«جمله» از نشست خبری مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در چهارمین دوره نمایشگاه حمل‌ونقل را گزارش می‌دهد؛ / رونمایی از نسخه جدید سامانه ۱۴۱
«جمله» از نشست خبری مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در چهارمین دوره نمایشگاه حمل‌ونقل را گزارش می‌دهد؛ / رونمایی از نسخه جدید سامانه ۱۴۱

    ماهور مهراد/ دیروز و در حاشیه دومین روز از چهارمین دوره نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در نوبتِ عصر، نشست خبری با حضور مدیر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برگزار شد. در نشست خبری عصر دیروز، رییس سازمان راهداری و حمل […]

 

 

ماهور مهراد/

دیروز و در حاشیه دومین روز از چهارمین دوره نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در نوبتِ عصر، نشست خبری با حضور مدیر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برگزار شد.
در نشست خبری عصر دیروز، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رونمایی نسخه جدید سامانه ۱۴۱ خبر داد. عبدالهاشم حسن‌نیا درباره برنامه‌ها و اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص هوشمندسازی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: در سومین روز از نمایشگاه حمل ونقل از نسخه جدید سامانه ۱۴۱ رونمایی می‌شود. وی افزود: براساس قابلیت‌های سامانه جدید ارتباط دوسویه بین مردم و سازمان برقرار شده و مخاطبان می‌توانند از قابلیت‌های مختلف آن استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان داشت:‌ از سال‌های پیش هوشمندسازی حوزه راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دستور کار سازمان قرار داشته که در حمل و نقل، موضوع بازارگاه‌های الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت و امروز ۱۶ بازارگاه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند. همچنین آئین‌نامه تاسیس شرکت‌ها نیز ابلاغ شده است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به هوشمندسازی بخش راهداری گفت: با استفاده از سیستم PMS میزان خرابی رویه راه‌ها بررسی و آنالیز شده و ترمیم و نگهداری آن‌ها اولویت‌بندی می‌شوند. حسن‌نیا خاطرنشان کرد: در حوزه ITS نیز اقدامات مختلفی درخصوص نصب و راه‌اندازی سامانه‌های نظارتی و ثبت تخلفات انجام شده است. این سامانه‌ها ۲ گروه مشتری دارند که یک گروه سازمان‌ها و گروه دوم مردم هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به موضوع تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت:‌ طی مذاکره‌ای که با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد، لاستیک مورد نیاز ناوگان حتی بیش از حدنیاز تامین شده و از طرفی میزان پیمایش برای برخورداری از لاستیک نیز از ۲۰ هزار کیلومتر به ۱۵ کیلومتر کاهش یافته است. وی افزود: حدود ۳۰ هزار سواری در کشور تردد می‌کنند و با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده افزایش کرایه در دستور کار سازمان قرار ندارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان این‌که ضریب اشغال صندلی در ناوگان اتوبوسی افزایش پیدا کرده است، گفت: تا پیش از افزایش قیمت سوخت، ضریب اشغال صندلی در اتوبوس‌ها ۶۰ درصد بود که با گران شدن بنزین ضریب اشغال صندلی‌ها افزایش پیدا کرده است. وی خاطرنشان کرد: در واقع سفر با خودروهای شخصی ۱۶ درصد کاهش و تعداد سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در کشور ما به‌طور متوسط حدود ۹۰ درصد بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند که شامل ۳۵۰ هزار کامیون و ۱۰۰هزار ناوگان مسافری است. در واقع با توجه به ظرفیت موجود حدود یک میلیارد نفر-سفر و ۶۰۰ میلیون تن بار در جاده‌ها جابه‌جا می‌شوند. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به ارتقا بهره‌وری در حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: متوسط حمل بار ناوگان کشور حدود ۶۰ هزار کیلومتر در سال است که می‌تواند با بهره‌وری به ۱۵۰ هزار کیلومتر در سال افزایش یابد. وی افزود: با استفاده از تجهیزات و امکانات موجود در نظر داریم بهره‌وری را افزایش دهیم و بر اساس برآورد به عمل آمده در ۸ ماهه نخست امسال صدور بارنامه حدود ۵ درصد معادل ۲۰۰ هزار نسخه رشد داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در قبال ساخت و نگهداری راه‌های روستایی گفت: امسال از تیرماه، نگهداری راه‌های روستایی از ادارات کل راه و شهرسازی به سازمان محول شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی تا ۶ ماه آینده آسفالت کنیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای یکی از دغدغه‌های سازمان را نوسازی ناوگان راهداری اعلام کرد و گفت: هفته گذشته طی نشستی که با معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، مقرر شد ۶۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۳۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات تخصیص یابد و امیدواریم اولین خرید ۴ ماه آینده انجام شود.
حسن نیا با اشاره به سیلاب ابتدای سال جاری و اقدامات انجام شده گفت: حدود ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در سیلاب ابتدای سال جاری تخریب شد که بیشترین سهم مربوط به استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه بوده است. در همین راستا تعهد کردیم نسبت به بهسازی و ترمیم تمامی محورهای آسیب دیده اقدام کنیم.
وی یادآور شد: البته در خرم آباد-پل دختر در محدوده رودخانه کشکان، پروژه‌ای به طول ۲۴ کیلومتر از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دست ساخت قرار دارد که فاز اول آن انجام شده و امیدواریم باقی این پروژه ظرف دو سال آینده تکمیل شود. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ هزار سواری کرایه بین شهری در کشور فعالیت دارند که با توجه به سهمیه اختصاص یافته به آن‌ها، افزایش قیمت کرایه در دستور کار قرار ندارد و فقط در صورتی که پیمایش این ناوگان بیشتر باشد با هماهنگی وزارت نفت سهمیه آن‌ها افزایش می‌یابد.

