وزیر راه و شهرسازی کشورمان اخیرا در اظهارنظری گفت که دچار فقر در نیروی ماهر و متخصص هستیم. اگرچه این سخن در زمینه صنعت ساختمان اظهار شده اما کمبود نیروی متخصص در بسیاری از حوزه های حمل ونقل نیز خودنمایی می کند. این در حالی است که اخیرا رييس هيات مديره و مدير عامل شرکت […]
وزیر راه و شهرسازی کشورمان اخیرا در اظهارنظری گفت که دچار فقر در نیروی ماهر و متخصص هستیم. اگرچه این سخن در زمینه صنعت ساختمان اظهار شده اما کمبود نیروی متخصص در بسیاری از حوزه های حمل ونقل نیز خودنمایی می کند. این در حالی است که اخیرا رييس هيات مديره و مدير عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نیز از برنامه ريزي براي تامين نيروي انساني مورد نياز صنعت هوانوردي و فرودگاهي تا ۵ سال آينده خبر داد.
سياوش اميرمکری با اشاره به محدوديت هايي که تحريم در صنعت هوانوردي و فرودگاهي به وجود آورده است، گفت: با تلاش و همت تمامي متخصصان، مسئولان و دانشجويان صنعت فرودگاهي و هوانوردي توانسته ايم مديريت قابل توجه و آبرومندي را در اين صنعت ارائه داده و به دستاوردهاي مهمي برسيم.
گفتنی است که رشته هوانوردی در دانشگاه های مختلف ایران وجود دارد و دارای سه شاخه خلبانی، مراقبت پرواز و ناوبری هوایی است که در این میان دو شاخه خلبانی و مراقبت پرواز از بین داوطلبان گروههای آزمایشی ریاضی و فنی و علوم تجربی دانشجو میپذیرند. شرکت فرودگاه ها نیز در این میان، با دانشگاه های هوانوردی کشور در زمینه جذب نیروی کاری ماهر همکاری های مختلفی دارد. این در حالی است که امیرمکری در اینباره گفته است: امروز شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران به عنوان وظيفه اصلي خود، براي تامين نيازهاي آينده همچون بهره مندي از نيروهاي متخصص و کارآمد در صنعت هوانوردي، همکاري و هماهنگي هاي بسياري را با دانشکده صنعت هواپيمايي کشوري داشته و خواهد داشت.
رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها در ادامه ضمن گراميداشت روز دانشجو و روز جهاني هواپيمايي که در همین هفته بود، عنوان کرد: در حوزه عمليات هوانوردي و آموزشي، طبق برنامه ريزيهای صورت گرفته براي ۵ سال آينده نيازهاي نيروي انساني متخصص صنعت فرودگاهي و هوانوردي را در دستور کار قرار داده ايم. وی توضيح داد: بهمنظور جبران کمبود نيروي انساني در حوزه عمليات هوانوردي، مجوزي را از سوي سازمان امور اداري و استخدامي اخذ کرده ايم. اميرمکري تصريح کرد: با اخذ مجوز براي استخدام در حوزه عملياتي اعم از هوانوردي و فرودگاهي تا پايان سال جاري و يا اوايل سال آينده آزمون استخدامي برگزار خواهد شد.
وي در ادامه بيان داشت: با توجه به مشاغل اختصاصي شرکت فرودگاه ها در حوزه عمليات هوانوردي، اقداماتي انجام شده است که مي توان به پيگيري جهت اخذ مجوز از سازمان امور اداري استخدامي براي مستثني کردن و خارج کردن رشته هاي اختصاصي از طريق آزمون عمومي، استفاده از خدمات دانشجويان دانشکده از سوي ستاد کل نيروهاي مسلح و گرفتن امريه براي دانشجويان از طريق اخذ مجوز از سوي ستاد نيروهاي مسلح اشاره کرد.
روز جهانی هواپیمایی چه روزی است؟
۱۶ آذر ماه مصادف با ۷ دسامبر سالروز امضای کنوانسیون بینالمللی هواپیمایی کشوری در سال ۱۹۴۴ است که متعاقب امضای این کنوانسیون، سازمان جهانی هواپیمایی کشوری تأسیس شد. به همین دلیل مجمع عمومی این سازمان در سال ۱۹۹۲، طی قطعنامهای این روز را به عنوان روز جهانی هواپیمایی کشوری تصویب و اعلام کرد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به صورت رسمی این روز مورد تأیید قرار گرفته است.
