در زمان حکومت یزدگرد یکم رابطه میان ایران و روم شرقی به بخش نوی رسید و دو کشور در حل مسائل درونی یکدیگر را یاری میرساندند. یزدگرد یکم مشهور به یزدگرد رامگر و یزدگرد بزهگر (شاهنشاهی از ۳۹۹ تا ۴۲۰ میلادی)، چهاردهمین شاهنشاه ساسانی بود. وی به جای بهرام چهارم یا بهرام کرمانشاه، به سلطنت […]
در زمان حکومت یزدگرد یکم رابطه میان ایران و روم شرقی به بخش نوی رسید و دو کشور در حل مسائل درونی یکدیگر را یاری میرساندند. یزدگرد یکم مشهور به یزدگرد رامگر و یزدگرد بزهگر (شاهنشاهی از ۳۹۹ تا ۴۲۰ میلادی)، چهاردهمین شاهنشاه ساسانی بود. وی به جای بهرام چهارم یا بهرام کرمانشاه، به سلطنت رسید. منابعی که به وی پرداختهاند را میتوان به سه دسته تقسیم نمود. یک گونه آن، منابع اولیه یهودی، مسیحی و زرتشتی است. دسته دیگر تاریخ شفاهی میباشد و دسته سوم، تاریخنگاری مدرن است. منابع زرتشتی (و تاریخنگاران اسلامی که از آنها وام گرفتهاند) که از او به پلیدی یاد میکنند، اما در منابع مسیحی و یهودی، از او با احترام یاد میکنند. از سوی دیگر، کمبود منابع در مورد زندگانی و پادشاهی او در روایات شفاهی-ملی، نمایانگر میزان نفرت درباریان است که سعی کردهاند هویت تاریخی او را مخدوش کرده، و فقط به صورت گذرا از او نام ببرند.
در دوران حکومت او، اقلیتهای دینی با آرامش و خاطری آسوده به مناسک دینی خود پرداختند و یزدگرد یکم به دلیل تسامح دینی نسبت به غیر زرتشتیان، در میان تاریخدانان یهودی–مسیحی محبوب و در منابع فارسی–عربی منفور است. یزدگرد، به مسیحیان آزادی مذهبی داد تا بتوانند با این امتیاز، با امپراتوری روم صلح کند. منع آزار مسیحیان، سبب خشم و کینه موبدان و اشرافزادگان ساسانی گشت. چرا که مذهب مسیحیت، رقیب جدی برای مذهب آنها بود و عقاید مذهبی این دو، با یکدیگر تضادهای آشکارا داشتند.