زهرا ایرانشاهی اگر این توانایی را داشته باشیم که در هر شرایطی ویژگی های مثبت و منفی یک پدیده با اقدام را مشاهده و بررسی کنیم، در آن زمان می توانیم به دور از هر نوع واکنش هیجانی، واقعیت را ببینیم. با این مقدمه، می توان گفت که روند انجام پروژه های حمل ونقلی در […]
زهرا ایرانشاهی
اگر این توانایی را داشته باشیم که در هر شرایطی ویژگی های مثبت و منفی یک پدیده با اقدام را مشاهده و بررسی کنیم، در آن زمان می توانیم به دور از هر نوع واکنش هیجانی، واقعیت را ببینیم. با این مقدمه، می توان گفت که روند انجام پروژه های حمل ونقلی در یکی دو سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است و این سخنی به گزاف نیست. اجرای پروژه های ریلی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل- با توجه به ضرورت نیاز به آن در حفظ محیط زیست و حفظ امنیت سفر نسبت به حمل ونقل جاده ای- در سال های اخیر سرعت بسیار بیشتری گرفته است و این موضوع، نشان از توجه ویژه دولتمردان در دولت های یازدهم و دوازدهم به اولویت های حمل ونقلی دارد.
شاهد مثال، افتتاح نخستین راهآهن دو خطه کشور توسط رییسجمهوری در پایان آبان ماه سال جاری است. ممکن است اولین پرسشی که برای شما به عنوان خواننده ایجاد شود این باشد که چرا حالا باید اولین راه آهن دوخطه افتتاح شود؟ این پرسش، کاملا به جا است اما لازم است در نظر داشته باشیم که کشور ما جزو پهناورترین کشورهای دنیا است و اگرچه روند انجام پروژه های عمرانی به کندی انجام می شده اما طول افتتاح پروژه های جاده ای و ریلی و افزایش امکانات در صنعت دریایی، در عصر حاضر قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست و از این نقطه نظر حتما باید نسبت به روند توسعه کشور امیدوار بود.
ضمن اینکه اعلام ددلاین برای افتتاح یک پروژه عمرانی یا مرسوم نبوده و یا اگر مرسوم بوده به انجام آن در موعدمقرر توجه کافی نمی شده است. اما تقریبا ۹۰ درصد پروژه های حمل ونقلی در سال های اخیر در موعد مقرر اجرا شده اند.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز از بهرهبرداری راهآهن میانه-بستانآباد در پایان آبانماه خبر داده و گفته است: راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز میتواند علاوه بر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بینظیری برای صادرات خدمات فنی-مهندسی نیز باشد.
خیرالله خادمی با اشاره به آمادگی راهآهن میانه-بستانآباد برای بهرهبرداری در پایان آبان ماه اظهار داشت: در راستای توسعه شبکه ریلی و اتصال مركز استان به آن، طبق اولویت در سالهای ۹۶ و ۹۷ با اتصال چهار استان به شبکه، هموطنان از خدمات ریلی بهرهمند شدند.
بر اساس سخنان معاون وزیر راه، استان آذربایجان شرقی، آخرین مرکز استانی است که باید طبق برنامه از مسیر جدید و با هدف کوتاه کردن مسیر و افزایش سرعت سیر راه آهن آن احداث میشد که خوشبختانه عملیات اجرایی پروژه راه آهن میانه-بستانآباد دیگر به پایان رسیده است.
گفتنی است که راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز میتواند علاوهبر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بینظیری برای صادرات خدمات فنی ـ مهندسی نیز باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در اینباره خاطرنشان کرد: راهآهن میانه-بستانآباد- تبریز اولین پروژه ریلی است که از ابتدا به صورت دو خطه اجرا میشود، در صورتي كه تمامی پروژههای ریلی شرکت ساخت ابتدا یک خطه ساخته میشود و در سنوات بعد احداث خط دوم در دستور کار قرار میگیرد.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی راهآهن میانه-بستانآباد و اهمیت آن برای استان آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور، انجام عملیات اجرایی این پروژه به دو فاز تقسیم شد که فاز اول آن از میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و فاز دوم اتصال به تبریز در ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر است که پیشبینی میشود فاز دوم در سال بعد به بهرهبرداری برسد.
همچنین لازم به توضیح است که عملیات اجرایی ادامه این پروژه ریلی تا تبریز از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و ریلگذاری آن نیز شروع شده و شرکت ساخت در حال تکمیل ابنیه فنی این پروژه است.
دلایل اهمیت راهآهن میانه-بستانآباد- تبریز برای کل کشور
مزیتهای داخلی و بینالمللی راهآهن میانه-بستانآباد- تبریز این است که این پروژه ریلی اتصال به کشور ترکیه و شرایط ترانزیت و صادارات کالا را فراهم میکند و استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهرهمند میشوند.
خادمی با اشاره به انجام عملیات اجرایی و مزیتهای حملونقلی راه آهن ميانه-تبريز نیز گفت: در مجموع ۶۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی، ۱۵ کیلومتر تونل و پل دو خطه در این پروژه ریلی اجرا میشود و کاهش ۵ و نيم ساعته زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر اتصال مركز شمالغرب به شبكه ريلي سراسري را به دنبال دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به هزینه احداث این پروژه یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینهها این مبلغ به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان میرسد.
گفتنی است این پروژه با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در پایان آبان سال جاری افتتاح و به بهرهبرداری می رسد. همچنین ۸۰ درصد مسیر ریلی میانه-بستان آباد-تبریز در مناطق کوهستانی و تپه ماهور قرار دارد و همین موضع باعث شد که ۷ کیلومتر انواع پلهای خاص، ۶.۷ کیلومتر هم تونل در این مسیر احداث شود. این راهآهن دارای ۴ ایستگاه سبقت و تلاقی و ۷ ایستگاه مسافری است و زمان سفر از تهران به تبریز را ۵٫۵ ساعت کاهش خواهد داد.