تهیه برنامه ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری ایران
تهیه برنامه ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری ایران

    با توجه به اتفاقات اخیر در کشور و لغو پروازها از سوی برخی خطوط هواپیمایی اروپا و آسیای میانه از فراز ایران، گردشگری ایران دچار رکود شد و بسیاری از آژانس های بین المللی و شرکت های هواپیمایی برنامه های سفر به ایران را لغو کردند. این درخواست در شرایطی اعلام شده است […]

 

 

با توجه به اتفاقات اخیر در کشور و لغو پروازها از سوی برخی خطوط هواپیمایی اروپا و آسیای میانه از فراز ایران، گردشگری ایران دچار رکود شد و بسیاری از آژانس های بین المللی و شرکت های هواپیمایی برنامه های سفر به ایران را لغو کردند. این درخواست در شرایطی اعلام شده است که همین امروز آسمان کشور به طرز چشمگیری از پروازهای خارجی محروم مانده است و علاوه بر تاثیر مستقیم بر چرخه صنعت گردشگری کشور، درآمدزایی کشور از کریدورهای پروازهای بین‌المللی از فراز ایران به شدت کاهش یافته است. براساس تعرفه‌های پروازی هر پرواز از مقصد یک کشور اروپایی تا فرودگاه دوبی که از فراز ایران انجام می‌شد مبلغی بیش از ۲۵ میلیون تومان به درآمدزایی ارزی کشور برای صنعت هواپیمایی کشور کمک می‌کرد و حالا با کاهش چشمگیر پروازهای عبوری از ایران و حتی پروازهای خارجی به مقصد فرودگاه‌های بین‌المللی ایران، ضربه اقتصادی مهلکی به صنعت هوانوردی کشور به عنوان زیرساخت اصلی گردشگری ایران وارد آمده است.