همه ساله کشورها برای گرامیداشت این روز و یادآوری و تأکید بر اهمیت صنعت هواپیمایی کشوری در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و نقش اساسی سازمان هواپیمایی کشوری در حفظ، ارتقا، ایمنی و کارآیی و قانونمندی در حمل و نقل هوایی نسبت به برگزاری مراسم این روز و اجرای برنامههای مختلف اقدام میکنند.
در ایران نیز سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حاکمیتی، نظارتی و سیاستگذاری در صنعت حمل و نقل هوایی، برنامه این روز را با حضور مسئولین و دست اندرکاران شرکتهای هواپیمایی و کارشناسان این صنعت در روز ۱۶ آذر ماه برگزار میکند.
ارتقای ايمنی و کارايی و قانونمندی در حملونقل هوايی محوریترين نقش سازمان هواپيمايی
این در حالی است که رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در پيام خود برای تبریک سالروز جهاني هواپيمايی اظهارداشته است که کشورهاي عضو ايکائو در چنين روزی به اهميت صنعت هواپيمايي کشوري در توسعه اقتصادي و اجتماعي جوامع و نقش آن در حفظ و ارتقا ايمني و کارايي و قانونمندي در حمل و نقل هوايي تاکيد مي کنند.
علي عابدزاده افزود: ۷دسامبر روز جهاني هواپيمايي کشوري نامگذاري شده است و روز جهاني سازمان بين المللي هوانوردي کشوري (ايکائو) يکي از نهادهاي تخصصي سازمان ملل متحد است.
این در جالی است که همانطور که عنوان شد، ۱۶ آذر سالروز امضاي كنوانسيون بين المللي هواپيمايي (در سال ۱۹۴۴) است كه به طور رسمي در سال ۱۹۴۷ موجوديت يافت و متعاقب آن تاسيس سازمان هواپيمايي كشوري است در سال ۱۹۹۲ مجمع عمومي سازمان ملل متحد طي قطعنامه اي اين روز را روز جهاني اين سازمان تصويب و اعلام كرد و ايران نيز در سال ۱۳۲۷ به عضويت اين سازمان در آمده است. رئيس سازمان هواپيمايي كشوري يادآورشد: اين سازمان نقش هماهنگ سازي استانداردهاي بين المللي پرواز، مديريت خطوط هوايي و انسجام و يكپارچگي اين صنعت را در جهان به عهده دارد كه شوراي ايكائو محوري ترين نهاد تصميم گير اين سازمان محسوب مي شود. فعاليت هاي اين شورا متمركز بر منشوري است چون:
اطمينان از رشد منظم و ايمن هواپيمايي كشوري
تشويق صنعت و طراحي هواپيما براي مقاصد صلح جويانه
ترغيب توسعه خطوط هوايي، فرودگاهها و تسهيلات هوانوردي
پاسخ به نياز مردم جهان به حمل و نقل هوايي ايمن، منظم و كارا و با صرفه
جلوگيري از تضييع اقتصادي ناشي از رقابت هاي مضره
حفظ حقوق دول عضو و تامين فرصت مساوي براي اعضا براي برقراري سرويس هاي هوايي
از بين بردن تبعيض ميان كشورهاي عضو
افزايش ايمني پروازها در ناوبري هوايي بين المللي
ارتقاء عمومي همه ابعاد هوانوردي
تعميم و توسعه كليه امور پشتيباني هواپيمايي كشوري
همچنين ايكائو قوانين و مقررات خود را تحت عنوان انكس هاي ۱۹ گانه در خصوص تمامي اجزاء هوانوردي بخش سيويل به كشورهاي عضو از جمله؛ قوانين و مقررات صدور گواهينامه ها، مراقبت پرواز، هواشناسي،عمليات، ثبت هواپيماها، ساخت ونگهداري، تسهيلات رفت و آمد مسافران، ترخيص بار، گمرك و گذرنامه، ساخت و نصب و نگهداري دستگاههاي ارتباطي و ناوبري و رادار، تجسس و نجات، بررسي و پيشگيري سوانح، خصوصيات فرودگاهها، مقررات مربوط به انتشار اطلاعات هواپيما از طريق صدور نوتم، صداي هواپيما، محيط زيست، بسته بندي و انبار كردن و حمل بي خطر كالاهاي خطرناك و الزام دولت ها در خصوص مديريت ايمني هوانوردي ابلاغ مي كند.