ماهور مهراد میگویند ۲۰ میلیون ایرانی در قالب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در بافتهای فرسوده شهری زندگی میکنند که با وخیم شدن شرایط اقتصادی کشور بر تعداد آنها افزوده هم شده است. طبق آمار موجود، بیش از ۲هزار و ۷۰۰ محله شامل طرح بازآفرینی شهری در کشور وجود دارد که گستره آنها به […]
ماهور مهراد
میگویند ۲۰ میلیون ایرانی در قالب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در بافتهای فرسوده شهری زندگی میکنند که با وخیم شدن شرایط اقتصادی کشور بر تعداد آنها افزوده هم شده است. طبق آمار موجود، بیش از ۲هزار و ۷۰۰ محله شامل طرح بازآفرینی شهری در کشور وجود دارد که گستره آنها به ۱۴۱ هزار هکتار میرسد. غیرمقاوم بودن بناهای فرسوده موجب میشود تا با کوچکترین حادثهای، خسارات جبرانناپذیر زیادی به این بافتها وارد شود . بنابراین در طرح بازآفرینی شهری، بهسازی بافت فرسوده بهطور جدی اجرا میشود.
به گزارش جمله، در طرح بازآفرینی شهری، باید هر سال ۱۰ درصد از این محلات نوسازی شوند و این اقدام علاوه بر مدیران بخش ساختمان وزارت راه و شهرسازی، نیازمند همکاری شهرداریها، مردم محلی، سرمایهگذاران، مهندسان مشاور و انبوهسازان نیز هست. چراکه بافت ناکارآمد و فرسوده عامل مهم در تغییر فضای اجتماعی و افزایش آسیب اجتماعی است و بهسازی و بازآفرینی این منطقهها نقشی مهم در کاهش آسیب دارد.
حال اگر چه در راستای اجرای مصوبه هیات دولت برای نوسازی بافت فرسوده، سقف تسهیلات اعطایی در این بافتها در اواخر سال گذشته افزایش یافت و سقف این تسهیلات برای متقاضیان در کلانشهرها به ۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان شد اما به تازگی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات را برای سرعت دادن بیشتر به نوسازی بافت های فرسوده به شورای پول و اعتبار ارائه کرده است. درواقع از خرداد ماه امسال ثبتنام متقاضیان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت در بافت فرسوده آغاز شده و با توجه به قرارداد عاملیت منعقده با بانک مسکن و راهاندازی درگاه الکترونیکی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران، پرداخت تسهیلات ارزانقیمت ساخت در بافت فرسوده آغاز شده است.
ترغیب مردم به همکاری در نوسازی بافتهای فرسوده با مشوقهای تسهیلاتی
این در حالی است که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات در شورای پول و اعتبار مطرح شده است، گفت: دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش سقف تسهیلات نیست، اگر چه نگرانی درباره اضافه شدن حجم نقدینگی در کشور وجود دارد، اما این موضوع قابل مدیریت است.
سید محمد پژمان همچنین با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم نوسازی شهرکهایی است که جزو محدوده بافت فرسوده قرار نمیگیرد، گفت: اما سابقه واحدهای مسکونی آن به بیش از ۴۰ تا ۵۰ واحد میرسد و نیازمند نوسازی است.
پژمان همچنین روند نوسازی بافتهای فرسوده را کند خواند و تصریح کرد: در نوسازی بافت فرسوده عرصه در اختیار مردم است و باید با مشوق هایی چون تسهیلات، مردم را به همکاری و نوسازی بافتهای فرسوده ترغیب کرد. مشوقها باید در بافت فرسوده اثربخش باشد که پرداخت تسهیلات ارزانقیمت گام موثری در جهت نوسازی این بافتها خواهد بود.
این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه به دنبال بازنگری در افزایش سقف تسهیلات در بافتهای فرسوده هستیم، ادامه داده است که باید طرحهای بافتهای فرسوده برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایهگذاران به این بازار ورود پیدا کنند و در نهایت با بهرهگیری از تسهیلات، واحدهای مسکونی با کیفیت و بدون هزینه اضافه ساخته شود.
ساخت مسکن و اصلاح بافتهای فرسوده از سیاستهای اصلی دولت است
این در حالی است که حسن روحانی نیز دیروز در دیدار با استانداران استانهای تهران، قم و البرز با اشاره به سیاستهای اصلی دولت در حوزه مسکن گفت: ساخت مسکن و اصلاح بافتهای فرسوده یکی از سیاستهای اصلی دولت است. این طرح باید در استانها مورد توجه قرار گیرد و زمینهای دولتی باید در پیشبرد این طرح مورد استفاده قرار گیرند.
رئیسجمهوری با اشاره به محور گزارشهای هریک از استانداران در زمینه روند اجرای پروژهها و طرحهای دولت در این استانها، بر هوشمندسازی شهرها برای تسریع و آسان نمودن اداره و مدیریت شهرها تاکید کرد و گفت: دولت الکترونیک سریعتر باید کامل شود تا روند امور و رفع حل مشکلات مردم سرعت بیشتری یابد.
رئیسجمهوری موضوع ساخت مسکن و اصلاح بافتهای فرسوده را یکی از سیاستهای اصلی دولت برشمرد و تاکید کرد: این طرح باید در استانها مورد توجه قرار گیرد و زمینهای دولتی باید در پیشبرد این طرح مورد استفاده قرار گیرند. روحانی با بیان سرمایهگذاریهای کلان دولت طی ۶ سال گذشته در حوزه حمل و نقل گفت: توسعه حملونقل بهویژه ریلی و جادهای برای دولت مهم است و از جمله پروژههای مرتبط با اتوبانهای شهرهای اطراف تهران و استانهای مجاور باید هر چه سریعتر تکمیل شوند.
گفتنی است که موضوع بازآفرینی شهری بهدلیل ابعاد گسترده و پیچیدهای که دارد دستگاههای مختلفی را درگیر کرده است. در حال حاضر شهرداریها، استانداریها، معاون عمرانی و مدیران شهری استانداریها بیشترین ارتباط، حضور و همکاری را برای نظم و پشتیبانی شهرداریها در زمینه اجرای طرحهای بازآفرینی را بر عهده دارند و وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان کننده کار، تحت عنوان قانونی بازآفرینی شهری مسئولیت دارد.
ضمن اینکه یکی از مهمترین اولویتهای دولت تدبیر و امید توجه به بافتهای فرسوده و مناطق حاشیهنشین است که طی سالهای اخیر به طور نامتوازنی گسترش پیدا کرده است. از طرفی براساس اولویتبندی مقام معظم رهبری و راهبرد اصلی دولت، سیاستی با عنوان «بازآفرینی شهری» در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که منجر به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شد. شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز با تغییر رویکرد به شرکت بازآفرینی شهری ایران تبدیل و همزمان به عنوان دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برگزیده شد.
براساس برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ۲۷۰۰محله در قالب ۵۴۳شهر در کشور در دستور کار بازآفرینی قرار گرفتند. از آنجا که محلات هدف بازآفرینی شهری به فراخور، نیازمند خدمات زیربنایی، روبنایی، فضاهای عمومی و نیز ساخت مسکن در چارچوب نوسازی هستند، نیازهای هر محله تعریف و با توجه ضرورت های بافت ها و بر اساس منابع موجود و گستردگی کار، بخشی از محلهها در اولویت نخست برنامه بازآفرینی شهری قرار گرفته است.