«جمله» از راهبردهای سازمان بنادر برای رونق تجارت گزارش می‌دهد؛رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر
«جمله» از راهبردهای سازمان بنادر برای رونق تجارت گزارش می‌دهد؛رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر

زهرا ایران‌شاهی پس از اِعمال دور تازه تحریم های ظالمانه امریکا علیه کشورمان، گمانه زنی ها درباره روند تجارت از طریق آب های سرزمینی ما افزایش یافت. به این معنی که پیش بینی می شد که آمار تجارت روندی کاهشی به خود بگیرد. با این حال، اگرچه در روزهای نخست تحریم ها، این روند نزولی […]

زهرا ایران‌شاهی
پس از اِعمال دور تازه تحریم های ظالمانه امریکا علیه کشورمان، گمانه زنی ها درباره روند تجارت از طریق آب های سرزمینی ما افزایش یافت. به این معنی که پیش بینی می شد که آمار تجارت روندی کاهشی به خود بگیرد. با این حال، اگرچه در روزهای نخست تحریم ها، این روند نزولی بود اما در ادامه مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نشد و تجارت فرامرزی به قوت خود باقی ماند. اگرچه برخی از شرکت های بزرگ تجاری از ایران رفتند اما این خروج هم با ارتباطات گسترده تر بخش دولتی و خصوصی نتوانست مشکل خاصی را ایجاد کند.
نکته مهم اما در زمان فعلی میزان صرفه جویی ارگان ها در جهت رشد اقتصادی است. چراکه زمانی که کشور با نوسانات ارزی حاصل از افزایش نرخ ارز دست و پنجه نرم می کند صرفه جویی و رونق اقتصاد داخلی دستکم می تواند راهگشای آینده کوتاه مدت باشد.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین ارتباط گفت: با حداکثر توان نیازهای کشور را با ورود و خروج کشتی ها و تخلیه و بارگیری کالاها انجام می دهیم. محمد راستاد اظهارداشت: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شرایط خطیر کشور در حوزه اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و تاثیر آن به فعالیت های بندری و دریایی، خاطرنشان کرد: نظام و مردم از ما به عنوان متولیان پایانه های بندری انتظار دارند تا با حداکثر توان مان نیازهای کشور را با ورود و خروج کشتی ها و تخلیه و بارگیری محموله ها تامین کنیم. وی همچنین، کاهش هزینه ها؛ ارتقای بهره وری و رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر را از دیگر انتظارات مردم و نظام عنوان و خاطرنشان کرد: سازمان بنادر در جهت حمایت از صادرات غیرنفتی برنامه‌های متعددی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان اش بر رعایت انضباط مالی تاکید کرد و افزود: رعایت انضباط مالی مستلزم کنترل دقیق بودجه و جلوگیری از انحرافات بودجه ای است، از سوی رعایت صرفه جویی در شرایط سخت اقتصادی، یک اصل مهم برای سازمان بنادر محسوب می شود.
راستاد، تامین به موقع نیازهای منابع انسانی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این سازمان برشمرد و گفت: با توجه به خروج بسیار زیاد نیروی انسانی ناشی از بازنشستگی نیروهای متخصص این سازمان تا سال ۱۴۰۳ تامین، آموزش و ارتقای نسل جدید مدیریتی، از مهم ترین مسائل سازمان بنادر است.

چهار راهبرد سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: ارتقای ظرفیت بنادر شمال و جنوب کشور، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات غیر نفتی، افزایش بهره وری در عملیات کالاهای صادراتی و اعطای تخفیف های مناسب برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی از جمله راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه صادرات کشور است.
راستاد اظهارداشت: با توجه به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از اقلامی که به کشور وارد یا صادر می شود از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، بنابراین بنادر تجاری کشور از نظر فراهم کردن زمینه مبادلات تجاری کشور و به صورت خاص صادرات غیر نفتی اهمیت بسزایی دارند. وی ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده ای از ظرفیت بنادر تجاری کشور به صادرات غیر نفتی اختصاص داده شده است به طوری که در سال گذشته و سال جاری تقریبا میزان صادرات غیر نفتی از نظر وزنی ۲ برابر واردات غیر نفتی بوده که از طریق بنادر تجاری کشور وارد وخارج شده است.
راستاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی مکانیزم های تشویقی خاصی را برای صادرات غیر نفتی در بنادر کشور در نظر گرفته است که از جمله آن می توان به اعطای ۲۵ درصد تخفیف به حقوق و عوارض کشتی ها در راستای ارتقاء رقابت پذیری محصولات صادراتی کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه با اعمال مکانیزم های تشویقی شاهد این هستیم که حجم قابل توجهی از ورود و خروج کشتی ها به بنادر کشور به صادرات غیر نفتی اختصاص پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در راستای فراهم کردن زیرساخت ها برای توسعه صادرات سرمایه گذاری های متعددی در بنادر کشور صورت گرفته است.
این در حالی است که تخفیف ۲۵ درصدی برای توسعه و تقویت صادرات کالاهای غیر نفتی خبر داد و گفت: نیز از طریق سازمان بنادر پیش از این ممکن شده است و در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی بندر شهید رجایی در رتبه نخست جای دارد. این در حالی است که سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر در کنار رونق صادرات غیرنفتی می تواند از فشار تحریم ها به نحو قابل توجهی بکاهد و تجارت ایران را نیز رونق بخشد.
گفتنی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایه گذاری امسالِ بخش خصوصی در بنادر کشور، نیز اظهارداشته است: خوشبختانه در سال جاری شاهد انعقاد بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی بودیم و البته این امر در سایر بنادر کشور دنبال شده است، بدین جهت سرمایه گذاری بالغ بر ۵هزار میلیارد تومان که صرفا برای صادرات غیرنفتی بوده، انجام شده است.
لازم به توضیح است که آنچه که امروزه در بنادر کشور و سازمان بنادر و دریانوردی مورد توجه و به عنوان یک راهبرد مهم در دستور کار قرار گرفته است، ارتقای ظرفیت بنادر، تامین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات و افزایش بهره وری در عملیات کالاهای صادراتی و همچنین اعطای تخفیف های مناسب برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی کشور به خصوص در سال رونق تولید ملی است.