«جمله» ظرفیت‌های تازه شرکت فرودگاه‌ها را بررسی می‌کند؛ تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور
«جمله» ظرفیت‌های تازه شرکت فرودگاه‌ها را بررسی می‌کند؛ تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور

ماهور مهراد ظرفیت فرودگاه‌های کشور با توجه به فضای امن هواییِ ایران، روبه افزایش است. ۸۷ فرودگاه فعال در کشور وجود دارد که سالانه ظرفیت جابه جایی ۸۰ میلیون مسافر را دارند و تلاش می کنند تا این ظرفیت با ایجاد زیرساخت ها افزایش یابد. حالا اما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی  ایران با […]

ماهور مهراد
ظرفیت فرودگاه‌های کشور با توجه به فضای امن هواییِ ایران، روبه افزایش است. ۸۷ فرودگاه فعال در کشور وجود دارد که سالانه ظرفیت جابه جایی ۸۰ میلیون مسافر را دارند و تلاش می کنند تا این ظرفیت با ایجاد زیرساخت ها افزایش یابد. حالا اما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی  ایران با همکاری بخش خصوصی در تلاش است تا ظرفیت فرودگاه‌های کشور را با اقداماتی نظیر تعدیلِ تعرفه‌های فرودگاهی تعو ارائه مشوق‌ها برای جذب پرواز در برخی فرودگاه‌های کم برخوردار، افزایش دهد.
حل چالش های صنعت هوایی در این راه راهبردی است که کمک می کند تا رشد صنعت هوایی با قدرت بیشتری ادامه یابد. در حال حاضر به عنوان مثال در فرودگاه هایی که پروازهای چارتری در آنها انجام می شود، مشکل افزایش نرخ بلیت را شاهد هستیم که بنابر برنامه های شرکت فرودگاه ها، چنانچه شرکت های هواپیمایی بتوانند به صورت مستقیم پروازهای برنامه ای خود را جایگزین پروازهای چارتری کنند قطعا نرخ بلیت در این فرودگاه ها تثبیت خواهد شد.
اما به عنوان مثال، انجام بدون نقصِ پروازهای حج توسط ۱۸ فرودگاه نیز یکی از نشانه های تلاش بی وقفه برای انجام دریست عملیات های پروازی می تواند باشد. همچنین کار تجهیز فرودگاه های کشور به تجهیزات ناوبری  در حال انجام است و تلاش می شود این تجهیزات از تولیدات داخلی تامین شود.
این در حالی است که رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران نیز درباره تلاش های شرکت فرودگاه ها برای انجام درست عملیات پروازی و همچنین افزایش سطح مشارکت بخش خصوصی، با اشاره به اجرای تصميم های راهبردی در شرکت فرودگاه ها گفت: تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور، فعال کردن موضوع هوانوردی عمومی به عنوان يکی از مباحث مهم در وزارتخانه و در سطوح عالی کشور از جمله اين اقدامات است.
سياوش اميرمکری با اشاره به انتخاب اعضاي جدید هسته گزينش شرکت گفت: با انتخاب و معرفي اعضاي هسته گزينش اميدواريم شاهد تحولات و تغيير نگرش و فرايندهاي قابل قبول در اين بخش باشيم. وي به حفظ کرامت همکاران در امور گزینش و انتخاب اصلح تاکيد کرد و افزود: اميدوارم در فضایي صميمي و به دور از هر گونه نگاه خاص به انتخاب متخصصین متعهد برای شرکت بپردازیم.
رييس هيات مديره و مدير عامل شرکت فرودگاه ها عنوان کرد: تصميم هاي راهبردي در شرکت فرودگاه ها در حال اجرا است که مي توان به تفويض اختيار به ۱۰ فرودگاه کشور، فعال کردن موضوع هوانوردي عمومي به عنوان بحث مهم در وزارتخانه و در سطوح عالي کشور اشاره کرد.
اميرمکري در ادامه به سه اقدام مهم شرکت فرودگاه ها اشاره کرد و گفت: پيگيري خريد هواپيماي فلايت چک دوم، بهره برداري از امکانات شعب مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی در فرودگاه هاي کشور در امر آموزش با مشارکت بخش خصوصي، پيگيري جهت اخذ مجوز از سازمان هواپيمايي کشوري براي فعاليت هاي ايرتاکسي از مهمترين اين اقدامات است.
گفتنی است که با ورود هواپيماي دوم فلايت چک امکان فروش خدمات فلايت چک به ساير سازمان ها و کشورهاي همسايه فراهم خواهد شد.

