زهرا ایرانشاهی/ جایگاه برتر بندرامیرآباد در میزان صادرات و واردات کالا بین بنادر شمال کشور و مهمتر از آن بین کشورهای همسایه در نوار شمالی کشور منجر به جذب سرمایهگذاران دراین منطقه شده است. علاوه بر جذب سرمایه گذار، دولت نیز در بدنه وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه ای به این بندر داشته است […]
زهرا ایرانشاهی/
جایگاه برتر بندرامیرآباد در میزان صادرات و واردات کالا بین بنادر شمال کشور و مهمتر از آن بین کشورهای همسایه در نوار شمالی کشور منجر به جذب سرمایهگذاران دراین منطقه شده است. علاوه بر جذب سرمایه گذار، دولت نیز در بدنه وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه ای به این بندر داشته است و درصدد بوده تا از همه ظرفیت های تحاری و گردشگری آن در اکنون و آینده استفاده کند. اما بنا بر گفته کارشناسان، ایجاد زیرساخت برای بهره برداری از ظرفیت ها در این بندر بیش از این ها باید ایجاد شود.
زیرساختهایی نظیر وجود سورتینگ مدرن میوه و مرکبات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به افزایش صادرات این نوع محصولات به کشورهای حاشیه دریای خزر و حوزه CIS کمک شایانی خواهد کرد و باید صاحبان کالا را برای استفاده از این ظرفیتها ترغیب شوند. اقداماتی که علاوه بر رشد منطقه به اقتصاد کلان و همچنین ایجاد اشتغال در منطقه نیز موثر خواهد بود.
این در حالی است که از خدود دو سال قبل، ۴ طرح توسعهای و عمرانی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، با سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد تومانی ومشارکت بخش خصوصی اجرا شده است. محمد راستاد در این ارتباط و پیش از این، از استغال ۱۲۰ نفر به طور مستقیم در این بندر خبر داده بود و رویکرد بندر امیرآباد را توسعه پسکرانه بندری در کنار فعالیتهای حمل و نقل دریایی و لجستیکی عنوان کرده است. چراکه رویکرد ایجاد مراکز صنعتی و تولیدی در پسکرانه هزار هکتاری بندر امیرآباد ، میتواند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی موثر باشد.
مدیر عامل سازمان بنادر و ادامه داد: بنادر نسل سوم، مانند این بندر صرفا مکانی برای تغییر شیوه حمل و نقل نیستند، بلکه همزمان فعالیتهای ارزش افزوده تولیدی نیز در آنها شکل گرفته و فعال است.
این در حالی است که وزارت خارجه در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد نمایندگی ایجاد خواهد کرد تا سرعت تجارت بالاتر رود. نماینده شهرستان های بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: برای رفع موانع ورود و خروج و کنسولی مشتریان و سرمایه گذاران خارجی، دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بندرامیرآباد ایجاد میشود.
علی محمد شاعری در بازدید از بندر امیرآباد، افزود: تجهیز سخت افزاری، اداری و ارتقاء دیپلماسی اقتصادی با ایجاد دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بندرامیرآباد ضرورت دارد.
وی با اشاره به اینکه بندرامیرآباد پیشران توسعه مازندران و منطقه ای تاثیرگذار در اقتصاد کشور اظهار داشت: در این راستا اقداماتی از قبیل افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا به ۷,۵ میلیون تن، ارتقاء سطح گمرک امیرآباد به اداره کل و تلاش برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد به منطقه آزاد انجام شده است.
نماینده شهرستانهای بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بندرامیرآباد به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر میزبان تعداد زیادی از مشتریان و سرمایه گذاران خارجی است، گفت: جهت رفع موانع ورود و خروج و کنسولی آنها ، دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بندرامیرآباد ایجاد می شود.
سیاوش رضوانی؛ مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد نیز با تأکید بر استفاده از تکنولوژی روز جهت تخلیه و بارگیری کالا به رشد ۳۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا از آغاز سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و از سهم ۶۶ درصدی بندرامیرآباد در بین بنادر شمالی کشور در این بخش خبر داد.
وی به رشد ۸۱ درصدی صادرات بندرامیرآباد در این مدت اشاره کرد و یادآور شد بندر امیرآباد در صادرات ، تخلیه کالاهای اساسی و تخلیه غلات به ترتیب سهم ۷۸ ، ۶۷ و ۶۴ درصدی در بنادر شمال کشور را داراست.
رضوانی در تشریح عملکرد بخش سرمایه گذاری و تأکید بر فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری در بندرامیرآباد گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده که از این میزان ۶ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال پروژه های در حال ساخت و ۶ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال پروژه های به بهره برداری رسیده است ضمن اینکه میزان سرمایه گذاری بخش دولتی در این بندر ۸۵۰۰ میلیارد ریال می باشد.
گفتنی است، علی محمد شاعری و محمد رحیمی گرجی معاون اداری و مالی وزارت خارجه با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ضمن بازدید میدانی از مناطق عملیاتی و اراضی پسکرانه، در همین روزهای اخیر در جلسه ای با مدیران این بندر به بررسی و نحوه ایجاد دفتر نمایندگی وزرات خارجه در بندرامیرآباد پرداختند.
گفتنی است که منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قراردارد. این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو – روریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید. اینجا یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور ، نقشی بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی ، ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی ، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور را برعهده گرفته است.
عملیات احداث این مجتمع بندری بزرگ و مدرن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. استعدادهای بالقوه و امکانات متعدد آن موجب گردید در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد. پس از پنج سال تلاش ، اولین نشانه های بندری بزرگ پدیدار شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست مرحوم شهید دکتر دادمان ، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شد.