«جمله» از اقدام مفید سازمان راهداری برای ساماندهی وانت‌بارها در سطح کشور گزارش می‌دهد/ تخصیص سهمیه سوخت ناوگان وانت‌بار از ابتدای بهمن ماه
«جمله» از اقدام مفید سازمان راهداری برای ساماندهی وانت‌بارها در سطح کشور گزارش می‌دهد/ تخصیص سهمیه سوخت ناوگان وانت‌بار از ابتدای بهمن ماه

  ماهور مهراد/   از زمانی که مقرر شد تا سوخت به شکل سهمیه بدی شده به ناوگان حمل ونقلی ارائه شود، همواره مساله ای ذهن منخصصان امر را به خود مشغول ساخته بود و آن، نحوه تخصیص سهمیه سوخت بود. از ابتدای این طرح برای چگونگی سهیه بندی فکری نشد اما رفته رفته قرار […]

 

ماهور مهراد/

 

از زمانی که مقرر شد تا سوخت به شکل سهمیه بدی شده به ناوگان حمل ونقلی ارائه شود، همواره مساله ای ذهن منخصصان امر را به خود مشغول ساخته بود و آن، نحوه تخصیص سهمیه سوخت بود. از ابتدای این طرح برای چگونگی سهیه بندی فکری نشد اما رفته رفته قرار شد که به همه خودروها، از جمله خودروهای شخصی و یا ناوگان حمل ونقلی عمومی بع شکل مساوی سهمیه سوخت تخصیص پیدا نکند. این اقدام، یکی از بهترین و مهمترین اتفافات حوزه حمل ونقل است که در سال های اخیر اتخاذ شده. تا همین چند روز قبل، این اقدام وارد حوزه وانت بارها نشده بود اما با توجه به طرح ساماندهی حمل‌ونقل وانت بارها مقرر شده تخصیص سهمیه سوخت به آنها بر اساس پیمایش ثبت شده در اسناد حمل صورت پذیرد.

 

بنابراین همه رانندگان و مالکان وانت بار برای فعالیت در جاده‌های برون شهری باید اسناد حمل وانت بار (کارت هوشمند راننده، کارت هوشمند وانت بار، بارنامه و…) به همراه داشته باشند، در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود. آنطور که سایت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور اطلاعات را در اختیار رانندگان قرار داده، مدارك مورد نياز براي دريافت سهميه عملكردي سوخت وانت بارها شامل مدارك و اسناد حمل (كارت هوشمند راننده و ناوگان) و اخذ بارنامه برای حمل محمولات می شود و متقاضیان می توانند برای ثبت نام در این طرح به اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، نمايندگي شهرستان‌ها و مراكز مجاز صدور كارت هوشمند در استان محل سكونت خود مراجعه کنند.
این در حالی است که حالا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ساماندهی تخصيص سهميه سوخت ناوگان وانت بار بر اساس پيمايش ثبت شده از بهمن ماه امسال خبر داده است.
عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به طرح ساماندهی وانت بارها و سهمیه‌بندی سوخت این ناوگان بر اساس پیمایش اظهار داشت: طبق قوانین و مقررات کشور، هرگونه تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری مستلزم در اختیار داشتن اسناد حمل‌ شامل بارنامه برای ناوگان باری و صورت وضعیت برای ناوگان مسافری است.
وی افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۹۵ با هدف ساماندهی فعالیت وانت‌بار ها، ایجاد انتظام در این بخش و همچنین افزایش سطح ایمنی تردد در جاده‌ها،‌ دستورالعمل ساماندهی فعالیت وانت بارها را ابلاغ کرد که بر اساس این دستورالعمل، وانت‌بار نیز مانند سایر ناوگان فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ملزم به اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده است تا به واسطه آن بارنامه دریافت کرده و در جاده‌ها تردد داشته باشند.

