معدن‌کاران به سایت تاریخی جوبجی رحم نکردند
معدن‌کاران به سایت تاریخی جوبجی رحم نکردند

  به نظر می‌رسد مسئولان رامهرمزی افتخارات‌شان از نمایش گنجینه‌ی طلایی و مفرغی حاکم عیلامی را فراموش کرده‌اند که حالا بعد از گذشت ۱۲ سال از کشف آن گنجینه، به نام احداثِ جاده برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران در حریم درجه یک و عرصه‌ی همان محوطه‌ی تاریخی مسیر را با خاک یکسان می‌کنند. مسوول انجمن دوستداران […]

 

به نظر می‌رسد مسئولان رامهرمزی افتخارات‌شان از نمایش گنجینه‌ی طلایی و مفرغی حاکم عیلامی را فراموش کرده‌اند که حالا بعد از گذشت ۱۲ سال از کشف آن گنجینه، به نام احداثِ جاده برای عبور ماشین‌های معدن‌کاران در حریم درجه یک و عرصه‌ی همان محوطه‌ی تاریخی مسیر را با خاک یکسان می‌کنند.

مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاشار رامهرمز به ایسنا می‌گوید: در بالا دستِ سایتِ تاریخی جوبجی، چند معدن کوپال از تپه‌های ماهور قرار دارد که برای مصالح ساختمان یا آسفالت قابل برداشت است، بنابراین معادنِ زیادی در این محوطه در حال برداشت کوپال‌ها هستند.

وی با بیان این که پیش از این، مسیر تردد کامیون‌های معدن‌کاران، روستای جوبجی بود، می‌افزاید: اعتراض مردمِ روستا باعث شد تا به فکر تغییر راه برای عبور کامیون‌ها باشند، در این میان تنها راهی که داشتند عبور از زمین‌های کشاورزی یا سایت تاریخی جوبجی بود که شورای تامین استان سایت تاریخی جوبجی را انتخاب کرد.

او با اشاره به مخالفت صد درصدری میراث فرهنگی رامهرمز با این مسیر، اظهار می‌کند: حدود پنج روز قبل مسوولان شهری بدون حضور مسوولان میراث فرهنگی در جسله‌ی شورای تامین، عبور جاده از سایت جوبجی را تائید کردند و حتی در همین مدت بخشی از مسیر جاده را از حریم درجه یک به سمت عرصه‌ی سیتِ تاریخی جوبجی جلو رفتند.

 

 

معتمدی با اشاره به توقف کارِ احداث جاده در یکی دو روز نخست می‌گوید: در نخستین کار توقف که فرماندار، معاون او و برخی مسوولان بودند، میراث فرهنگی به آن‌ها پیشنهاد داد که کافی است مسوولان شهری یک درخواست به میراث بدهند تا کارشناسان استان، راهی را بررسی کنند که نه آسیبی به میراث وارد شود و نه توقفی برای کار معدنکاران باشد، اما معدنکاران متاسفانه با رفتن یگان حفاظت و فرماندار رامهرمز بار دیگر کار خود را آغاز کردند.

او با تاکید بر این که این جاده‌ی بررسی شده در حریم درجه یک سایت جوبجی است، اظهار می‌کند: در صورت انجام این کار، همه‌ی زیرساخت‌ها و تمام داشته‌های فرهنگی این محوطه‌ی تاریخی در زیرِ زمین نابود می‌شوند، با احداثِ جاده، روزانه صدها کامیون با بارهای حدود ۳۰ تا ۴۰ تُنی از این جاده عبور می‌کنند، که این کار علاوه بر نابود کردن هر یافته‌ی تاریخی، امکان  کاوش یا بررسی علمی را از باستان‌شناسان می‌گیرد.

معتمدی درباره‌ی مسیر جایگزین برای این پروژه می‌گوید: آن‌ها برای‌شان مسیر جایگزین وجود ندارد، چون حکم‌شان را از شورای تامین استان گرفته‌اند و فقط به آن اتکا دارند، شب گذشته – دوشنبه یک مهر – بخشی از کارشان را انجام دادند، اما در حال حاضر و با پیگیری‌های مدیر کل میراث فرهنگی  استان خوزستان، اکنون کار متوقف شده است، ان هم در شرایطی که از حریم درجه یک عبور کرده‌اند و در حال رسیدن به عرصه‌اند. با این کار سایت تاریخی به دست آمده در سال‌ها گذشته را نیز تخریب می‌کنند.