هیچ پروژه بزرگی بدون انجام مطالعات ژئوتکنیک در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اجرا نمی‌شود
مدیرعامل شرکت فنی و مکانیک خاک نیز به عنوان سخنران بعدی در این نشست، از پیشنهاد تبصره‌ای در قانون بودجه ۹۹ خبر داد که بر اساس آن این شرکت به یک موسسه دولتی با وظایف حاکمیتی تبدیل و اساسنامه جدیدی برای آن تهیه می‌شود.
سیدرضا حسینی مسئولیت اصلی این شرکت را انجام آزمایش‌های کنترل کیفی به منظور افزایش کیفیت ساخت و نگهداری پروژه‌های عمرانی کشور خواند و گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و یک شرکت تماما دولتی است.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاشمان را برای ارتقا سطح خدمات خود با استفاده از فناوری‌های روز به کار می‌بندیم، افزود: نتیجه انجام آزمایش‌های کنترل کیفی در اختیار دستگاه‌ نظارت، کارفرما و مهندسان مشاور پروژه قرار می‌گیرد و تمام تلاش ما این است که در قالب یک سامانه از لحظه صدور درخواست تا زمانی که نتیجه به کارفرما ارائه می‌شود را در قالب یک سامانه انجام دهیم. ضمن آنکه ما باید از تجهیزات سالم و کالیبره استفاده کنیم و در گام بعدی بتوانیم استانداردهای روز دنیا را به کار گیریم. در قالب این سامانه مشخص می شود که آیا اپراتور دوره‌های لازم را دیده و اطلاعات او ثبت شده و مورد تایید است یا خیر و بر این اساس سیستم اجازه کار را صادر خواهد کرد؛ مرحله بعدی به کالیبره و مورد تایید بودن تجهیزات استفاده شده برمی‌گردد که اجازه استفاده از این تجهیزات نیز توسط سیستم صادر می شود و در ادامه از طریق برنامه‌نویسی انجام شده، برگه آزمایشگاه صادر می‌شود و خیلی سریع از طریق سامانه در اختیار درخواست‌دهنده قرار می‌گیرد.
وی افزود: سرعت انتقال نتیجه آزمایش به دستگاه نظارتی این امکان را می‌دهد که در صورت هرگونه خطای احتمالی سریعا به این موضوع رسیدگی کند و مانع از ادامه کار شود.
مدیرعامل شرکت فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه تبصره‌ای در قانون بودجه ۹۹ توسط وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است، گفت: در قالب این تبصره شرکت آزمایشگاه به یک موسسه دولتی که وظیفه حاکمیتی را در این صنعت دارد تبدیل و اساسنامه جدیدی برای آن تهیه شود و بخش خصوصی فرصت یابد تا در قالب ساز و کاری که فراهم می شود فعالیت خود را توسعه دهد.
گفتنی است که ضمن اینکه امروز از نسخه جدید سامانه ۱۴۱ امروز رونمایی شد، در روز نخست نمایشگاه حمل ونقل نیز از نخستین رویداد تخصصی حوزه راهداری با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.