جایگزینی یک بازیگر در نمایش «اختراع والس»
جایگزینی یک بازیگر در نمایش «اختراع والس»

    سارا افشار کارگردان نمایش «اختراع والس» که سابقه بازی در نمایش هایی همچون «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی، «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی، «راهزنان» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و «دیده بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی را داشته از ۸ دی جایگزین شبنم فرشادجو در نمایش «اختراع والس» می‌شود. شبنم فرشادجو به […]

 

 

سارا افشار کارگردان نمایش «اختراع والس» که سابقه بازی در نمایش هایی همچون «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی، «اسم» به کارگردانی لیلی رشیدی، «راهزنان» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و «دیده بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی را داشته از ۸ دی جایگزین شبنم فرشادجو در نمایش «اختراع والس» می‌شود. شبنم فرشادجو به زودی با نمایش «من یه زنم صدامو می شنوین؟» به کارگردانی کاملیا غزلی در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت. «اختراع والس» نوشته مهدی اسدزاده با حضور حسن معجونی، امیرحسین طاهری، محسن نوری، ایرج تدین، حامد کشمیری، هاله پورقدیمی، نورآرش چارلی، آیت بی غم، امیر ادیب، امین رقیب دوست، بردیا رحمتی، پوریا احمدی، محمد حسین قاسمی، ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

 

ده‌ها اثر نقاش مشهور اسپانیایی تقلبی هستند!

به گزارش جمله به نقل از گاردین، صحت اصالت ده‌ها تابلو نقاشی «گویا» ـ هنرمند مشهور اسپانیایی ـ این روزها توسط یک تاریخدان برجسته هنر در بریتانیا زیر سوال رفته است. او مدعی است این‌ تابلوها توسط خود «گویا»‌ خلق نشده‌اند و در حقیقت توسط برخی از دستیاران کارگاه‌های متعدد این نقاش اسپانیایی کشیده شده‌اند. «ژولیت ویلسون بارئو» که یکی از کارشناسان آثار «گویا» است، در گفت‌وگویی با نشریه «گاردین» بیان کرد: «موزه‌ها باید آن دسته از آثارشان را که به «گویا» مربوط هستند دوباره مورد بررسی قرار دهند.» او معتقد است بارها شاهد فروخته‌ شدن تابلوهای نقاشی به اسم «‌گویا» در حراجی‌های مختلف بوده در حالی که اطمینان داشته این تابلوها توسط افرادی با مهارتی به مراتب کمتر از «‌گویا» خلق شده‌اند. «ویلسون بارئو» این وضعیت ‌را «چیزی شبیه به میدان جنگ» ‌تشبیه کرد و گفت: «‌تابلوهای نقاشی که مشخصا تردیدبرانگیز هستند هنوز هم عمدا یا سهوا به عنوان آثار «گویا»‌ فروخته می‌شوند. همه می‌خواهند یک تابلو نقاشی توسط «گویا» خلق شده باشد.»‌ «‌ویلسون بارئو»‌ همچینین تاکنون مدیریت چندین نمایشگاه بزرگ آثار «گویا»‌ در موزه «‌دل پرادو» و «آکادمی سلطنتی هنر» را برعهده داشته است.
او معتقد است ده‌ها اثر منسوب به «گویا»‌ باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرند که این کار سال‌ها تحقیق را می‌طلبد.
«‌ویلسون باردو» با اشاره به این که بخشی از این مشکلات به اموال کارگاه سال ۱۸۱۲ «گویا»‌ بازمی‌گردد، افزود: «ما فکر می‌کردیم هر آنچه که در فهرست اموال این کارگاه به ثبت رسیده به «‌گویا» تعلق دارد. با گذشت زمان من به این نتیجه رسیدم ممکن است برخی از آن‌ها به دست خود «‌گویا» خلق نشده باشند. مساله این است که «گویا»‌ همچون سایر هنرمندان بزرگ تاریخ کارگاهی فعال با حضور و شرکت دستیارهایش داشته است، در نتیجه بسیاری از این نقاشی‌ها با اینکه ممکن است توسط فردی به جز «گویا» خلق شده باشند اما همگی به عنوان خروجی کارگاه «گویا» شناخته می‌شوند.» این تاریخدان هنری افزود: «موزه «متروپولیتن» نیویورک، تاکنون نام «گویا»‌ را از چندین تابلونقاشی مجموعه‌های خود برداشته است اما موفق نشده صاحب اصلی این آثار و زمان مشخص خلقشان را تشخیص دهد.»