وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست هیأت وزیران در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراهی اظهار داشت:نرخ آزادراهها طبق قانون همهساله بر اساس قراردادهایی که با سرمایهگذار وجود دارد، توسط وزارت راه تعیین میشود. محمد اسلامی گفت: نرخی که جدیدا برای عوارض آزادراهی تصویبشده با رعایت قراردادها و مردم بوده و عبور و مرورشان در […]
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست هیأت وزیران در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراهی اظهار داشت:نرخ آزادراهها طبق قانون همهساله بر اساس قراردادهایی که با سرمایهگذار وجود دارد، توسط وزارت راه تعیین میشود.
محمد اسلامی گفت: نرخی که جدیدا برای عوارض آزادراهی تصویبشده با رعایت قراردادها و مردم بوده و عبور و مرورشان در نظر گرفتهشده است که امیدواریم به ارتقای کیفی و ایمنی آزادراهی منتهی شود.
وی افزود: سرمایهگذاران یک نرخ استهلاک و تکالیف بر عهدهشان است که آنها را ملزم میکند آزادراهها را به بهترین شکل حفظ کنند. در چند سال گذشته در بحث حفظ و نگهداری آزادراهها مقداری کاهلی داشتند که از آنها خواستیم تکالیف را بهتر انجام دهند.
اسلامی ادامه داد: نرخی که جدیدا تصویبشده با رعایت قراردادها و مردم بوده و عبور و مرورشان در نظر گرفتهشده است که امیدواریم به ارتقای کیفی و ایمنی آزادراهی منتهی شود.
لازم به ذکر است بر اساس محاسبات انجامشده میزان هزینه نگهداری از آزادراهها در سال ۹۸ با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری (سالانه ۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است. درحالیکه درآمد كل آزادراهها از محل عوارض فعلی كه صرف نگهداری از آنها میشود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی كمتر از یکسوم حداقل میزان موردنیاز است. بهعبارتدیگر برای تأمین حداقل بودجه هزینه نگهداری راهها، عوارض فعلی تردد خودروها باید به میزان ۳۰۰ درصد رشد کند، درحالیکه میانگین رشد عوارض در سال ۹۸ فقط ۲۱ درصد تعیینشده است.
گفتنی است که یازدهم شهریور ماه امسال، نرخ جدید عوارض آزادراه های کشور در سال ۹۸ اعلام شد که گرانترین عوارض مربوط به تردد نفتکش ها در آزادراه قم – گرمسار و ارزان ترین عوارض برای خودروهای سواری آزادراه باغچه مشهد بخش فریمان است.