شهلا منصوریه- دبیر گروه اجتماعی/ آسمان پایتخت که بعد از یک هفته آلودگی شدید، نیمچه بارانی را شاهد بود؛ اما همچنان صحنه غلظت آلاينده هاي جوي است و آن هم يك علت بيشتر ندارد. طي هفته جاری و براساس پیش بینی ها قرار بود هفته ای بارانی و برفی را تجربه کنند و نفس […]
شهلا منصوریه-
دبیر گروه اجتماعی/
آسمان پایتخت که بعد از یک هفته آلودگی شدید، نیمچه بارانی را شاهد بود؛ اما همچنان صحنه غلظت آلاينده هاي جوي است و آن هم يك علت بيشتر ندارد. طي هفته جاری و براساس پیش بینی ها قرار بود هفته ای بارانی و برفی را تجربه کنند و نفس راحتی بکشند؛ اما نیمه های شب پایتخت تنها شاهد بارش بسیار کوتاهی بود که از پس آلودگی های پایتخت برنیامد و مسئولان باز هم نیمه های شب مدارس و سپس دانشگاه را تعطیل اعلام کردند تا این سوال در ذهن عموم جا بگیرد که چرا آلودگی های کشنده هوا را پایانی نیست و این سناریو با هر پاییز و زمستان نفس شهروندان کلانشهرها از جمله تهران را به شماره می اندازد؟
هفته هاست که شاخص کیفیت هوا در بسیاری از مناطق تهران به حد هشدار می رسد و در نهایت منجر به تعطیلی قطره چکانی تعطیلی مدارس منجر می شود. البته موضوع آلودگی هوای پایتخت سال هاست که گریبان شهروندان را گرفته و چتر خاکستری خود را بر سر شهر گسترانده است. با وجود اینکه راهکارهای برای حل این مشکل پیشنهاد و به کار گرفته می شود اما همچنان راهکارهای قانونی مانند «منع پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری» در نظر گرفته شد اما متاسفانه چنین قوانینی هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. به گفته کارشناسان، سهم وسایل نقلیه در این آلودگی هوای تهران بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است که از این مقدار، ۲۸ درصد سهم موتورسیکلت هاست. همچنین۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری، به اندازه یک اتوبوس دیزلی کارکرده و چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می کند و اکثر موتورسیکلتهایی که در سطح شهر تردد می کنند کاربراتوری هستند که هم اجازه مسافرکشی دارند و هم باربری که بیشترین آسیب را به وضعیت هوای شهرها وارد می کنند. از سوی دیگر اگر در یک خودروی سواری یورو۲ میزان تولید آلاینده های هیدروکربن، اکسیدهای ازت و مونواکسیدکربن کمتر از ۳ گرم بر کیلومتر باشد، یک موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵ گرم در کیلومتر آلودگی منتشر می کند.
از زمان اجرایی شدن طرح جدید کنترل آلودگی هوای شهر تهران و محدودیتهایی که در این زمینه برای خودروها ایجاد شده، تعداد موتورسواران در سطح شهر تهران، افزایش پیدا کرده و یکی از اصلیترین دلایل آن، نبود قانونی در رابطه محدودیت های عبور و مرور برای موتورسواران است.
در این میان به گفته پلیس راهور تهران، در حال حاضر ۱۱ میلیون موتورسیکلت پلاک شده در کشور وجود دارد. متاسفانه طرحی که برای کنترل کاهش آلودگی هوا ایجاد شده در بخش هایی از آن نیاز به تغییر بوده که موارد آن به شهرداری تهران ارائه شده است، اما تنها با یکی از طرحها موافقت شده و مابقی آن ها بدون تغییر مانده اند. در کنار همه این موارد، باید نیم میلیون موتورسیکلت توقیفی را هم افزود که نه تنها اسقاط نمی شوند بلکه از طریق مزایده هایی مجددا به چرخه مصرف برمی گردند.
بزرگترین آلاینده هوای تهران!
به گفته مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE) سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، موتورسیکلتهای فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند.
همایون توفیقی اظهار کرد: نتایج مطالعات انجام شده از سوی جایکا (انستیتوی تحقیقاتی ژاپن) در زمینه آلودگی هوای تهران و چند کلانشهر دیگر نشان میدهد که ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت ها و سایر وسایل نقلیه است.
به گفته وی، موتورسیکلت های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای کلان شهر تهران دارند. مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به ماده “۲” قانون هوای پاک گفت که طبق این قانون، موتورسیکلت سازان موظف شده بودند که موتورسیکلت های فرسوده را اسقاط کنند.
با این وجود موتورسیکلت ها همچنان ساماندهی نشده اند. در این رابطه، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، گفت که موضوع موتورسواران را بررسی کرده ایم، تا در واقع سازوکارهایی فراهم شود که با ارائه وام و تسهیلات، موتورهای فرسوده از سطح شهر جمع آوری شده و به موتورهای انژکتوری یا موتورهای برقی تبدیل شوند.
به گفته صدراعظم نوری؛ البته طبق گزارش هایی که در جلسه با پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه شد، در سطح استان تهران حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت وجود داشته که سهم شهر تهران ۲۰۰ هزار موتورسیکلت است. البته در گذشته برخی کارشناسان معتقد بودند که ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر وجود دارد؛ در حقیقت این آمار برای موتورسیکلت هایی بوده که از مقطعی تا به امروز تولید شده است، ولی بسیاری از اینها فرسوده یا در پارکینگ ها هستند.
لازم به ذکر است طبق ماده ۱۱ آئین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، “شماره گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. البته موتورسیکلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند”. با این حال در ماه پایانی سال گذشته، تعلیق قانون حذف موتورسیکلت های فرسوده، خبرساز و علت آن نبود زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون اعلام شد.
اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلت سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری به تعویق افتاد.