مدیریت زمان تقریباً یکی از دغدغه های همه انسان ها به حساب می آید. همیشه یک موضوع برای حواس پرتی وجود دارد که می تواتد ساعت ها و حتی روزها شما را مشغول به خود نگه دارد و وقت شما را تلف کند. گاهی این سرگرمی ها نه مفید هستند و نه واقعاً لذت بخش، […]

مدیریت زمان تقریباً یکی از دغدغه های همه انسان ها به حساب می آید. همیشه یک موضوع برای حواس پرتی وجود دارد که می تواتد ساعت ها و حتی روزها شما را مشغول به خود نگه دارد و وقت شما را تلف کند. گاهی این سرگرمی ها نه مفید هستند و نه واقعاً لذت بخش، فقط و فقط هدر دادن زمان می باشند که احتمالاً پس از آنها باید با عذاب وجدانی هم که به سراغتان می آید، کنار بیایید. اگر واقعاً تصمیم دارید که زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، در ادامه این مطلب به شما چند تکنیک مفید برای مدیریت زمان را آموزش خواهیم داد.

۱. اهداف روزانه خود را تجسم کنید: هنگامی که هر روز صبح بیدار می شوید، تصمیم بگیرید که در ادامه روز چه کارهایی می خواهید انجام دهید. امروز چه وظایفی دارید؟ چه تفریحی برای خودتان در نظر گرفته اید؟ پس از آن تجسم کنید که تمام اهداف روزانه خود را انجام داده اید، در آن لحظه چه حسی خواهید داشت؟ این احساس رضایت از تجسم تکمیل وظایف، شما را به سمت انجام آنها هدایت خواهد کرد.

۲. کارهای خود را پشت گوش نندازید: به عنوان یک انسان، متاسفانه ما علاقه داریم که به جای انجام واقعی کارها، وقتمان را صرف فکر کردن و نگرانی در خصوص انجام ندادن آن کار کنیم. زمانی که وظایفمان را پشت گوش میندازیم، همیشه در گوشه ای از مغزمان به آنها فکر می کنیم. سخت می شود از اوقات فراغت لذت ببریم و به صورت ناخودآگاه به کارهای انجام نشده فکر می کنیم.

۳. ضرب الاجل تعیین کنید: چیزهای کمی هستند که بیشتر از ضرب الاجل برای انسان ایجاد انگیزه می کنند. برخی از وظایفی که به عهده شما گذاشته می شوند ددلاینی دارند و برخی دیگر نه. به نفع خودتان است که برای همه وظایفتان ددلاین تعیین کنید. تعیین خط قرمز می تواند مانع به تعویق افتادن کارها شود و حتی زمانی که هیچ چشم اندازی به تکمیل کار ندارید، به شما انگیزه میدهد.

۴. یک لیست کاری درست کنید: یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت زمان، درست کردن لیست است. گاهی اوقات نوشتن کارهایی که باید انجام شود بر روی کاغذ، حس انجام پذیری به آنها میدهد. نوشتن وظایف به شما نشان میدهد که چه کارهایی باید انجام دهید، چه کارهایی انجام داده اید و در کجای مسیر قرار گرفته اید. برای آنکه حس بهتری در تهیه لیست داشته باشید، بعد از مشخص شدن وظایف، برای انجام هر کدام یک پاداش در نظر بگیرید.

  1. زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید: اگر شما هم مانند ما، مهم نیست که چقدر کار می کنید، همیشه کارهایی برای انجام دادن دارید، باید فکری به حال خودتان بکنید. غرق شدن در کار و انجام مسوولیت ها، بدون هیچ استراحت و وقفه ای شما را به نقطه ای خواهد رساند که مسوولیت های خود را سخت تر و در مدت زمان طولانی تری به پایان خواهید رساند. از آن نقطه به بعد مهم نیست که شما چقدر تلاش می کنید، کیفیت کار شما هرگز مانند قبل نخواهد شد و هرگز نمی توانید در مدت زمانی مانند گذشته کارهایتان را به سرانجام برسانید.