استفاده از دانش بومی در تامين دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی
استفاده از دانش بومی در تامين دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی

مديرکل تجهيزات و سامانه‌های فرودگاهی از برنامه‌ريزی برای استفاده از توان و دانش يک شرکت دانش بنيان داخلی برای تامين دستگاه‌های تست اصطکاک سطوح پروازی خبر داد. عباس وفائی با اعلام این خبر عنوان کرد: امروز قرار است تفاهمنامه ای سه جانبه میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بهره‌بردار، معاونت علمی […]

مديرکل تجهيزات و سامانه‌های فرودگاهی از برنامه‌ريزی برای استفاده از توان و دانش يک شرکت دانش بنيان داخلی برای تامين دستگاه‌های تست اصطکاک سطوح پروازی خبر داد.
عباس وفائی با اعلام این خبر عنوان کرد: امروز قرار است تفاهمنامه ای سه جانبه میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بهره‌بردار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر و یک شرکت دانش بنیان داخلی به عنوان پیمانکار و مجری طرح برای استفاده از توان بخش خصوصی داخلی در ساخت دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی منعقد شود.
مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی با بیان اینکه پیش از این در راستای ساخت و تولید تجهیزات فرودگاهی با توان داخلی، بهار امسال تفاهمنامه ای میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی برای ساخت سامانه کمک ناوبری بصری روشنایی باند، به امضا رسید، گفت: تفاهمنامه ساخت دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی نیز به عنوان گام دوم برای ساخت و تولید تجهیزات فرودگاهی با توان داخلی به امضا می رسد.
وی عنوان کرد: دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی، بسیار دقیق و حساس است که می تواند ضریب اصطکاک باند و هواپیما را اندازه گیری و آنالیز کند و در قالب نمودار، خروجی آن ارایه می شود. اگر میزان اصطکاک از اندازه تعیین شده بیشتر باشد هواپیما توان نشست و برخاست را دارد و گرنه باید لاستیک زدایی انجام شود.
وفائی افزود: بر اساس تعداد نشست و برخاست هواپیماها، جنس سطوح پروازی و آب و هوای محیط در بازه های زمانی معینی در برخی فرودگاه های پرترافیک هر شش ماه یکبار و در برخی هر دو سال یکبار تست اصطکاک انجام می شود.
وی با اشاره به وجود شش دستگاه تست اصطکاک سطوح پروازی در کشور، عنوان کرد: این دستگاه ها نیازمند کالیبره شدن و به روز رسانی هستند که کالیبره کردن در شرایط تحریم نیازمند ارایه سیستمی جایگزین و تقبل هزینه بالاست.
مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی افزود: پیش از این در فرودگاه ها از یک خودرو برای شناسایی میزان اصطکاک و قابل استفاده بودن باند پس از یخ زدایی و برف روبی استفاده می شد.
وی ادامه داد: دستگاه های تست اصطکاک که مورد تایید ایکائو هستند خروجی قابل اعتناتری دارند و امیدواریم با عقد قرارداد پژوهشی میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان بتوانیم شاهد افزایش ایمنی پروازها با تکیه بر دانش بومی باشیم.
وی تاکید کرد: دستگاه تست اصطکاک که قرار است یک نمونه آن به زودی ساخته و بهره برداری شود کاملا ایرانی است و امیدواریم بتوان آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

 

 

 

بندر چابهار می‌تواند بار دولت در واردات کالاهای اساسی را به دوش بکشد

نایب رییس دوم کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد، گفت: باید سازوکاری ایجاد شود تا سرعت ترخیص کالا از گمرک افزایش و مدت زمان انتقال کالا از بنادر تا بازار مصرف کاهش پیدا کند.
سید اسماعیل یزدان پناه با اشاره به اینکه فرآیند ترخیص کالا از گمرکات باید تسریع شود و با سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها شاهد توزیع هرچه سریع‌تر کالا از بنادر به دست تولیدکنندگان و بازار مصرف خواهیم بود، اظهار داشت:‌ شبکه انبارداری برای رصد کالا ایجاد شده است و این اتفاق کمک شایانی به مقوله ردیابی کالا می کند. این شبکه شرایطی را فراهم کرده است تا بر اساس آن کالا از زمان تخلیه تا توزیع رهگیری شود.
نایب رییس دوم کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران افزود: باید مسائل و مشکلات حمل و نقلی به منظور جابه‌جایی کالا از بنادر به سایر نقاط کشور مرتفع شود، گفت: با اتصال بنادر به ریل و توسعه محورهای جاده ای شاهد بهبود وضعیت توزیع کالا در کشور خواهیم بود.
یزدان پناه با بیان اینکه دیر توزیع شدن کالا از بنادر اثر منفی بر بازار خواهد داشت، گفت: باید سرعت ترخیص کالا از گمرک افزایش پیدا کند از اینرو، پیشنهاد می‌کنیم در مرحله اول اجازه ترخیص ۶۰ درصد کالاهای وارداتی صادر شود و ۴۰ درصد کالاها نیز به عنوان تعهد در گمرک بماند.
وی با اشاره به شرایط حساس اقتصادی کشور در برهه کنونی، اظهار کرد: باید از هر اقدامی که موجب می شود روند ترخیص کالا کند شود جلوگیری کرد، شرایط در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکایی ها تا حد ممکن پیچیده و دشوار است بنابراین باید از تمام ظرفیت های داخلی کشور با هم افزایی دستگاه ها و حذف بوروکراسی های اداری استفاده کنیم و مانع از آن شویم که دشمن به اهداف خود که ایجاد بحران در اقتصاد ایران است نزدیک شود.
نایب رییس دوم کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران همچنین در خصوص ظرفیت های بندر شهید بهشتی چابهار، توضیح داد: بندر شهیدبهشتی چابهار از امکانات مناسبی برخوردار است و می تواند بار دولت در زمینه واردات کالاهای اساسی را به دوش بکشد.
یزدان پناه افزود: شاید در شرایط عادی بنادر مختلف کشور از ظرفیت های تقریبا مشابهی برخوردارند اما به طور حتم در برهه حساس کنونی که بندر چابهار از تحریم ها مستثنی شده است باید از این امکان به نحو مطلوب استفاده کرد چراکه معافیت این بندر از تحریم ها به خوبی اهمیت و جایگاه آن را نشان می‌دهد که نباید از آن غافل شد.