معاون سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره کشور، ضمن انتقاد نسبت به بی‌توجهی نظام آموزش و پرورش جهت اجرای برنامه‌های سلامت روان دانش‌آموزان، می‌گوید: اگرچه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در بحث تربیت به شش ساحت اشاره کرده است، اما می‌بینیم که جز توجه به بخش علمی، اساسا یا به سایر بخش‌ها توجهی […]

 

معاون سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره کشور، ضمن انتقاد نسبت به بی‌توجهی نظام آموزش و پرورش جهت اجرای برنامه‌های سلامت روان دانش‌آموزان، می‌گوید: اگرچه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در بحث تربیت به شش ساحت اشاره کرده است، اما می‌بینیم که جز توجه به بخش علمی، اساسا یا به سایر بخش‌ها توجهی نمی‌شود یا با نگاهی کاملا تقلیل‌گرایانه به آن می‌اندیشند.

فریبرز درتاج ضمن بررسی آخرین وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان گفت: باتوجه به اینکه پژوهش گسترده‌ای از وضعیت سلامت روان‌ دانش‌آموزان صورت نگرفته است، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد، اما به طورکلی در میان دانش‌آموزان با برخی اختلالات روانشناختی همچون اضطراب، افسردگی و بیش فعالی مواجه هستیم؛ اختلالاتی که می‌تواند منجر به افت تحصیلی آنها شود.

وی با اشاره به تحقیقاتی که درباره وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان انجام شده است، گفت: براساس این تحقیقات، ۱۹.۷ درصد پسران مقطع متوسطه اول دارای رفتارهای پرخطر هستند. همچنین طبق پیمایش سلامت روان سال ۹۷، به طور کلی ۲۳.۶ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روان‌پزشکی هستند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران معتقد است: اگرچه حدود نیمی از اختلالات روانپزشکی در دوران بزرگسالی تشخیص داده می‌شوند، اما این اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی به تدریج بروز می‌یابند، لذا پرداختن به موضوع سلامت روان در کودکی و نوجوانی و مدیریت مناسب مشکلات روانشناختی موجود، در این سنین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

 

الزام کارت بهداشت برای آشپزان مراکز آموزشی

 

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در آستانه بازگشایی مراکز آموزشی از تشدید نظارت کارشناسان بهداشت محیط بر دانشگاه‌ها و مدارس خبر داد.

مهندس سیدرضا غلامی گفت: نظارت بر بوفه‌ها، خوابگاه‌ها در مراکز آموزشی دارای اقامت، بهداشت محیط محل آموزش شامل کلاس‌ها و حیاط، مدیریت پسماند مراکز،‌ رعایت بهداشت سرویس‌های بهداشتی،‌ نظارت بر آب در مناطق دور افتاده، کلرزنی آب، بررسی وضعیت ارگونومی میز و نیمکت و… همگی از جمله وظایف کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط است. وی افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل در شهریور ماه، همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی، کار نظارت و کنترل بازرسان ما آغاز شده و حداقل هر فصل یکبار مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته، بسته به نوع محل و وقوع تخلفات از سوی مراکز، این بازدیدها در مدت زمان کمتر یک ماهه و یا کمتر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به دستورالعمل داخلی آموزش‌وپرورش برای پایگاه تغذیه سالم در مدارس که با نظر کارشناسان بهداشت محیط نوشته شده است،‌ گفت: بر طبق این آیین‌نامه داخلی، بوفه مدارس بر چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول بوفه‌هایی هستند که باید تنها به عرضه اقلام خوراکی بسته‌بندی شده اقدام کنند؛‌ این بوفه‌ها معمولا در محل‌های عشایری و دور افتاده که حتی یخچال برای نگه‌داری برخی اقلام خوراکی ندارند، وجود دارد. دسته دوم نیز بوفه‌هایی هستند که تنها اقدام به توزیع مواد غذایی می‌کنند با این تفاوت که هم محل عرضه مواد خوراکی از پیش تعیین شده است و هم می‌توانند اقدام به فروش اقلامی کنند که نیاز به نگه‌داری در یخچال دارد. غلامی ادامه داد: دسته سوم بوفه‌هایی هستند که مجاز به فروش اقلام غذایی آماده به مصرف هستند منوط به آنکه محلی تحت عنوان گرم‌خانه برای گرم کردن غذا داشته باشند و در نهایت دسته آخر، بوفه‌هایی که علاوه بر توزیع اقلام خوراکی دارای آشپرخانه بوده و در طبخ غذا نیز نقش دارند.

 

سامانه ثبت اموال مسئولان رونمایی شد

 

با حضور معاون رئیس قوه قضائیه، سامانه ثبت اموال و دارایی های مسئولان رونمایی شد.

صبح دیروز و در مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضائیه سامانه ثبت اموال و دارایی های مسئولان به صورت رسمی افتتاح شد.

پیشتر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود: همان‌گونه که در آغاز دوره مسئولیت جدید، ریاست قوه قضاییه وعده داده بود سازوکار اجرای قانون نحوه رسیدگی به اموال و دارایی‌های مقامات و مسئولان را عملیاتی و اجرایی کند، ابتدا آیین‌نامه این قانون تنظیم و در آن پیش بینی شد ظرف دو ماه، سامانه ثبت اموال و دارایی‌هایی مقامات و مسئولان از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بارگذاری و آماده ثبت اطلاعات و اموال مشمولان قانون شود. وی با بیان اینکه این سامانه از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه مهیا و بارگذاری شده است گفت: فرآیند جامع این سامانه در چهار گام تعریف شده است. گام اول این سامانه امکان ثبت نام و درج اموال و دارایی‌های افراد است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته مقرر شده برای ارتقاء گام اول و اجرای گام‌های بعدی و فراهم شدن امکان دسترسی بهتر مقامات ذی‌ربط به سامانه، مرکز آمار ‌و فناوری قوه‌ قضائیه حسب دستور رئیس دستگاه قضا، اقدامات تکمیلی در این مورد انجام دهد .