زهرا ایرانشاهی هر صنعت، مجموعه کنش و واکنش های افراد در زیر مجموعههای خرده نظام اقتصادی است. فارغ از اینکه این عملکرد مالی در بخش خصوصی اتفاق بیفتد و یا در بخش دولتی، آنچه اهمیت دارد این است که برای رشد هرکدام از صنایع در هر زمان، نیازمند توجه به این ظرفیت ها و چالش […]
زهرا ایرانشاهی
هر صنعت، مجموعه کنش و واکنش های افراد در زیر مجموعههای خرده نظام اقتصادی است. فارغ از اینکه این عملکرد مالی در بخش خصوصی اتفاق بیفتد و یا در بخش دولتی، آنچه اهمیت دارد این است که برای رشد هرکدام از صنایع در هر زمان، نیازمند توجه به این ظرفیت ها و چالش ها بطور همزمان هستیم.
درواقع بدون در نظر گرفتن شرایط زمینه، یا بهتر بگویم انگیزههای فردی و گروهی برای انجام یک کنش خاص اقتصادی، نمی توانیم گذشته آن صنعت و چشم انداز آینده را روشن تر ببینیم. با این تعبیر اگرچه نباید در یک نوع برداشت سور رئالبستی از تاریخ گذشته گرفتار شد اما سوابق تاریخی مهمند. درست مانند اینکه شرایط روانی یک فرد برای قضاوت ایشان تنها و نخستین اصلی است که در مواجهه با افراد مختلف باید به آن توجه کنیم و این توجه منافیِ اهمیت جامعه و تاثیری که افراد از آن می گیرند نیست. چراکه اقتصاد نیز حاصل رفتارهای عمومی است که اگرچه در عالم اقتصاد رخ می دهد اما بر اثر شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی یک جغرافیای خاص شکل می گیرند و رشد می یابند.
بنابراین در حال حاضر به رغم اینکه متاثر از افزایش دفعی قیمت بنزین و ماجراهای پس از آن، شاهد بروز نوعی ناامیدی عمومی باشیم، اما هرگز نباید نقاط قوت و رخدادهای مثبتی که اتفاقا در طول همین سال های اخیر رخ داده را نادیده بگیریم.
یکی از این اتفاقات، اعتماد به بخش خصوصی واقعی، است که برخلاف روند ناقص خصوصی سازی در طول سالیان گذشته در حال رخ دادن است. در حوزه حمل ونقل از جمله می تواند به همکاری بخش خصوصی و دولتی در شقوق مختلف آن و همچنین سپردن برخی امور به بخش خصوصی از طرف بخش دولتی است. در همین صنعت هوایی، اخیرا مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور خبر از تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور در راستای توجه جدی به هوانوردی عمومی داده است.
یا اینکه در همین شرکت، استقرار نظام هوانوردی در چارچوب استانداردهای بینالمللی نشان از توجه به نحوه مواجهه با قوانین ثابتِ تجاری برای همه کشورها به عنوان اصول علمیِ پذیرفته شده برای موفقیت در سطح بین الملل دارد.
سیاوش امیرمکری حالا درباره سیاست ارتباط با بخش خصوصی فعال در حوزه حمل ونقل هوایی با اشاره به اجرای تصميم های راهبردی در شرکت فرودگاه ها گفته است: تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور، فعال کردن موضوع هوانوردی عمومی به عنوان يکی از مباحث مهم در وزارتخانه و در سطوح عالی کشور از جمله اين اقدامات است.
این نوع تصمیمات، بیش از آنکه وابسته به برگزار یجلسات مختلف در بدنه دولت داشته باشد، به تغییر نگرش تک به تک افراد سازمان وابسته است. این اتفاق نیز در شرکت فرودگاه ها رخ داده است، چراکه امیرمکری خبر از انتخاب اعضاي جدید هسته گزينش شرکت داده و اظهار امیدواری کرده که با انتخاب و معرفي اعضاي هسته گزينش اميدواريم شاهد تحولات و تغيير نگرش و فرايندهاي قابل قبول در اين بخش باشيم.
بنابراین بدون اینکه به بد دیدن عادت کنیم، می توان گفت که چنین رویکرد مثبتی می تواند برای سایر دستگاه ها نیز الگو باشد. چراکه با تجربه زیسته دولت در زمینه توجه به حفظ پایه های اقتصاد صرفا دولتی در طول سال های گذشتهتر، حالا به منظور دستیابی به سود مشترک و بیشتر اقتصادی با کمترین نیاز به صنایع خارجی- دستکم درباره موضوع این گزارش- حالا نوبت اعتماد متقابل است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاه ها درباره اصول گزینش در این شرکت نیز بر حفظ کرامت همکاران در امور گزینش و انتخاب اصلح تاکيد کرده و افزود: اميدوارم در فضایي صميمي و به دور از هر گونه نگاه خاص به انتخاب متخصصین متعهد برای شرکت بپردازیم.
بر اساس این سخنان، تصميم هاي راهبردي در شرکت فرودگاه ها در حال اجرا است که مي توان به تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور، فعال کردن موضوع هوانوردي عمومي به عنوان بحث مهم در وزارتخانه و در سطوح عالي کشور اشاره کرد.