تفويض اختيار به مديران فرودگاهی در راستای چابکسازی
شرکت فرودگاه‌ها
این در حالی است که عضو هيات مديره شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نیز اخیرا در همايش مديران ستادي و فرودگاهي تاکيد کرد که هدف از تفويض اختيار در توسعه و اجراي طرح هاي فرودگاه هاي کشور بويژه فرودگاه هاي بزرگ براي انجام چابکي و عکس العمل سريع در تصميم گيري و اجراي طرح هاي فرودگاهي است.
حسين اسفندياری در اين همايش با بيان اينکه از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پيش مديران فرودگاه ها بويژه فرودگاه هاي بزرگ کشور درخواست تفويض اختيار را به عنوان حقي به جا مطرح کردند، گفت: منطقي است که کارهاي توسعه و عمران فرودگاه ها و امور بازرگاني به مديران فرودگاه ها تفويض شود زیرا مديران فرودگاهي داراي توان، نيرو و اراده کافي هستند و نيز آشنايي بيشتري با شرايط خاص بازرگاني و مسايل اقتصادي منطقه خود دارند.
راهبر عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران افزود: از سوي ديگر با تفويض اختيار به مديران فرودگاهي مجموعه ستاد سبک تر مي شود و مديران ستادي حوزه عمران و توسعه فرودگاه ها و تجهيزات و سامانه هاي فرودگاهي آسان تر مي توانند به وظايف اصلي خود عمل کنند.
وي با تاکيد بر اينکه اکنون در مبانی علمی مدیریت و کشورهاي مختلف دنيا به دنبال حذف سیستم هاي پيچيده مدیریت هستند، عنوان کرد: با تفويض اختيار به مديران فرودگاهي چابکسازي فعاليت هاي مجموعه ستاد شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران و توان و فرصت پرداختن به امور کلان، سیاستگذاری و مديريت جامع تر فراهم مي شود.
اسفندياري همچنين با بيان اينکه مديران ستادي بايد ابزارهاي رقابت در بازار هوانوردي را فراهم کنند، افزود: براي اينکه طرح تفويض اختيار به نتيجه مطلوب برسد بايد از اهرم مهم آموزش استفاده شود.
گفتنی است که براساس معيارها و مقررات ملي و بين المللي؛ استمرار خدمت رساني مطلوب، ايمن و مطمئن در صنعت هوانوردي و حمل و نقل هوايي راهبري، مديريت، نگهداري و توسعه فرودگاه ها، سامانه هاي هوانوردي كشور و مديريت ترافيك هوايي كشور به عنوان مهمترين اركان زيرساختي  اين صنعت بر عهده شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران است.
این در حالی است که صنعت هوایی در ایران نیز به عمر صد ساله خود رسیده است و در این بازه که خیلی هم کوتاه نیست، پیشرفت های بسیاری برای هواپیماها و صنعت هوایی کشور اتفاق افتاده است. در گذشته تنها برخی از مهمترین شهرهای ایران مانند تهران، اهواز و مشهد دارای فرودگاه بودند و امکان استفاده از هواپیما در آنها وجود داشت. اما امروزه در بیشتر استان های کشور حداقل یک فرودگاه وجود دارد و در کنار تجهیز فرودگاه ها، می توان به رشد این صنعت در آینده نزدیک نیز امیدوار بود.