وزير راه و شهرسازی از توافق این وزارتخانه با وزارت ميراث فرهنگی برای ساخت و ساز پيرامون بافت تاريخی خبر داد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه و کنفرانس صنعت ساخت گفت: متاسفانه در حال حاضر مصالح به مقدار زياد در ساخت و ساز مصرف ميشود. هم اكنون […]
وزير راه و شهرسازی از توافق این وزارتخانه با وزارت ميراث فرهنگی برای ساخت و ساز پيرامون بافت تاريخی خبر داد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه و کنفرانس صنعت ساخت گفت: متاسفانه در حال حاضر مصالح به مقدار زياد در ساخت و ساز مصرف ميشود. هم اكنون بهرهوری در صنعت ساخت پايين و زمان ساخت بالاست كه برای رفع اين مشكلات، صنعتیسازی بايد در دستور كار قرار بگيرد. وی با اشاره به اينكه شركتهای دانشبنيان در زمينه صنعتیسازی اقدامات خوبی انجام میدهند، افزود: از مشاوران میخواهم از اين الگوها استفاده كنند، چراكه در زلزلههایی با بزرگی پنج، سازههای فعلی تخريب ميشوند. اسلامی ادامه داد: اگرچه الگوهای صنعتیسازی گران هستند، اما آسيب پذيری این الگوها در برابر مخاطرات كم است. عضو كابينه دولت دوازدهم تصريح كرد: سهم ايران از خدمات مهندسی يك ميليون دلار است كه بايد ارتقا يابد. اسلامي در خصوص قيمت مسكن نيز گفت: قيمت مسكن ناشی از ساير مولفههای اقتصادی است. ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال فعال کردن موتور محركه بخش عمران هستیم. از همين رو سالانه ٢٠ هزار ميليارد تومان در بخش زيرساخت عمرانی هزينه میشود و بخش خصوصی نیز ٨٠ ميليارد تومان در بخش مسكن هزينه میکند. وی در خصوص توافق وزارتخانههاي راه و شهرسازي و ميراث فرهنگی برای نوسازی بافتهای فرسوده گفت: توافق شده تا محدودههایی كه در حال حاضر تحت عنوان بافت تاريخی فريز شدهاند، آزادسازی شوند تا مردم بتوانند با در نظر گرفتن شرايط همان بافت ساختوساز كنند. اسلامی تصريح كرد: قرار نيست در بافت تاريخی برجسازی شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد
۶ راهكار دولت براي بهبود صنعت ساخت
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شش راهکار دولت را برای حل چالشهای صنعت ساخت تشریح کرد. محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دومین نمایشگاه صنعت ساخت که با حضور مسئولان و فعالان اقلیم کردستان عراق در هتل المپیک تهران برگزار شد، ضمن تشریح برخی از چالشهای صنعت ساخت، راهکارهای بهبود وضعیت این صنعت را تشریح کرد. شکرچی زاده با تاکید بر اینکه وظیفه دولتها همواره ایجاد شرایط و بستر برای رونق ساخت و ساز با کمک بخش خصوصی است، گفت: رکود اقتصادی و کمبود بودجه عمرانی، افزایش قابل توجه قیمتها خصوصا محصولات ساختمانی، عدم بهرهمندی از نیروهای متخصص، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، مصرف بالای انرژی در ساختمانها و پایین آمدن سطح بهرهوری بخشی از چالشهای صنعت ساخت در شرایط کنونی است. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شش راهکار بهبود صنعت ساخت را برشمرد و افزود: توسعه تکنولوژی ساخت، تعامل جدی و موثر هستههای علمی و فعالان عرصه ساخت، احیای بافت فرسوده و ناکارآمد و تخصیص اعتبار مناسب برای آن، ایجاد فرصت برای قابلیتها و توانمندیهای بخش خصوصی،در اولویت قراردادن مقاومسازی و پایدارسازی ساختمانهای موجود به جای ساختوساز جدید، و مهارتآموزی و ارتقای سطح تخصص راهکارهای دولت برای مقابله با چالشهای صنعت ساخت است. وی تصریح کرد: با روشهای خردمندانه و با همکاری انجمن ها و بخشهای خصوصی حل چالشهای صنعت ساخت امکانپذیر است.
تصویب طرح جامع شهر زیرآب
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران از تصویب طرح جامع شهر زیرآب خبر داد. پاکدامن معاون شهرسازی و معماری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: طرح جامع شهر زیرآب در جلسه ۴ کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان به تصویب رسیده است. وی گفت: طرح جامع شهری بیشتر بمنظور ترویج ضوابط شهرسازی، کنترل توسعه شهرها، گرایش به نظام برنامه ریزی و هماهنگ سازی بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی با توجه به کیفیت محیط زیست و براساس شناخت حوزه های نفوذ طبیعی، اجتماعی و اقتصادی شهرها تهیه می شود. پاکدامن با اشاره به اینکه طرح جامع در دو مرحله تهیه می شود گفت: طرح جامع طرحی است کالبدی، فضایی که با بهره گیری از تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شهری به بهبود سازمان فضای شهرها و رفاه اجتماعی مردم می پردازد. وی افزود: این طرح در دو مرحله تهیه می شود. مرحله اول شامل انجام بررسی های شناخت وضع موجود شهر و در مرحله دوم طرح پیشنهادی کالبدی شهر و ضوابط مربوطه ارائه می شود. معاون شهرسازی و معماری اداره کل با ذکر اینکه چهارچوب توسعه فیزیکی و کالبدی شهر را براساس پیش بینی جمعیت تعیین می کنند خاطرنشان ساخت: چهارچوب کلی طرح براساس پیش بینی جمعیت شهر در افق ۱۰ ساله تا سال ۱۴۱۰ است. پاکدامن همچنین ضمن اشاره به اینکه محدوده پیشنهادی شهر به مساحت ۶۴۶ هکتار به تصویب رسید تصریح كرد: حریم پیشنهادی با انطباق مرز جنوبی برخط انتقال نیرو (به مساحت ۶۹۷ /۲ هکتار) و به همراه پهنه بندی پیشنهادی منطبق بر سند پهنه بندی حریم مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. وی گفت: طرح فوق پس از ارسال اسناد و مدارک به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و تصویب نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بعنوان یک سند اجرایی برای شهر زیرآب در اختیار شهرداری و دیگر دستگاههای اجرایی ذیربط قرار می گیرد.