گزارش «جمله» پس از اجرای سهمیه بندی بنزین / از بنزین سفر خبری نیست
گزارش «جمله» پس از اجرای سهمیه بندی بنزین / از بنزین سفر خبری نیست

  نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری/ افزایش قیمت بنزین، کاهش سفر‌های بین شهری را در پی داشت. آنگونه که آمار‌ها می گویند تردد خودروها در جاده های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶درصد و نسبت به قبل از افزایش قیمت بنزین، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آخرین داده‌ های مرکز […]

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری/
افزایش قیمت بنزین، کاهش سفر‌های بین شهری را در پی داشت. آنگونه که آمار‌ها می گویند تردد خودروها در جاده های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶درصد و نسبت به قبل از افزایش قیمت بنزین، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آخرین داده‌ های مرکز آمار، بیشترین سفر ایرانی ‌ها با خودروی شخصی انجام می ‌شود. در بهار سال ۹۷ تردد حدود ۶۹ میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شده است که با احتساب ۱۳ میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروی شخصی متعلق به دیگران و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواری کرایه‌ای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص می‌شود. بر همین اساس از همان روزهای ابتدایی سهمیه ‌بندی بنزین، موضوع اختصاص سهمیه «بنزین سفر» مطرح بود. حالا موضوع درخواست برای سهمیه بنزین سفر مجددا داغ شده تا در شرایطی مثل عید نوروز مجددا طرح و بررسی شود.

سهمیه بندی بنزین یک شوک بزرگی به همه افرادی بود که در جریان آن قرار نداشتند. عده ای عقیده دارند که غیر از مصرف روزانه و ماهانه حالا دیگر نمی توانند سفری به شهرهای مختلف کشور داشته باشند. اما سهمیه بندی بنزین در سال های گذشته در دولت های نهم و دهم هم اجرا شد اما در کنارش سهمیه ای جداگانه برای انجام سفر اختصاص داده شد، تا توجه ها از سفرهای بین شهری کم نشود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ماه گذشته گفت که در شرایطی که کشور یک تصمیم مهم درباره مسئله بنزین گرفته است ما بهتر است به جای سهمیه خواهی به دنبال فراهم کردن بسترهای مناسب برای توسعه گردشگری گروهی باشیم.
این در حالیست که با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز حجم مسافرت ها افزایش پیدا می کند که در این میان با توجه به محدودیت در حمل و نقل ناوگان های بین شهری احتمال کاهش سفرهای نوروزی وجود خواهد داشت. ولی تیموری آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: فعلا سهمیه‌ای با عنوان «بنزین سفر» مطرح نیست. در روزهای اوج سهمیه بندی بنزین، اخباری مبنی بر پیگیری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از وزارت نفت برای تخصیص سهمیه ای با عنوان بنزین سفر منتشر شد که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این زمینه گفته بود که ‌چنین درخواستی نداشته و اصلا نامه ‌ای درباره اختصاص اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته است. او درباره این‌که قرار است این وزارتخانه به عنوان متولی سفر پیگیری این موضوع باشد هم پاسخی کلی داده بود که «سهمیه بنزین سفر را باید موردی درخواست کنیم و از دولت این سهم را بگیریم. » به گفته معاون گردشگری این طرح، مصوبه دولت بوده و وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی تابع آن است، هرچند ما دنبال این هستیم فضایی را آماده کنیم تا در صورت تخصیص سهمیه ‌ای ویژه به بخش گردشگری، احتمال سوءاستفاده از آن مطرح نشود. وقتی چنین زیرساختی آماده شد این امکان را داریم که «سهمیه بنزین ویژه گردشگری» دریافت کنیم.
ولی تیموری درباره نحوه تخصیص و مصرف این سهمیه ویژه توضیح داد: قرار است ما برای اتومبیل‌های در اختیار تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل گردشگری که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز می‌گیرند، پلاک ویژه گردشگری دریافت کنیم. اکنون در حال رایزنی با راهنمایی و رانندگی هستیم. اگر این زیرساخت فراهم شود، آن سهمیه بنزین که احتمالا دریافت شود، به این خودرهای پلاک گردشگری اختصاص خواهد یافت. این کار مزیت دیگری هم دارد؛ باعث می‌شود محدودیت‌های راهنمایی و رانندگی برای خودروهای گردشگری برطرف شود.
وی با بیان اینکه در حال آماده کردن زیرساخت آن هستیم تا متوجه شویم این سهمیه ویژه اختصاص یافته در حوزه سفر استفاده می شود یا خیر؛ به سهمیه ویژه سفر عامه مردم هم اشاره کرد و گفت: باید مرحله به مرحله اقدام کنیم. این موضوع هم در برنامه‌ هست.
تیموری درباره این‌که با توجه به افزایش هزینه خدمات سفر چه استراتژی عمومی برای حذف و یا کم نشدن سفر تدوین شده است؟ گفت: همه کارهایی که انجام می‌دهیم برای مردم است. مطالبات گردشگری را باید در فضای آرام پیگیری کنیم.

عوارض خروجی
فقط سفرهای داخلی نیست که با مشکل مواجه شده، سفرهای خارجی هم دچار همین معضل شده اند. سال گذشته بود كه دولت، عوارض خروج از كشور را در لايحه بودجه به ميزان قابل توجهي افزايش داد؛ به طوري كه عوارض سفرهاي هوايي سه برابر و سفرهاي زميني به ميزان۱۰ برابر افزايش يافت. امسال نیز به مانند سال گذشته این نرخ افزایش یافت. بر همین اساس عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال آینده، ۲۶۴ هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با امسال بیش از ۴۰ هزار تومان افزایش دارد. عوارض خروج در سفر دوم تا ۵۰ درصد و برای بار سوم تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
معاون گردشگری در این زمینه گفت: پیشنهاد وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، افزایش سهم گردشگری از محل این درآمد بود، وگرنه ما مطالبه‌ای برای افزایش سقف عوارض خروجی نداشتیم. این موضوع را در دولت پیگیری کردیم تا در نهایت در سال ۹۸ با اختصاص ۴۰ هزار تومان از محل هر عوارض خروج به گردشگری موافقت و مصوب شد. امسال این سهم به ۸۰ هزار تومان رسیده است.
تیموری یادآور شد: اگرچه سهم گردشگری از عوارض خروجی افزایش یافته اما از طرف دیگر پیگیر بودیم سقف آن دوباره افزایش نیابد، چون به عنوان متولی گردشگری روند سفر را دو سویه (داخلی و خارجی) می‌دانیم.
وی درباره این‌که اقدام وزارتخانه برای کنترل سقف عوارض خروجی چه بوده است؟ بیان کرد: به هر حال ما هم بخشی از دولت هستیم وقتی در جلسات تصمیمی گرفته می‌شود، نظرات تخصصی داده می‌شود و طرح به تصویب اکثریت می‌رسد، به عنوان عضو دولت باید حمایت کنیم.