پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور وجود دارد که چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن در جنوب است و علاوه بر بحث تجاری یا شیلاتی، ظرفیتهای بسیار خوبی در گردشگری دریایی وجود دارد. ظرفیتی که در شمال کشور دو سالی است در بندر ترکمن در حال ایجاد است و در تالاب انزلی […]
پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور وجود دارد که چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن در جنوب است و علاوه بر بحث تجاری یا شیلاتی، ظرفیتهای بسیار خوبی در گردشگری دریایی وجود دارد. ظرفیتی که در شمال کشور دو سالی است در بندر ترکمن در حال ایجاد است و در تالاب انزلی هم ساخت یک اسکله بزرگ ۴۸ متری قرار است ظرفیت ها گردشگری در یایی در شمال کشور را نیز توسعه دهد. گردشگری دریایی امروزه یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین صنعتهای گردشگری داخلی و خارجی به شمار میرود که کشورهای بسیاری به دنبال توسعه و بهبود آن هستند و ایران نیز نمی تواند از این قاعده مستثنی باشد.
به گزارش جمله، این در حالی است که علاوه بر توسعه گردشگری دریایی، توسعه ظرفیت های تجاری در بنادر شمالی و جنوبی نه تنها به اقتصد کشور کمک خواهد کرد بلکه زمینه اقتصادی قویای در توسعه گردشگری سواحل نیز ایجاد خواهد کرد. ظرفیتی که اگر در حاصل همکاری بخش خصوصی و دولتی ایجاد نشود، نمی توان نسب به ایجاد آن امیدوار بود.
در کنار چنین مباحثی، ایجاد زیرساختهایی همچون اتصال راه آهن به بنادر، می تواند به کل این چرخه نیز کمک کند.
حالا اما وزیر راه و شهرسازی کشورمان در همین ارتباط در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی سرمایهگذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پسکرانههای بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار گیرد و یک نظام لجستیکی از تولید در این بنادر پشتیبانی کند.
محمد اسلامی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت که باید به آن توجه داشت این است که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمنان نظام استراتژی خود مبنی بر جنگ اقتصادی و به صفر رساندن ارزش پول ملی ایران را با هدف ایجاد ناهنجاری در جامعه را اعلام کردند. بنابراین باید با همگرایی و مدیریت صحیح، کشور را از شرایط به وجود آمده خارج میکردیم که گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که دشمن در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده و کشور با در پیش گرفتن یک رشد آرام روند بهبود را میپیماید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «گزارش عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی بیانگر روند افزایشی میزان صادرات و واردات است» تاکید کرد: باید در حوزه بنادر و دریانوردی رویکرد متفاوتی در پیش گرفته شود به طوریکه سرمایهگذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی در بنادری که پسکرانههای بزرگ دارند به عنوان یک فرصت مناسب در اولویت قرار گیرد و یک نظام لجستیکی از تولید در این بنادر پشتیبانی کند.
اسلامی در ادامه به موضوع توزیع کالاهای اساسی در بنادر اشاره کرد و گفت: هم اکنون شاهد هستیم که بنادر شمالی به همراه بندر شهید رجایی و بندر چایهار برای توزیع کالاهای اساسی در نظر گرفته شد و این اقدام باعث شده که در توزیع کالاهای اساسی از منظر جغرافیایی دقیقتر اقدام شود.
وی با اشاره به اهمیت حملونقل ترکیبی بیان داشت: با بهرهگیری از حملونقل ترکیبی باید مسئولیت جابهجایی کالا از مبدا تا مقصد بر عهده گرفته شود و صاحب کالا در حد اقل زمان ممکن با هزینه مناسب به بار خود دسترسی پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز این رویکرد در سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن وجود دارد و باید به یک ساز و کار اجرایی تبدیل شود تا بار صاحبان کالا با هماهنگی دستگاههای متولی در مسیرهای مویرگی به مقاصد از پیشتعیین شده برسند.
گفتنی ست که اتصال بنادر به شبکه ریلی در جهت اتصال به منابع بار داخلی و شبکه ریلی سراسری و همچنین شبکه ریلی منطقه ای مواره مدنظر بوده است.
رشد ۷درصدی عملیات تخلیه و بارگیری بنادر طی ۶ ماه گذشته و در اوج فشارها و تحریم های دریایی
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای بهسازی و ارتقای دسترسی بنادر تجاری کشور به سایر شقوق حمل و نقل هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام داده است.
محمد راستاد بر سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی این سازمان برای بهسازی و ارتقای دسترسی بنادر تجاری کشور تاکید و خاطرنشان کرد: بهبود دسترسی بنادر بازرگانی و اصلی کشور از طریق ایجاد مسیر ریلی و جاده ای، از اولویت های سازمان بنادر است.
وی اظهار داشت: بهبود دسترسی بندر چابهار به پسکرانه یعنی دسترسی جاده ای و ایجاد ریل ؛ همچنین بهسازی مسیر دسترسی به بندر بزرگ کانتینری شهید رجایی در استان هرمزگان ؛ ایجاد مسیر جدید جاده ای در بندر بوشهر و ایجاد جاده کمربندی برای بندر امام خمینی(ره) در خوزستان از برنامه مهم توسعه ای این سازمان قلمداد می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه « اجازه نداده ایم در سال جاری و در اوج فشار ها و تحریم های دریایی، چرخ اقتصادی کشور متوقف شود»، افزود: طی شش ماه گذشته از آغاز سال جدید و به رغم تهدیدات دشمن در حوزه دریایی، تخلیه و بارگیری در بنادر با جابجایی ۷۶ میلیون تن انواع کالاها، نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از ۷ درصد رشد داشته است.عملکرد بنادر ۲ برابر واردات غیر نفتی بوده است.
راستاد با اعلام انجام نزدیک به ۱۷ میلیون تن واردات غیر نفتی از طریق بنادر، از رشد ۲۴ و نیم درصدی در این حوزه خبر داد و گفت: در بخش صادرات غیر نفتی، عملکرد بنادر ۲ برابر واردات غیر نفتی بوده که با رشد ۷ درصدی در این حوزه، بیش از ۲۷ میلیون تن کالا از بنادر بارگیری شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از رشد ۶ درصدی ورود کشتی های اقیانوس پیما( کشتی های بالای هزار تن) به بنادر تجاری کشور صحبت و خاطر نشان کرد: همزمان با عملیات شبانه روزی در بنادر تجاری کشور، طرح های توسعه و عمرانی نیز با قوت و قدرت تداوم داشته و این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.
راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر رتبه برتر در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور در سال ۹۷ را کسب کرده است، گفت: بر اساس ارزیابی سازمان اداری و استخدامی کشور از عملکرد سازمان بنادر در سال ۹۷، این سازمان به عنوان دستگاه برتر با رتبه اول در میان دستگاه های وزارت راه و شهرسازی انتخاب شد.
به گفته وی، سازمان بنادر در ارزیابی یاد شده از میان صد دستگاه برتر کشوری، رتبه دهم را به خود اختصاص داد.
گفتنی است که ایران در حال حاضر سهم ۱۰ میلیون تنی ایران در ترانزیت دارد و به زعم وزیر راه این قابلیت وجود دارد که سهم ترانزیت کشور با زیرساختهای موجود به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد. در همین راستا برای جذب بار بیشتر باید هماهنگی بیشتری میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت راهآهن ایجاد شود.