با افتتاح موزه ها می توان اقتصاد شهر را فعال کرد و به جای شهرفروشی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی جامعه را ارتقا داد و شهر را به مقصد ملی و جهانی گردشگری تبدیل کرد. شهردار تهران با بیان این مطلب گفت: با افتتاح موزه ها می توان اقتصاد شهر را فعال کرد و به […]
با افتتاح موزه ها می توان اقتصاد شهر را فعال کرد و به جای شهرفروشی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی جامعه را ارتقا داد و شهر را به مقصد ملی و جهانی گردشگری تبدیل کرد.
شهردار تهران با بیان این مطلب گفت: با افتتاح موزه ها می توان اقتصاد شهر را فعال کرد و به جای شهرفروشی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی جامعه را ارتقا داد و شهر را به مقصد ملی و جهانی گردشگری تبدیل کرد. در شرایط سخت فعلی این روش یکی از منطقی ترین کارها است تا با هزینه کم برای اقتصاد شهری قدم برداریم.
پیروز حناچی همچنین به برگزاری هفته تهران اشاره و تصریح کرد: هفته تهران فرصتی برای پرداختن به ارزش های فرهنگی و تاریخی تهران و ایجاد حس تعلق به تهران برای شهروندان است. ما هر روز از هفته تهران برنامه های خاصی حول محور ارائه زیبایی ها و ظرفیت های فرهنگی تهران به مردم داریم تهران یکی از زیباترین شهرها بوده و هست اما زیبایی های آن پشت غباری از دود و آلودگی پنهان شده است. باید تلاش کنیم حال شهر را بهتر و شهر را درست اداره کنیم و اگر نمی توانیم به ارزش های آن اضافه کنیم ارزش های فعلی را تخریب نکنیم.
وی با بیان اینکه در عین حل مشکلات شهر، زیبایی های آن را هم به نمایش بگذاریم، خاطرنشان کرد: در کنار تهران شهر تاریخی ری با تاریخ هفت هزار ساله داریم؛ تهران و ری هر دو در جهان به شهرهای تاریخی شناخته می شوند و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. تلاش می کنیم زیبایی ها و ارزش پایتخت را در هفته تهران بیشتر به نمایش بگذاریم و روی جاذبه های تهران سرمایه گذاریم کنیم و تهران را به شهر مقصد گردشگری با ارزش های زیبا تبدیل کنیم.
لزوم تعیین مکانهایی برای ساماندهی زبالههای تهران
یک عضو شورای شهر تهران بر لزوم برخورد جدی سازمان محیط زیست با مشکلات ناشی از زباله های پایتخت و ضرورت پای کار آمدن دستگاه های مختلف برای حل مشکل آرادکوه تاکید کرد. حسن خلیل آبادی در مورد وضعیت زبالههای آرادکوه و بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، با بیان اینکه آرادکوه بیش از ۵۰سال است که به عنوان مرکز دفع پسماند تهران فعالیت می کند، گفت: متاسفانه بهشیوه سنتی و شاید بتوان گفت غیربهداشتی، پسماند تهران و حتی برخی از شهرهای اطراف به این مرکز منتقل و دفن میشود.
وی افزود: روزانه ۹۰۰۰ تن زباله در قالب ۳۰۰ سرویس تریلی به این مرکز منتقل میشود. بخشی از این زبالهها تفکیک و از بخشی نیز انرژی برق تولید میشود اما مابقی زبالهها دفن میشوند که میتوان گفت دفن زبالهها نیز غیربهداشتی و غیر استاندارد است بگونهای که در دنیا این روش دفع پسماند، منسوخ شده است.
خلیل آبادی با اشاره به نقش مردم در کاهش تولید زباله گفت: متاسفانه مردم ما در تولید پسماند زیادهروی میکنند بگونهای که میزان زباله تولید شده توسط مردم تهران، بیش از حد تولید سایر شهرهای دنیا است بنابراین باید فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام شود چراکه با کمک مردم از حجم زیادی از زباله و شیرابهها کم میشود.
وی با بیان اینکه باید ستادی در وزارت کشور با هدایت سازمان حفاظت محیط زیست و با اجرای شهرداری تشکیل شود تا محلهایی برای ساماندهی زبالهها طبق استانداردهای بین المللی و با هدف تولید انرژی ایجاد شود، اظهارکرد: رفع مشکلات ناشی از آرادکوه یکی از دغدغههای مدیریت شهری است اما به دلیل وجود مشکلات عدیده در شهرداری، اهتمام ویژهای برای حل مشکل آرادکوه ندارند.
کفسازی پیادهروهای پایتخت با مصالح جاذب آب
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از انجام مطالعاتی برای تغییر نوع مصالح پیاده رو سازی خبر داد.
صفا صبوری دیلمی در مورد وضعیت به سازی پیاده روهای پایتخت با بیان اینکه چندماهی است که بروی موضوع نفوذپذیری پیاده روهای پایتخت مطالعات خود را آغاز کردیم، گفت: در نظر داریم با توجه به مشکلات ایجاد شده در پی عدم نفوذپذیری پیاده روها از جمله عدم تزریق آب به سفره های زیرزمینی و خاک، از مصالحی استفاده کنیم تا نفوذآب از طریق پیاده روها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه نوع انتخاب مصالح برای پیاده روها متفاوت خواهد شد، گفت: در نظر داریم برای معابر ویژه همچون محور لاله زار، محورشهریار و… از این مصالح استفاده کنیم که علاوه بر رفع مشکلاتی همچون عدم نفوذ پذیری آب، عمر مصالح کف پیاده روها نیز افزایش یابد تا مجبور نباشیم هر چند سال یکبار نسبت به تعویض کل سطح محور اقدام کنیم.
صبوری دیلمی با تاکید بر اینکه هنوز مطالعات برای انتخاب مصالح مورد تایید، به اتمام نرسیده؛ گفت: در تعیین نوع مصالح به دو نکته افزایش عمر و نفوذپذیری آب تاکید شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا با مطالعات بیشتر، روشی را انتخاب کنیم که حداقل برای چندین سال خیالمان از بابت کف پیاده روها راحت باشد، گفت: شاید انتخاب مصالح با کیفیت تر هزینه های اجرای پروژه را افزایش دهد اما در طول سالیان بعدی، هزینه نگهداشت را کاهش خواهد داد.