری و درآمدزایی صورت می گیرد.
وی افزود: بنادر کوچک امکان پهلودهی به شناورهایی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تن را دارند که آنها مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و دیگر موارد هستند. این بنادر طبق بررسی های صورت گرفته در چند سال گذشته از نظر وزنی در ۷.۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور نقش داشته و از نظر ارزشی یعنی در ارزش کل کالاهای تجاری ایران ۹ درصد را به خودشان اختصاص داده اند.
گفتنی است که با این شرایط به غیر از چند بندر در حال حاضر ۴۸ بندر کوچک در ایران وجود دارد که طبق موارد اعلام شده مواردی همچون اهلیت سرمایه گذار، دولتی نبودن آن و چند مورد دیگر پیش از واگذاری به بخش خصوصی بررسی شده تا عملیات آغاز آن در ۲ ماه آینده شروع شود.