همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات فردا با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد. مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در سخنرانی خود در این همایش از تدوین دستورالعمل جدید اجرای رویههای آسفالتی با دستور وزریر راه وشهرسازی […]
همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات فردا با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در سخنرانی خود در این همایش از تدوین دستورالعمل جدید اجرای رویههای آسفالتی با دستور وزریر راه وشهرسازی با هدف کاهش هزینهها خبر داد.
خیرالله خادمی در یازدهمین کنفرانس قیر، آسفالت و ماشینآلات در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی از اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت رویههای راهها در کشور تقدیر کرد و اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد قیر در پروژههای وزارت راه و شهرسازی و ۴۰ درصد دیگر در سایر بخشها مصرف میشود.
وی افزود: بهتر است گزارشی از عملکرد شهرداریهای کشور به ویژه شهرداری تهران با توجه به اقدامات انجام گرفته در زمینه کاهش هزینهها در سالهای اخیر ارائه شو.
خادمی گفت: افزایش قیمت قیر یکی از نازلترین نرخهای افزایش یافته در کشور بهشمار میرود، با این وجود نمیتوانیم پروژههای زیربنایی کشور را پیش ببریم. به طور مثال در سالهای گذشته قیر ۳۰ درصد هزینه رویه آسفالتی را شامل تشکیل میداد، اما امروز به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه قیمت قیر نیز از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داشت.
مدیر عامل شرکت ساخت توسعه زیربنایی حمل و نقل تصریح کرد: تنها راهکار ما تغییر مسیر و رویکرد در حوزه قیر و آسفالت است که نیاز به یک اقدام ملی دارد.
خادمی خاطرنشان کرد: باید علاوه بر کاهش هزینههای اقتصادی، عمر آسفالت افزایش یابد و مدیریت بهرهوری اعمال شود.
وی با انتقاد از اجرای کار به شیوه سابق، از تدوین دستورالعمل جدیدبه دستور وزیر راه و شهرسازی و همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای کاهش هزینههای رویه آسفالتی خبر داد و برای تحقق آن ابراز امیدواری کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از روشهای نوین در اجرای رویههای آسفالتی استفاده شود، گفت: در زمینه نظارت بر کارخانههای تولید آسفالت هم نیاز به بازنگری است. در شورای عالی شرکت ساخت و توسعه که با حضور جامعه مهندسان مشاور و پیمانکاران برگزار میشود، مقرر شد که برای ناظران آزمون برگزار شود.
خادمی یکی دیگر از مشکلات موجود را بالا بودن سطح ناهمواریها راهها عنوان کرد و گفت: این مشکل ناشی از وجود افراد غیر ماهر و به روز نبودن ماشینآلات است که البته ماشینالات مورد استفاده از کیفیت خوبی برخوردار است، لذا باید برای آموزش و افزایش مهارت دستاندرکاران این حوزه فکر اساسی شود.
برای ایجاد نهضت تغییر در زیرساخت باید همه دست به دست هم دهند
این در حالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که رویکردهای ما صرفنظر از وضعیت بودجه و مالی، باید در قالب یک مهندسی ارزش در جایگاه واقعی قرار گرفته و ادامه یابد.
وی افزود: هرزمان که از تکنیک و مصالح استاندارد در روسازی استفاده شد، شاهد اجرای یک پروژه باکیفیت بودهایم، لذا نباید اجازه استفاده از مواد غیرمرغوب در روسازی راهها داده شود. تا شاهد برخورداری از یک جاده غرورآفرین باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید در زمینه فرایندهای طراحی و ساخت یک اقدام جدی انجام شود، افزود: نیازمند تبدیل راهها به برندهای مشخصی هستیم. که در صورت برخورداری از دوام و کیفیت بالا به نام همان برند ثبت و ماندگار شود.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی بودجه و اعتبارات نباید پروژههای ناقص از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای تابعه افتتاح شود و نظارت و برخورد با اینگونه پروژهها در دستور کار قرار گیرد.
اسلامی بر استفاده از الگوهای متفاوت در راهسازی تأکید کرد و گفت: با توجه به افزایش حجم رفت و آمدها و ترانزیت که بیانگر افزایش تقاضا برای ظرفیت جابهجایی است باید ظرفیت راهها توسعه یابد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: برخورداری از رویکرد علمی و استفاده هوشمندانه از منابع در زمینه راهسازی و همچنین اصلاح رویکردها باید مدنظر قرار گیرد و برای اینکه نهضت تغییر و انقلابی در زیرساخت ایجاد شود باید همه دستاندرکاران دست به دست یکدیگر دهند.
اسلامی با اشاره به رونمایی از نقشه پهنهبندی قیر براساس عملکرد بیان داشت: بخش کارفرمایی و پیمانکاری باید امروز متعهد شوند که به آن جامه عمل بپوشانند.
وی افزود: درخصوص قابلیت تجهیزات و کارآمدی شرکتها و پالایشگاهها باید حساس شده و این تشکیلات به تجهیزات مطلوب مجهز شوند.
استفاده از قیر موجود در آسفالت بازیافتی برای تولید آسفالت گرم
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم در این همایش با اشاره به دپو رویههای آسفالتی تخریب شده در سیلاب ابتدای سال جاری گفت: پس از بازیافت این حجم از آسفالت از قیر موجود در آن برای تولید آسفالت گرم با هدف استفاده از راههای روستایی استفاده میشود.
حیدر مطاعی اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی باید منابع مالی نسبت به پروژهها اولویت بندی شود که ۱۰ کریدور اصلی داخل کشور و سپس راههای شریانی در اولیت قرار دارند. در همین راستا سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای استفاده از اقدامات کم هزینه است.
وی افزود: سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای ترمیم و بهسازی خرابیهای شدید و تبدیل آن به حالت مطلوب است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای به اقدام جدید این سازمان در قبال رویههای آسفاتی تخریب شده بر اثر وقوع سیلاب در ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: در رویههای آسفالتی حدود ۲ درصد قیر وجود دارد که پس از دپو و بازیافت با اضافه کردن یک درصد مواد افزودنی در تولید آسفالت گرم استفاده میشود.
مطاعی از دستاندرکاران این حوزه خواستار توجه ویژه برای تامین منابع اعتباری و قیر مورد نیاز برای نگهداری راهها شد.