قسمت دوم منابع اعتباری تخصیص داده شده به حوزه راه ها در حدود یك دهم اعتبار مورد نیاز بوده كه لازم است مجموعه دولت و وزارت راه وشهرسازی نسبت به ایجاد منابع جدید به منظور تامین اعتبار جهت نگهداری راهها اقدام کنند. نكته قابل توجه آنكه متولیان امر راهداری برای نگهداری جاری، مستمر دورهای […]
قسمت دوم
منابع اعتباری تخصیص داده شده به حوزه راه ها در حدود یك دهم اعتبار مورد نیاز بوده كه لازم است مجموعه دولت و وزارت راه وشهرسازی نسبت به ایجاد منابع جدید به منظور تامین اعتبار جهت نگهداری راهها اقدام کنند. نكته قابل توجه آنكه متولیان امر راهداری برای نگهداری جاری، مستمر دورهای ، متناوب و بهسازی راهها دارای مسئولیت مضاعف به منظور برقراری عبور و مرور ایمن و روان با زمان سفر منطقی و حداقل مصرف سوخت و استهلاك برای وسایط نقلیه باری و مسافری هستند. در صورت كم توجهی به راهها امر حملونقل مختل شده و كالاها و تولیدات كشاورزی و صنعتی از مراكز تولید به موقع به محلهای مصرف نمیرسد. در این صورت چرخ تولید كشور دچار كندی و توقف میشود. برای اجتناب از بروز چنین شرایطی باید با برنامهریزی مناسب و تامین منابع مالی و انسانی سعی در بهبود ارائه خدمات مطلوب به كاربران راه داشت.
با توجه به وضعیت شبكه محورهای كشور و نحوه ارزیابی، توزیع و اولویتبندی پروژهها در سالهای اخیر، سازمان راهداری و حملونقل جادهای علاوه بر به روز رسانی محورهای شریانی بر اساس شاخصهای مربوطه، بهمنظور ارزیابی و شناخت از وضعیت رویه محورهای كشور و با انعقاد قرارداد با مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی و مهندسین مشاور و استفاده از بخش خصوصی، برداشت میدانی و بازنگری راههای شریانی و غیر شریانی و تعیین وضعیت خرابی روسازی شبكه محورهای كشور را در دستور كار خود قرار داده و باتلاش مضاعف و پیگیری و تشكیل جلسات متعدد كارشناسی موفق به تهیه مجموعهای كامل از وضعیت رویه راه تحت عنوان»سامانه مدیریت رویه راههای كشور» شده است. این سامانه شامل طول راههای هر استان و شهرستان به تفكیك نوع راه و تعریف شاخصهای مورد نظر و میزان خرابی راهها بر اساس شاخصهای مصوب خرابی و در نهایت تعیین مدلهای پیشبینی خرابی جهت اولویتبندی پروژهها و توزیع علمی و عادلانه منابع مالی و اعتباری و تهیه نقشه نواری كه معرف نوع خرابی و عملیات مورد نیاز آن است، میشود.
بر اساس برداشتهای میدانی از حدود ۳۴۶۳۳ كیلومتر راه شریانی، ۲۳.۳۳ درصد از راههای شریانی كشور نیاز به بهسازی و روكش دارند، ۱۹.۶۸ درصد باید لكهگیری و روكش موضعی شوند، ۱۳.۲۲ درصد نیاز به درزگیری دارند و در حدود ۴۳.۷۷ درصد از راههای شریانی كشور سالم هستند که نیاز به عملیات مرمت ندارند.
حال باتوجه به این توضیحات میتوان گفت؛ در حدود ۸۰۷۰ كیلومتر از راههای شریانی كشور نیاز به عملیات بهسازی اساسی ،در حدود ۶۸۱۵ كیلومتر از راههای شریانی كشور نیاز به عملیات ترمیم و بهسازی موضعی، در حدود ۴۵۷۸ كیلومتر از راههای شریانی نیاز به عملیات حفاظتی پیشگیرانه و مابقی محورهای كشور در حدود ۱۵۱۵۹ كیلومتر نیاز به عملیات نگهداری مستمر دارند.
حال اگر بهطور متوسط هزینه بهسازی اساسی رویه هر كیلومتر از محورها را فقط ۵ میلیارد ریال در نظر بگیریم، به منظور بهسازی مقاطع دارای خرابی شدید فقط اعتباری بالغ ۴۰هزارمیلیارد ریال مورد نیاز خواهد بود.