براساس نقشه آنلاین پروازهای بین‌المللی، هم‌اکنون آسمان ایران
در همین زمینه مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره ضرورت تهیه و اجرای برنامه‌ای ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری، توضیح داد: با توجه به اتفاقات اخیر به خصوص ناآرامی‌های آبان‌ماه، تحولات عراق و اقدامات تروریستی فرودگاه بغداد، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و کنسل شدن بسیاری از پروازهای بین‌المللی ضرورت برنامه‌ریزی گسترده برای بازاریابی و تبلیغات اعتمادساز در ماه‌های پایان سال و قبل از شروع فصل پیک سفرهای گردشگران خارجی احساس می‌شود.
به گفته محمدابراهیم لاریجانی بدیهی است ما به صورت ماهانه و سالانه برنامه‌های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری در دستور کار داریم که متناسب با منابع، بودجه و امکاناتمان و در شرایط عادی به کار گرفته می‌شود، اما با توجه به تحولات اخیر و آثار منفی این اتفاقات روی اذهان و افکار عمومی مردم کشورهای بازار هدف، احساس می‌کنیم در فصل پیش روی گردشگری ورودی که از بهار ۹۹ آغاز می‌شود، با کاهش سفر به ایران مواجه شویم.
لاریجانی گفت: هرچند در حال حاضر تعدادی از تورها کنسل شده است، اما با توجه به این‌که در فصل پیک سفر نیستیم، حجم تورهای کنسل شده به لحاظ کمی و عددی رقم بزرگی نیست، ولی باید از هم‌اکنون برای سال آینده برنامه‌ریزی را شروع کنیم تا صدمات کمتری را شاهد باشیم.
او «مدیریت بحران در گردشگری» را مقوله‌ای دانست که همه کشورهای فعال در صنعت گردشگری ممکن است با آن مواجه شوند،‌ یادآور شد: موضوعاتی نظیر سیل، زلزله، کودتا، انقلاب، مسائل سیاسی، بیماری‌های فراگیر و بسیاری موضوعات است که در کشورهای مختلف دنیا رخ می‌دهد و روی گردشگران ورودی آن کشور تاثیر می‌گذارد که با یک سری اقدامات ضربتی شرایط به‌وجود آمده را مدیریت می‌کنند و به عبارتی بحران را پشت سر می‌گذارند. مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری افزود: ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعالان بخش خصوصی و تمام کسب و کارهایی که از حوزه گردشگری به طور مستقیم و غیر مستقیم منتفع هستند و حتی شهرداری‌ها و برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که کارکرد بین‌المللی دارند، باید در برنامه «اعتمادسازی تبلیغات گردشگری ایران» با هدف عبور از چالش بوجود آمده نقش موثر ایفا کنند.
وی بیان کرد: بدیهی است اقدامات بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای شرایط عادی پیش‌بینی و طراحی شده هم به لحاظ کمی و حجم برنامه‌ها و هم به لحاظ کیفی و نوع برنامه، جوابگوی تبلیغات منفی و رفع تشویش اذهان و تنویر افکار عمومی اتباع کشورهای بازار هدف نیست. ضمن این‌که این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در بیش از۳۰ کشور بازار هدف اول گردشگری به لحاظ منابع مالی، انسانی و عملیاتی به کار گیرد، لذا نیازمند همکاری همه ذی‌نفعان و فعالان حوزه گردشگری هستیم.
لاریجانی ادامه داد: ضرورت مشارکت موثر همه فعالان گردشگری اعم از بخش خصوصی، کسب و کارها، رسانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، شهرداری‌ها، اتاق‌های بازرگانی، هنرمندان و ورزشکاران در برنامه ضربتی اعتمادساز تبلیغات گردشگری احساس می‌شود؛ چراکه آثار و منافع اقتصادی گردشگری متعلق به گروه خاص نیست و آحاد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین باید تقسیم کاری بین انجمن‌ها و تشکل‌های گردشگری و برخی نهادها و سازمان‌ها با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اجرای این برنامه ضربتی صورت بگیرد.
او در ادامه به برخی اقدامات که در جریان این برنامه اعتمادسازی می‌تواند اجرا شود، اشاره کرد و افزود: اعلام شرایط واقعی کشور توسط سفارتخانه‌ها، رایزنی‌های فرهنگی و نمایندگی‌های کشورمان در سایر کشورها بویژه در کشورهای بازار هدف گردشگری، حضور در فضای مجازی به خصوص پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب کشورهای بازار هدف، حضور در نشریات و سایر رسانه‌های تخصصی گردشگری، حضور پررنگ در نمایشگاه‌های گردشگری (تا اردیبهشت ۹۹ حدود هشت نمایشگاه مهم در پیش است)، اجرای برنامه‌هایی نظیر هفته‌های فرهنگی، بازارچه‌های صنایع دستی، جشنواره‌های غذاهای سنتی و موسیقی ایرانی که بتواند مردم کشورهای هدف را مخاطب قرار دهد، برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران، تورپراتورها، بلاگرها و افراد ذی‌نفوذ کشورهای بازار هدف، دعوت از اینفلوئنسرها و افراد اثرگذار در فضای مجازی، دعوت از سلبریتی‌ها و افرادی که مردم کشورهای بازار هدف از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند و دهها طرح و ایده دیگر بخشی از اقدامات تدارک شده در طرح ضربتی اعتمادساز بازاریابی و تبلیغات در شرایط فعلی خواهد بود. البته با مشورت انجمن‌ها، صنوف، تشکل‌ها و صاحب نظران و برخی از سازمان‌ها و نهادهای فعال بین‌المللی این برنامه‌ها به لحاظ کمی و کیفی تکمیل خواهد شد.
لازم به ذکر است که گردشگری ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. فعالان گردشگری و مسئولان مربوطه در این زمینه اظهار نگرانی کرده اند. گفته می شود که تنها در سه هفته اخیر با کاهش گردشگر مواجه بوده است. به طوری که موجب از دست رفتن ۴۰۰ هزار گردشگر ورودی تنها در سه هفته گذشته از دی‏ماه شده است.