زهرا ایرانشاهی طولانی شدن زمان انجام پروژههای عمرانی در کشور و عدم توجه به اولویتبندیِ انجام آنها بر اساس نیاز مردم، دو معضلی است که معمولا باعث به تعویق افتادن پروژه ها شده است. به گزارش جمله، وجود چنین معضلاتی منجر شد تا کمیسیونهای مختلف حملونقلی در بدنه وزارت راهوشهرسازی به فکر تدوین نظامنامهها در […]
زهرا ایرانشاهی
طولانی شدن زمان انجام پروژههای عمرانی در کشور و عدم توجه به اولویتبندیِ انجام آنها بر اساس نیاز مردم، دو معضلی است که معمولا باعث به تعویق افتادن پروژه ها شده است.
به گزارش جمله، وجود چنین معضلاتی منجر شد تا کمیسیونهای مختلف حملونقلی در بدنه وزارت راهوشهرسازی به فکر تدوین نظامنامهها در این زمینه بیفتند. با این اقدام، دو سه سالی است که عملیات عمرانی پروژه ها با قید فوریت و اولویت انجام، آغاز میشوند اما هنوز به دلیل ترتیبی بودن بودجهریزیها یا کمبود بودجه، اغلب پروژه ها در موعد مقرر به اتمام نمی رسند. اگرچه اخیرا در مجموعه های متبوع وزارت راه و شهرسازی به تعیین درست پایانبندی پروژه ها توجه شده است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز در اینباره گفته است: پروژههای حوزه راه و خطوط ریلی مورد توجه جدی دولت است و این پروژهها باید اولویت بندی شوند.
خیرالله خادمی در اینباره اضافه کرد: از طولانی شدن پروژه ها باید جلوگیری کرد که تا پایان فصل کاری تمام شود. خادمی همچنین با اشاره به وضعیت موجود در زمینه منابع مالی، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی را جلوگیری از تعطیلی روند اجرای پروژه ها دانست و ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تامین منابع مالی برای اجرای پروژه ها با مشکل مواجه هستیم ولی با این وجود رویکرد دولت جلوگیری از تعطیلی پروژه ها است.
گفتنی است که تکمیل راه آهن غرب به شرق یکی از مهم ترین پروژه های در دست ساخت وزارت راه و شهرسازی است که در طرح مذکور پنج مرکز استان، شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، و تبریز و آذربایجان غربی برای استفاده از خدمات این شبکه ریلی پیشبینی شده اند.
خیراله خادمی درباره مدت زمان انجام این پروژه نیز با اشاره به وسعت شبکه ریلی به مساحت بیش از ۱۳ هزار کلیومتر، گفته است: حدود سه هزار کیلومتر از این مسیر به بهره برداری رسیده و قریب به ۸۳۷ کیلومتر از شبکه ریلی غرب کشور در سال جدید در دستور کار قرار گرفته استو خادمی تاکید کرد که در سال ۹۶ نیز باید ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری میشد که از قریب ۸۳۷ کیلومتر ریل گذاری بیش از ۱۸ کیلومتر باقیمانده است، همچنین ۷۰۰ کیلومتر نیز از سوی یک شرکت ایرانی انجام شده است.
گفتنی است که رقم مذکور معادل ۲ و نیم برابر ریل گذاری کشور در گذشته است و افزایش طول شبکه ریلی در سال های اخیر خود، منجربه طولانی شدن زمان انجام پروژه ها خواهد شد اما این در حالی است که اتفاقا در همین سال ها ما شاهد کوتاه تر شدن زمان انجام پروژه های حمل ونقلی اعم از بخش جاده ای و ریلی بوده ایم.
از این نکته نیز نباید غفلت کرد که تحریم ها با خروج شرکت های خارجی از کشور تاثیر فزاینده ای بر کند شدن زمان انجام پروژه ها داشته است اما این مشکل نیز در حال مرتفع شدن هستند. شاهد مثال نیز احتمال قریب به یقینِ بازگشایی ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی توسط بانک مرکزی برای احداث قطار سریع السیر تهران-اصفهان است. ضمن اینکه به طور کلی نیز قرار است ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور به بهرهبرداری برسد و برای تبدیل ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه به بزرگراه توسط وزارت راه اقدامات لازم انجام شود. احداث این محورها و افزایش ظرفیت ترافیکی آنها ضمن کاهش حوادث جادهای زمینه توسعه اقتصادی را در کشور فراهم خواهد کرد و طبعا شرایط ترافیکی و حملونقلی مناسب سرمایهگذاران را جذب خواهد کرد.
این در حالی است که مشکل جذب سرمایه مانعی بر سر راه انجام به موقع پروژه ها است. خادمی در همین ارتباط نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزادراه در کشور در حال اجرا است، گفت: برای تکمیل این پروژهها به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی نیاز داریم¸و در صورت تزریق مناسب اعتبارات سالانه باید ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان در حوزه راهسازی پول تزریق کنیم. ضمن اینکه تلاش میکنیم تا در هر استان مطابق ظرفیتهای آن استان در زمینه تخصیص اعتبارات اولویت بندی کنیم.
معاون وزیر راه همچنین یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی را اتمام و تکمیل پروژههای نیمه تمام در کشور دانست و گفته است: گلایه مردم در طولانی شدن اجرا و تکمیل برخی پروژهها به حق است و ما نیز تلاش میکنیم در کوتاهترین زمان پروژهها اجرایی و بهره برداری شود.
خادمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه، تقاطع غیرهمسطح و سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی فعال در کشور داریم، تصریح کرد: یک هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزاد راه در حال اجرا است.
گفتنی است که در هفته دولت ۱۳۳ کیلومتر آزادراه در سطح استانهای کشور به بهره برداری رسید و برای ساخت تمامی این بزرگراه ها مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد. ضمن اینکه در کنار موارد فوق که حاصل تلاش شرکت ساخت هستند، این شرکت از ابتدای امسال تاکنون نیز ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه را آماده افتتاح دارد که پس از نصب علائم، خط کشی به زیر ترافیک می روند.
همچنین هفت پروژه بزرگ آزادراهی نیز به طول ۵۸۶ کیلومتر در دست احداث است و در صورت بهرهبرداری آنها در دو سال آتی ۲۶ درصد به طول آزادراههای کشور اضافه میشود و برنامهریزی شده تا در سالهای ۹۸ و ۹۹ حدود ۶۰۰ کیلومتر آزادراه به بهرهبرداری برسد و ۳۰ درصد به طول شبکه آزادراهی کشور افزوده شود.