اميرمکري همچنین به سه اقدام مهم شرکت فرودگاه ها که در حوزه خرید هواپیما با توجه به شرایط تحریم ها است نیز اشاره کرده و گفت: پيگيري خريد هواپيماي فلايت چک دوم، بهره برداري از امکانات شعب مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی در فرودگاه هاي کشور در امر آموزش با مشارکت بخش خصوصي، پيگيري جهت اخذ مجوز از سازمان هواپيمايي کشوري براي فعاليت هاي ايرتاکسي از مهمترين اين اقدامات است.
درواقع با ورود هواپيماي دوم فلايت چک امکان فروش خدمات فلايت چک به ساير سازمان ها و کشورهاي همسايه فراهم خواهد شد.
استقرار نظام هوانوردی در چارچوب استانداردهای بینالمللی
به نظر می رسد که استقرار سیستم ایمنِ هوانوردی، هدف نهایی شرکت های هواپیمایی در دنیا باشد. در بسیاری از مراکز استان در ایران که فرودگاه دارند، به افزایش پروازهای داخلی و بین المللی در دو دهه گذشته کم توجهی شده است و بسیاری از فرودگاه ها به بیشتر شهرها پرواز هرروزه نداشته اند. نتیجتا سیستم داخلی و فنی این فرودگاه ها نیز قدیمی شده بودند. اما در طول نیم دهه اخیر، به ویژه، شرکت فرودگاه ها نسبت به برقراری حمل ونقل هوایی ایمن در فضای کشور توجه بیشتری نشان داده است. چراکه توجه به بهسازی فرودگاه ها نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال، احداث سطوح پروازی ایمن، استقرار نظام هوانوردی مجهز به تجهیزات و دستگاه های ارتباطی، کمک ناوبری و نظارتی در چارچوب مقررات و استانداردهای بین المللی را از مهمترین اقدامات طرح توسعه فرودگاه سمنان به عنوان یکی از شهرهای مورد بحث در این پاراگراف، در نظر گرفته شده است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در همین زمینه با اشاره به تصویب طرح جامع فرودگاه سمنان که سابقه تاسیس فرودگاه به سال ۱۳۵۵ برمی گردد، گفت: در سال ۱۳۹۴این طرح جامع تصویب شده و برنامه ریزی آن در قالب سه فاز ۵ ساله، ۱۰ ساله و ۲۰ ساله انجام شده است. او حوزه های عملکردی فرودگاه سمنان را شامل حوزه های اداری، مالی و حقوقی، عملیات هوانوردی و حوزه عملیات فرودگاهی عنوان کرده است و مهمترین اقدامات حوزه اداری – مالی و حقوقی فرودگاه سمنان را تملک و مستندسازی اراضی و افزایش ۱۰۴ هکتار اراضی فرودگاه و مستند سازی ۳۶۰ هکتار از مساحت فرودگاه عنوان کرد.
گفتنی است که شهر سمنان یکی از شهرهای ترانزیتی در داخل کشور است که وجود و تجهیز فرودگاه در آن اهمیت بالایی دارد. در واقع تمامی موارد مربوط به حوزه عملیات هوانوردی توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره بیشتر فرودگاه ها انجام می شود اما فرودگاه سمنان اقدامات چشم گیری در این زمینه انجام داده است.
امیرمکری به مهمترین فعالیت های فرودگاه سمنان در حوزه عملیات فرودگاهی اشاره کرد و گفت: توسعه و بهسازی سطوح عوامل پروازی(استاندارد سازی سطوح پروازی، افزایش PCN باند، افزایش ضریب ایمنی سطوح پروازی از طریق اجرای استپ های دو طرف باند)، از جمله این فعالیت ها بوده است.
موضوع مهم دیگر در حوزه هوانوردی ظرفیت پذیرش هواپیماهای سنگین و نیمه سنگین در فرودگاه ها است. چراکه حکایت از رونق بیشتر عملکرد هوایی در افزایش بار و مسافر دارد. رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در توضیح بیشتر موضوع قابلیت پذیرش هواپیماهای سنگین و نیمه سنگین گفته است که با افزایش طول باند از دو هزار و ۸۰۰ به سه هزار و ۱۰۰ متر، امکان نشست و برخاست هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ نیز در این فرودگاه محقق شد.
وی اضافه کرد: پروژه فوق با تامین هزینه ای بالغ بر ۲۲۵ میلیارد ریال در فروردین ماه ۱۳۹۶ با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.
گفتنی است که براساس این گزارش، نصب سیستم های ارتباطی و ضبط مکالمات هوانوردی HCLS۳۰۰۰، راه اندازی سامانه ۳۰ کاناله و قابلیت آرشیو اطلاعات بر روی RDX ، نصب و راه اندازی و فلایت چک سیستم های کمک ناوبری DME و NDB، تجهیزات اتاق تکنیکال بلاک برج مراقبت پرواز و ایجاد زیرساخت ارتباطی جهت ارتباط مستقیم با مرکز کنترل فضای کشور به صورت هات لاین بر روی بستر MPLS از دیگر اقدامات مهم شرکت فرودگاه ها در زمینه توسعه صنعت هوایی بوده است و از این رهگذر، به رغم تحریم های امریکا، این بار صنایع حمل ونقل به ویژه صنعت هوایی و ریلی با قدرت بیشتری در حال رشد هستند و این سخن، ادعایی بدون عملکرد از طرف مدیران صنعت هوایی کشور نیست.