تخصیص سهیمه‌های سوخت برای وانت‌بارهای کم‌مصرف و پرمصرف
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به روند اجرایی سهمیه‌بندی سوخت وانت‌بار ها بر اساس پیمایش بیان داشت: طبق مصوبه کارگروه مربوطه مقرر شد، ابتدا سهیمه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ لیتری برای ناوگان وانت بار کم مصرف و پر مصرف در نظر گرفته شود. سپس بعد از گذشت دو ماه، سوخت ناوگان وانت بار متردد در جاده‌ها بر اساس پیمایش تخصیص ‌یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج حاصل از تخصیص سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر بر اساس پیمایش در چهار سال اخیر گفت: نتایج بیانگر تامین منافع بخش حمل‌ونقل بار و مسافر جاده‌ای بوده است. بنابراین تکلیفی که وزارت راه و شهرسازی به‌عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاده است با این روش برای وانت‌بار ها نیز اجرا می‌شود.
گفتنی است که اطلاع رسانی به وانت‌بارها با استفاده از شیوه‌های مختلف به خصوص در محل تجمع آن‌ها در اکثر استان‌ها انجام شده است.
حسن نیا در ادامه گفت: لازمه محاسبه سوخت بر اساس پیمایش وانت‌بارها، دریافت اسناد حمل است تا سازمان بتواند با احصا میزان پیمایش هر وانت‌بار در بانک اطلاعاتی و ارسال اطلاعات به شرکت ملی نفت، تخصیص سهیمه سوخت این ناوگان را فراهم کند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «شرایط دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان به طور ویژه تسهیل شد» گفت: به‌رغم اینکه لازمه دریافت بارنامه داشتن کارت هوشمند راننده و ناوگان است، اما موارد مختلفی از جمله شرایط سنی برای ناوگان و مدرک تحصیلی برای راننده ‌برداشته شد و هر شخص برای دریافت هر یک از این دو کارت هوشمند هزینه‌‌ حداقلی پرداخت می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رانندگانی كه تاكنون نسبت به ثبت نام کارت‌های هوشمند اقدام نكرده اند، تاکید کرد: این افراد باید به مراكز ثبت نام كارت هوشمند در سراسر كشور مراجعه و نسبت به دريافت آن اقدام کنند. این مراکز شامل ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، نمایندگی‌های سازمان در شهرستان‌ها، مراکز صدور کارت هوشمند در پایانه‌های بار کشور می‌شود. همچنین با مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند نزدیک‌ترین محل صدور کارت هوشمند به محل سکونت یا کار خود را شناسایی کنند.
به گفته حسن‌نیا، هزینه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت بار ۲۰ هزار تومان و کارت هوشمند راننده ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و مالکان و رانندگان وانت‌بار با در اختیار داشتن رسید کارت هوشمند راننده و ناوگان می‌توانند نسبت به دریافت بارنامه اقدام کنند.

مراکز صدور بارنامه کجاست؟
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سه حالت پیش‌بینی شده برای صدور بارنامه وانت‌بار ها گفت: تمام ۴۴۰۰ شرکت فعال حوزه حمل‌و‌نقل بار برون شهری مجوز صدور بارنامه برای وانت‌بار را دارند. همچنین برای تعدادی شرکت مخصوص وانت‌بار ها مجوز صدور بارنامه صادر شده است که ارتباط نزدیکی با اتحادیه‌ها برقرار کرده‌اند و در مراکز عمده وانت‌بار ها و اتحادیه‌ها مستقر هستند. در شیوه سوم دارندگان وانت‌بار ساکن در روستاها می‌توانند از طریق سامانه تلفن همراه که در حال طراحی است، بدون نیاز به مراجعه به شرکت یا مرکز دیگری نسبت به دریافت رسید بارنامه اقدام کنند.
وی یادآور شد: در هفته گذشته دستور راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای ثبت نام متقاضیان در بخش وانت‌بار صادر شده است که این اقدام با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال طراحی است.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تعداد وانت‌بارهای فعال در حوزه حمل‌ونقل جاده ای تصریح کرد: بالغ بر ۲ میلیون ۳۰۰ هزار دستگاه وانت‌بار در کشور فعالیت دارند و طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی سازمان ۷۰ هزار دستگاه وانت‌بار و ۱۱هزار راننده دارای کارت هوشمند معتبر هستند اما اینکه چه تعداد از مجموع وانت‌بارها در حوزه درون شهری و برون‌شهری فعالیت می‌کنند آمار دقیقی در دسترس نیست که با اجرای این طرح ناوگان فعال در بخش برون شهری ساماندهی می‌شوند.
حسن‌نیا در پایان با بیان اینکه «جداول شاخص‌های اندازی‌گیری سوخت بر اساس پیمایش ناوگان وانت‌بار در حال آماده سازی است» یادآور شد: در جداول سقفی وجود ندارد و در ازای ارائه هر تعداد اسناد حمل، سوخت تخصیص داده می‌شود.
گفتنی است که اهم شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت هوشمند راننده و ناوگان هم باید حداقل سن ۲۳ سال، داشتن گواهینامه رانندگی مجاز، دارا بودن مدرک پایان ابتدایی و یا نهضت سوادآموزی، دارا بودن برگ سلامت جسمی و روحی، ارائه گواهی عدم اعتیاد، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، ارائه اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه، کارت ملی و پایان خدمت (یا معافیت دائم)، دو قطعه عکس ۴×۳ و ارائه کارت وسیله نقلیه، ارائه گواهی معاینه فنی مجاز و معتبر، ارائه بیمه نامه شخص ثالث معتبر و حداکثر سن ناوگان تا ۲۰ سال باشد.