ماهور مهراد/ روزنامه جمله در گزارش دیروز خود در صفحه ۸ که ویژه حمل ونقل و شهرسازی است، بر دلایل اهمیت بندر چابهار در توسعه ملی و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید کرد. حالا مطلع شده ایم که دیروز، قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و […]
ماهور مهراد/
روزنامه جمله در گزارش دیروز خود در صفحه ۸ که ویژه حمل ونقل و شهرسازی است، بر دلایل اهمیت بندر چابهار در توسعه ملی و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید کرد. حالا مطلع شده ایم که دیروز، قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیداری داشته و در این جلسه بر عزم جدی شرکت هندی IPGL برای تسریع در روند سرمایه گذاری در بندر چابهار تاکید شده است. بنابراین این گزارش به نوعی تکملهای است بر گزارش روز گذشته.
بر اساس این گزارش، در دیدار قائم مقام وزیر کشتیرانی هند با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، طرفین درخصوص تامین تجهیزات و تسهیل و تسریع در روند سرمایهگذاری شرکت هندی IPGL در بندر چابهار بحث و گفتوگو کرده اند. در این دیدار که در دفتر محمد راستاد برگزار شد، سانجای باندو پادهیا؛ قائم مقام وزیر کشتیرانی هند، ضمن تاکید بر عزم این کشور برای تسریع در روند تامین تجهیزات بندری گفت: در مورد تامین تجهیزات توسط شرکت IPGL، مشکلی وجود ندارد و برای تسریع در روند اجرای توافقنامه چابهار نیز دولت هند مجوزهای لازم را به شرکت IPGL برای همکاری هرچه بیشتر با ایران خواهد داد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بازرگانان هندی به دنبال استفاده از بازار گسترده کشورهای آسیای میانه هستند، گفت: از این رو، تسریع در تامین تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار و تقویت این کریدور ترانزیتی فرصتی برد – برد را برای هردو کشور فراهم می کند. محمد راستاد با اشاره به اینکه در آخرین نشست کمیته پیگیری توافقنامه چابهار، مقرر شد همایش روز چابهار، امسال در کشورهای هند و افغانستان برگزار شود، این همایش را فرصت مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر بازرگانان، شرکت های کشتیرانی و فعالان دریایی با ظرفیت ها و قابلیت های بندر چابهار عنوان کرد.
حذف فرآیندهای موازی بندر و گمرک
این در حالی است که در روز دوشنبه دوم دی ماه نیز در نشست مشترک رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر تسهیل در برقراری ارتباط سیستمی و تامین و مبادله اطلاعات اسنادی و همچنین تسریع در طراحی و اجرای سیستم تجارت فرامرزی تاکید شده است. ناگفته پیداست که چنین اقداماتی در راستای روان سازی عملیات داد و ستد در تجارت دریایی در سطح بین المللی و منطقه ای صورت می پذیرد.
در این نشست که به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور تعدادی از معاونین و مدیران ارشد دو سازمان برگزارشد، طرفین با اشاره به تداوم رو به رشد فعالیت های دریایی در زنده نگه داشتن تجارت خارجی و اقتصاد کلان کشور، علی رغم فشارهای اقتصادی، بر حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک از جمله مانیفست، قبض انبار و بیجک به منظور تسریع در فرآیند خدمات رسانی به صاحبان کالا تصریح شد.
گفتنی است که هماهنگی برای عملیاتی و اجرایی سازی سرویس های نرم افزاری جدید، مدیریت یکپارچه ( بیجک یکپارچه الکترونیکی) و ارائه فرمت استاندارد برای مانیفستهای بارنامه از دیگر موضوعاتی بود که در نشست رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بحث و تبادل نظر شد. همچنین دراین نشست، با تاکید بر لزوم شفاف سازی و تسریع در تبادل اطلاعات و ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه، رویکرد دولت جهت برنامه ریزی برای تبدیل اقتصاد دیجیتالی به اقتصاد هوشمند مطرح و مورد تاکید قرار گرفت.
این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی ایران علاوه بر تسهیل تجارت بین المللی بر ایجاد و ادامه ارتباط با بخش خصوصی داخلی نیز تاکید دارد. برقراری ارتباط با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان از مثابه این ارتباط است. بر همین اساس، در سازمان بنادر حدود یک سال پیش تصمیم بر این شد که کمیتهای در مجموعه تجهیزات سازمان شکل بگیرد تا از ساخت داخل حمایت داشته باشد. به این نحو ساخت قطعات در کشور توسط بنادر پیش رفت و دستاورد بسیار خوبی به دست آمد. ۷۶۸ قطعه مرتبط با تجهیزات بندری و دریایی در شناورها و همچنین تجهیزات مرتبط با مخابرات و الکترونیکی با همین رویکرد ساخته و ارائه شد. در همین زمینه در نمایشگاه حمل و نقل امسال که هفته پیش به کار خود پایان داد نیز در حوزه نرم افزارهای مهندسی، سه نرمافزار به صورت مشخص ارائه شد. یکی از این سه نرم افزار در حوزه DIS و ۲ نرمافزار هم مرتبط با مطالعات مهندسی سواحل و بنادر بود. گفتنی است که نگاه به تولید داخل علاوه بر اینکه مانع خروج ارز از کشور می شود، در بحث ریالی نیز حدود ۷۰ درصد کاهش هزینهها را به همراه خواهد داشت که موجب صرفهجویی ۶۱ میلیارد تومانی نیزمی شود و این دستاورد کمی در اوضاع و احوال فعلی اقتصالد کشور نیست.